Fireflate og Romsdals Budstikke. Foto: Andreas Jørgensen

SISTE: Moldejazz har forsvunnet

Landets største festival finnes ikke i norske riksmedia. What the fuck?

Man tenker seg gjerne tilbake til de tider da man kunne åpne landets største riksaviser og finne stoff om Moldejazz – hver dag under hele festivalen. På Hotel Alexandras terrasse kunne vi se glimt av jazzjournalistikkens stjerner, der de satt med sin kalde hvitvin og pønsket på hvilke saker de skulle levere dagen etter. VG, Dagbladet og Aftenposten leverte så det holdt, og på konsertene var NRK behørig tilstede med sine enorme kameraer, ikke alltid til glede for publikum, men til stor glede for oss som nå kan se disse historiske hendelsene i NRKs arkiv, til evig tid.

Men, hva har skjedd? Ja, vi vet at de store mediehusene har skåret til beinet, fordi noen smartinger fant på å skille ut inntektsdelen, annonsene, i et eget selskap. Vi vet at en del av de beste journalistene har gått over til kommersen, og at de nevnte redaksjonene synes å tro at det eneste saliggjørende om sommeren er å skrive headinger som “Idas sykdom gjør at hun kan gå på do 40 ganger om dagen” og “McCaulay Culkin avviser dopryktene”. Og naturligvis, 40 dobesøk er jo selvsagt en klikkvinner, mens andre nok vil kalle det drittjournalistikk. Og, det er klart at en fyr som var filmstjerne i 1 – en- film for 30 år siden nå fortjener å få sitt privatliv brettet ut for nordmenn. Men, hva med samfunnsoppdraget, kjære redaksjoner? Er det helt glemt? Har børsen slukt dere med drøvler, rompehår og hele sulamitten?

Er kultur blitt noe som ikke interesserer noen lenger? Hvor mye penger genererer landets festivaler hvert år, hvor mange mennesker gleder de, hva er egentlig verdt å skrive om i denne forkrøplede, kommersialiserte verden? Var det dette dere drømte om, da dere søkte dere inn på journalistskolen, eller da dere etter mange års hardt arbeid besteg redaktørstolene, med sine stolte tradisjoner, landet rundt?

Fireflate og RB har verdensherredømme

I dag er vi i den selsomme situasjon at Moldejazz besøkes av noen av verdens mest velrennomerte utenlandske kulturjournalister, mens INGEN norske riksaviser er til stede. På landets største festival. I Moldeprogrammet for året står det “Les alt om festivalen i Dagladet”. Jasså. Fireflate har faktisk verdensherredømme når det gjelder dekningen av Moldejazz, sammen med Romsdals Budstikke.

Det er likevel ikke sikkert at det bare er riksmedienes feil. På et eller annet nivå må noe gjøres. Kanskje festivalens ledelse bør legge sine kloke hoder i bløt og finne ut om noe kan gjøres annerledes. Hvordan man kan friste de store mediene til å komme. Med Moldefestivalens strålende renomme blant musikere, hvorav mange har blitt mottatt som fyrster og seilt rundt i småbåter i Moldes vakre skjærgård – se, dette bør da være mulig for å lokke mediefolk hit også. Med årets festival, som musikalsk, værmessig og sannsynligvis også økonomisk blir den beste på lange tider – la oss tenke over hvordan dette glade budskap kan spres i landet. La Moldejazz bli den mest attraktive festivalen for mediefolk. Det er fullt mulig. Det er bare å brette opp ermene, og la tusen trompeter gjalle!
Nå må jeg ha meg en øl.

Besøkt 29 ganger

2 comments

  1. Jeg har ant denne utviklingen og sett den sterkere og sterkere for hvert år, helt siden Terje Mosnes kløyv ned fra rommet sitt og ble turist. Da tok han jaggu med seg sluttpakka si og forlot et tomrom.
    Har jo sett samme utviklingen for Kongsberg og Voss sine festivaler.
    Hjelper ikke med “sagnomsuste” artister og kulturstjerner fra den store jazzhimmel, som har spilt for presidenter og har følt spotlightene skinne i panna eller i håret. Som fantes også i svart-hvitt.
    Dette er dessverre falt i kategorien “gubbemusikk” for de unge og hippe kulturredaktørene i rikspressen, og der man før ante eimen og kjølevannet fra Miles, Sonny Rollins, Dexter….der hyler de med om Marcus og Martinus og Aune Sands karnevalframstøt.
    Eller topper det hele med Pokemon Go.

    Hilsen en annen jazzdinosaur

Comments are closed.