{"id":27052,"date":"2018-07-17T11:55:08","date_gmt":"2018-07-17T09:55:08","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=27052"},"modified":"2018-07-17T14:47:49","modified_gmt":"2018-07-17T12:47:49","slug":"zenos-mode-musikk-fra-fremtiden","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2018\/07\/17\/zenos-mode-musikk-fra-fremtiden\/","title":{"rendered":"Zenos Mode: musikk fra fremtiden"},"content":{"rendered":"

En fandenivoldsk reise gjennom et potensielt sci-fi system av musikalske vortexer. Schneiders ord om kunstig intelligens ga ekko i Parkenteltets polyestervegger. Heldigvis fikk vi kontakt!<\/strong><\/p>\n

<\/p>\n

\"\"<\/a>
Zenos Mode. Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

Det f\u00f8rste som m\u00f8ter oss er en sprut leken vegg av ungt blod og sl\u00f8\u00f8\u00f8\u00f8y groove. Uapologetisk? Ja. Modal jazz m\u00f8ter prog-punk m\u00f8ter hiphop. Ornette Coleman m\u00f8ter Rage Against The Machine m\u00f8ter Ivan Ave. Stryk det. Egentlig er jeg lei av \u00e5 snakke om sjangeroverskridende musikk.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Zenos Mode. Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

Hvorfor kan vi ikke bare kalle det musikk? Og s\u00e5 kan vi slutte \u00e5 bry oss om disse fiksjonene: hvilke lover og paragrafer har vi \u00e5 prekavere, og hvem er det det som skal h\u00e5ndheve dem? Fuglene vet. N\u00e5r det er sagt, kan man ikke fortrenge det faktum at musikken, denne spesielt, er full av referanser. Kryssreferensiell musikk? Ikke vet jeg. I hiphop-kretser ville de kalt det \u00abekte\u00bb og kanskje til og med \u00abdope!\u00bb aka j\u00e6vlig fett.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Zenos Mode. Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

\u00abVi hadde satt veldig pris p\u00e5 om folk trakk fram foran scenen.. For her skal det bli show..\u00bb manet rapper Markus Mosgren etter f\u00f8rste l\u00e5t. Det var rett nok glissent med folk i det omr\u00e5det der parkeringsplassen p\u00e5 kaia vikarierte som dansegulv. Dette tok seg beh\u00f8rig opp i l\u00f8pet av halvannen l\u00e5t, og i l\u00f8pet av fjerde l\u00e5t jublet publikum spontant av solokorene bandet spilte.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Zenos Mode. Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

Med ei fresk bl\u00e5serrekke av tre sakser (Mona Krogstad og Cecilie Grundt p\u00e5 tenorer, Erlend Vangen Kongtorp p\u00e5 alt), en spenstig trompet (H\u00e5kon Guttormsen), en atlet av en trommis (Rino Sivathas) og lederkatten der Julian Haugland er p\u00e5 bass, serveres vi kompromissl\u00f8se musikk. Improvisasjoner som gir fingern til the system og lever sitt eget liv, saftige hooks tight som spandex og smidig som en helt aldeles up\u00e5klagelig diksjon herjer Zenos Mode p\u00e5 scenen som en virvelvind over Kansas. Nei, det er r\u00e5tt, st\u00f8dig, og rett fra levra \u2013 dog fortsatt lite sk\u00f8dd \u00e5 spore. Vi savnet alle vokalist Malin Dahl \u00d8deg\u00e5rd, som dessverre var sjuk, da hennes n\u00e6rv\u00e6r antagelig hadde toppet denne freakshaken med en h\u00e5ndfull kirseb\u00e6r.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Zenos Mode. Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

Det til side, m\u00e5 jeg si at resten av bandet klarte seg s\u00e6rdeles bra. Herlig og forfriskende var det \u00e5 bli m\u00f8tt av purung protest p\u00e5 fest. Sterkt bassdrevet, dansbar, nikkeklar, skeivt, ironisk, meta, theta. \u00abEn gang til!\u00bb ropes det fra publikum etter ekstranummeret. Hvis ordentlig fulgt opp leder det til mer absurde resultater, sier Zeno.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Zenos Mode. Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En fandenivoldsk reise gjennom et potensielt sci-fi system av musikalske vortexer. Schneiders ord om kunstig intelligens ga ekko i Parkenteltets polyestervegger. Heldigvis fikk vi kontakt!<\/p>\n","protected":false},"author":40,"featured_media":27099,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1003,6,613,849],"tags":[72,1055,1054,1056,1057,1053,915,679,682,1051,993,1052,1050],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27052"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/40"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=27052"}],"version-history":[{"count":11,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27052\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":27191,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27052\/revisions\/27191"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/27099"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=27052"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=27052"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=27052"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}