{"id":27551,"date":"2018-07-19T10:47:24","date_gmt":"2018-07-19T08:47:24","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=27551"},"modified":"2018-07-19T19:39:47","modified_gmt":"2018-07-19T17:39:47","slug":"mot-siril-malmedal-hauge-jazztalent-sanger-og-geriljakomponist","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2018\/07\/19\/mot-siril-malmedal-hauge-jazztalent-sanger-og-geriljakomponist\/","title":{"rendered":"M\u00f8t Siril Malmedal Hauge: Jazztalent, sanger og geriljakomponist"},"content":{"rendered":"
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din?<\/strong><\/p>\n Siril forteller om en allsidig musikalsk oppvekst p\u00e5 vei til \u00e5 bli vokalist.<\/p>\n \u2013 F\u00f8rst, s\u00e5 er jeg jo vokst opp i Langev\u00e5gen, i Sula kommune, i en familie der foreldrene spiller i band \u2013 de m\u00f8ttes i band faktisk! \u2013 og det har v\u00e6rt masse musikk i heimen. Jeg begynte med piano p\u00e5 kulturskolen, og deretter tverrfl\u00f8yte i Langev\u00e5g skolekorps, og det drev jeg med til jeg begynte p\u00e5 videreg\u00e5ende, og da fant jeg ut at jeg skulle begynne med sang. Da pr\u00f8vespilte jeg p\u00e5 sang p\u00e5 opptakspr\u00f8ve til musikklinja, og f\u00f8r det hadde jeg ikke sunget h\u00f8yt for noen.<\/p>\n Hva var det som gjorde at du valgte det?<\/strong><\/p>\n \u2013 Det var vel det at jeg kunne synge, og s\u00e5 hadde jeg liksom ikke \u2026 Jeg hadde lyst til \u00e5 finne et annet instrument enn fl\u00f8yte og piano.<\/p>\n Flere ben \u00e5 st\u00e5 p\u00e5, eller?<\/strong><\/p>\n \u2013 Eller en annen m\u00e5te \u00e5 uttrykke seg p\u00e5?<\/p>\n F\u00f8lte du at du var begrenset p\u00e5 noen m\u00e5te?<\/strong><\/p>\n \u2013 Det var bare et eller annet appellerende med sangen, da.<\/p>\n Tenkepause.<\/p>\n \u2013 Jeg h\u00f8rte p\u00e5 mange vokalister, og \u2026 Jeg er egentlig litt usikker, men det var et eller annet med m\u00e5ten \u00e5 uttrykke seg p\u00e5 i hvert fall.<\/p>\n Er det fordi det ble kortere vei til \u00e5 uttrykke seg?<\/strong><\/p>\n \u2013 Ja, kanskje det. Og litt annen type musikk. Da jeg tok pianotimer var det klassiske pianostykker, og med fl\u00f8yte mer korps- og samspillgreier, mens med sang var det mer i band, og da gikk jeg veldig fort over i jazz. Lage jazzband og s\u00e5nn, fordi jeg hadde lyst til \u00e5 drive med det.<\/p>\n Savnet du mer samspill?<\/strong><\/p>\n \u2013 Ja … Litt den bandgreia, det \u00e5 lage l\u00e5ter, og da var det lettere for meg \u00e5 bruke sang.<\/p>\n Hva slags typer samarbeid har denne musikalske reisen, om man kan si det s\u00e5 fl\u00e5sete, ledet fram til \u2026 eller kanskje heller ledet gjennom?<\/strong><\/p>\n \u2013 Det har vel v\u00e6rt masse det \u00e5 … m\u00f8te andre folk. For eksempel fra skolekorps til band p\u00e5 videreg\u00e5ende, og videre p\u00e5 folkeh\u00f8yskolen (Sund folkeh\u00f8yskole, red. anm.) og jazzlinja i Trondheim. S\u00e5 er det liksom leken, da … det \u00e5 m\u00f8te folk som kommer med sine forskjellige stemmer og det som oppst\u00e5r der. Det tror jeg at jeg kjente p\u00e5 allerede i korpset, at dette er g\u00f8y. P\u00e5 tverrfl\u00f8yte spilte jeg som oftest f\u00f8rstestemme. Men s\u00e5 syntes jeg det var n\u00e5r jeg spilte andrestemmen<\/em>, at jeg nesten fikk lov av dirigenten \u00e5 improvisere litt. S\u00e5 jeg og venninna mi krangla begge litt om \u00e5 f\u00e5 spille andrestemmen, haha!