{"id":27257,"date":"2018-07-17T18:40:22","date_gmt":"2018-07-17T16:40:22","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=27257"},"modified":"2018-07-18T11:55:23","modified_gmt":"2018-07-18T09:55:23","slug":"bar-mitzvah","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2018\/07\/17\/bar-mitzvah\/","title":{"rendered":"Klezmer og jazz? Ok"},"content":{"rendered":"

Det ble veldig MYE, da Allison Miller’s Boom Tie Boom inntok Storyville tirsdag ettermiddag.<\/p>\n

<\/p>\n

Vi fikk h\u00f8re mye klezmer-aktig musikk, som er tett tilknyttet jazzen, b\u00e5de ved utstrakt bruk av improvisasjon og synkoperte trekk, og mange av musikerne i bandet hadde tydeligvis israelsk bakgrunn, noe man egentlig kunne lese av navnene. Vi fikk h\u00f8re kornettisten Kirk Knuffke, klarinettisten Ben Goldberg, fiolinisten Jerry Scheinman, bassisten Todd Sickafoose, pluss den glitrende pianisten Myra Melford, ved siden av Allison Miller p\u00e5 trommer.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Myra Melford. Foto: Jan Granlie<\/figcaption><\/figure>\n

Jeg har stor sans for klezmer-musikk. Og i min platesamling forekommer det en rekke plater med denne musikkformen, men jeg vil helst ha det i sm\u00e5 porsjoner. Og denne ettermiddagen ble det dessverre altfor mye klezmer og altfor lite av noe annet.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Allison Miller. Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

Derfor ble h\u00f8ydepunktet for meg, Myra Melfords komposisjon \u00abKitchen\u00bb, som kom ca. halvveis ut i konserten, som skilte seg ut fra resten med intrikate rytmiske figurer og en komposisjon hvor hele bandet virkelig m\u00e5tte skjerpe seg, og v\u00e6re helt p\u00e5 tuppa for \u00e5 f\u00f8lge Melfords pianospill.<\/p>\n

Allison Miller er en dyktig trommeslager, men jeg blir litt sliten av at hun hele tiden \u00abpeiser p\u00e5\u00bb uten den \u00f8nskede dynamikken, som ville gjort konserten godt. Kornettist Knuffke har det siste \u00e5ret samarbeidet en del med danske Pierre D\u00f8rge New Jungle Orchestra, et band han passer perfekt inn i, pluss at han har gjort den str\u00e5lende hyllestplaten, \u00abCherryco\u00bb, til Don Cherry p\u00e5 selskapet Steeple Chase. Les anmeldelsen p\u00e5 salt-peanuts.eu HER<\/a> . Og p\u00e5 denne konserten viste han sin klasse med mye fint kornettspill. Gode og gjennomtenkte solier, og fine ensemblespill. Klarinettisten Goldberg overbeviste tidvis, spesielt n\u00e5r han spilte bassklarinett, mens fiolinist Scheinman, som har spilt med b\u00e5de Mark Ribot og Bill Frisell, leverte nydelig spill hele veien.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Allison Miller. Foto: Jan Granlie<\/figcaption><\/figure>\n

Men den som overbeviste mest, var en av v\u00e5re favorittpianister, Myra Melford. Hun angriper pianoet som var det en fiende i ene \u00f8yeblikket og hennes elskede i neste, og selv om mye av musikken l\u00e5 et stykke fra det vi er vant til \u00e5 h\u00f8re hun \u00abdelta\u00bb i, s\u00e5 fungerte hun som selve navet i bandet. Og hennes komposisjon, \u00abKitchen\u00bb, ble for meg konsertens h\u00f8ydepunkt.<\/p>\n

Allison Miller\u2019s Boom Tie Boom leverte en helt ok konsert, men mens dette skrives suser det fremdeles i \u00f8rene, noe det ikke har gjort siden jeg h\u00f8rte bandet Painkiller med Bill Laswell p\u00e5 bass i Idrettens Hus for en del \u00e5r siden. Bra jeg har en st\u00e5ende avtale med min fastlege, Dr. Nielsen!<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/a>
Jenny Scheinman Foto: Jan Granlie<\/figcaption><\/figure>\n

 <\/p>\n

Det er ingen bilder i dette galleriet.<\/strong><\/p><\/div><\/div>