<\/p>\n Tiltrakk det deg \u00e5 kunne si noe mer om musikken enn det som allerede var der?<\/strong><\/p>\n \u2013 Det er en s\u00e5nn slags leking og frihet i det \u00e5 kunne improvisere. \u00c5 ta ulike valg hver gang, det er jeg veldig glad i. Ogs\u00e5 n\u00e5r jeg synger n\u00e5, er det jo ofte at det er satt faste rammer. Men innenfor der, er det ulike valg hele tiden. Det gj\u00f8r jeg i alle prosjektene mine. Det syns jeg er veldig spennende.<\/p>\n Kan du fortelle hvordan du jobber med improvisasjon?<\/strong><\/p>\n \u2013 Litt forskjellige m\u00e5ter, egentlig. Jeg jobber en del med ren geh\u00f8rteori; intervaller, progresjoner, \u00e5 synge basstoner, \u00e5 synge tre- og firklangene oppover, guidetoner.<\/p>\n S\u00e5 du har brukt mye jazzteori?<\/strong><\/p>\n \u2013 Ja, mye jazzteori og reine \u00f8velser, ogs\u00e5 \u00e5 plukke ting. Jeg har h\u00f8rt masse p\u00e5 b\u00e5de instrumental- og vokaljazz, og plukket masse kor. Jeg husker f\u00f8rste gangen jeg fikk i oppgave \u00e5 plukke et kor. Cannonball Adderleys kor p\u00e5 \u00abOld Country\u00bb hadde litt metningstoner og s\u00e5nn. Jeg l\u00e6rte den utenat, og da tenkte jeg litt s\u00e5nn “\u00c5ja … men det har jeg da gjort f\u00f8r!” – med annen musikk, fra gamle kassetter og filmer. Det har jeg gjort helt siden jeg var liten.<\/p>\n Bruker du alle disse jazzteoretiske verkt\u00f8yene aktivt n\u00e5r du improviserer?<\/strong><\/p>\n \u2013 Ikke bevisst i situasjonen, da g\u00e5r det mer i \u00e5 uttrykke det som som kommer der og da, i nuet.<\/p>\n Ligger det langt framme i pannelappen, lett tilgjengelig for deg? M\u00e5ten du har \u00f8vd p\u00e5 har gjort det du har lett tilgjengelig for deg, sammenlignet med vokalister som g\u00e5r rent intuitivt til verks?<\/strong><\/p>\n \u2013 Ja, det kan jo hende, det. I og med at jeg spiller b\u00e5de fl\u00f8yte og piano, s\u00e5 er det av og til lettere for meg hvis jeg f\u00e5r ei blekke der jeg kan visualisere pianoet, i og med at det ikke er tangenter p\u00e5 stemmen. Det \u00e5 ha jobbet ganske masse med geh\u00f8rbiten, gj\u00f8r at det g\u00e5r an \u00e5 v\u00e6re mer delaktig i et band og si “nei, spill kvinten der”. Godt \u00e5 ha de teoretiske hjelpemidlene for h\u00e5nd. Akkurat n\u00e5r jeg st\u00e5r og synger er det ikke noe jeg tenker p\u00e5 f\u00f8rst og fremst, men det har i hvert fall v\u00e6rt nyttig for meg i noen situasjoner.<\/p>\n Hvordan opplever du det at du er teoretisk sterk som improvisat\u00f8r har gitt seg utslag i band-situasjoner?<\/strong><\/p>\n \u2013 Det er vel kanskje mest i arring eller diskusjon om hvordan musikken skal v\u00e6re, for det er jo et spr\u00e5k som ofte folk forst\u00e5r. Man f\u00e5r litt flere knagger \u00e5 henge ting p\u00e5, og det kan hjelpe \u00e5 l\u00e6re ting fort hvis man har begrensa \u00f8vingstid. Jeg har v\u00e6rt med p\u00e5 opplegg som har inneb\u00e5ret to dager \u00f8ving og s\u00e5 rett i studio, og man f\u00e5r kanskje masse blekker og noter og s\u00e5nn, og s\u00e5 skal man liksom suge mest mulig ut av det. Hvis det er tilfellet, merker jeg at jeg f\u00e5r flere og flere knagger \u00e5 henge ting p\u00e5. S\u00e5 det g\u00e5r fortere, akkurat som med \u00e5 plukke soloer. Det er liksom et spr\u00e5k.<\/p>\n Kan du si noe om hva som inspirerer deg n\u00e5r du skriver? Musikalsk og vokalt?<\/strong><\/p>\n \u2013 N\u00e5r jeg skriver egen musikk har jeg ofte g\u00e5tt ut i fra \u00e5 la stemmen min f\u00e5 lov til \u00e5 finne veier. For jeg kjenner stemmen min s\u00e5 godt; hvordan den h\u00f8res ut i forskjellige register; alle knekker og snirkler, kriker og kroker. Av og til syns jeg det er deilig \u00e5 skrive musikk litt s\u00e5nn i flyten av stemmen. Jeg spiller ofte et aller annet, piano eller mandolin, noe komp til. En id\u00e9 jeg tar opp, og s\u00e5 g\u00e5r jeg ut i fra det. N\u00e5 i det siste har det v\u00e6rt s\u00e5nn at stemmen har bestemt. Men s\u00e5 er det litt forskjellig hva jeg skriver. Noe er jo basert p\u00e5 andre ting ogs\u00e5, en tekst eller en besetning. Det kan v\u00e6re masse andre ting som inspirerer til \u00e5 begynne \u00e5 skrive ei l\u00e5t. Jeg tar veldig ofte opp ting p\u00e5 telefonen min n\u00e5r jeg f\u00e5r id\u00e9er. Jeg kan v\u00e6re p\u00e5 konsert, \u00e5 tenke “det her var en kul groove”.<\/p>\n Et slags musikalsk feltarbeid?<\/strong><\/p>\n \u2013 Geriljakomponist? Haha.<\/p>\n Hva med vokale inspirasjonskilder?<\/strong><\/p>\n \u2013 Jeg pr\u00f8ver fortsatt \u00e5 finne ut litt hva stemmen min kan gj\u00f8re. Det er jo helt annerledes n\u00e5 enn bare for tre eller fem \u00e5r siden. Og s\u00e5 har jeg h\u00f8rt p\u00e5 forskjellige artister til forskjellige tider, og dermed plukka litt her og der. Jeg har h\u00f8rt veldig mye p\u00e5 instrumentalmusikk og v\u00e6rt glad i scat-musikk. Chet Baker har jeg h\u00f8rt masse p\u00e5. Jeg har v\u00e6rt veldig glad i den m\u00e5ten \u00e5 bruke stemmen p\u00e5, som et instrument. Type swing-jazzsangere. Det var den greia jeg kicka p\u00e5 f\u00f8rst.<\/p>\n Chet Baker?<\/strong><\/p>\n \u2013 Og Sarah Vaughan og Nancy Wilson, spesielt den plata med Cannonball Adderley. Noen s\u00e5nne. Og s\u00e5 har jeg v\u00e6rt veldig glad i ornamentikk-aktige, sm\u00e5ting som skjer. H\u00f8rt masse p\u00e5 Joni Mitchell, for eksempel. Jeg er kjempeinspirert av henne fordi hun har med seg en del jazz- og folk-elementer, klang og ornamentikk. S\u00e5 jeg har hatt en eviglang periode hvor jeg har h\u00f8rt p\u00e5 henne. Andre typer musikk … for eksempel Mia Marlen i g\u00e5r, den m\u00e5ten \u00e5 synge p\u00e5 er jo helt fantastisk r\u00e5! Alts\u00e5, wow!<\/p>\n Er det noen instrumentalister du f\u00f8ler har v\u00e6rt viktig for deg?<\/strong><\/p>\n \u2013 S\u00e5 klart Chet Baker igjen! Og s\u00e5 har jeg h\u00f8rt en del p\u00e5 saksofonister, Stan Getz blant annet. Jeg hadde en s\u00e5nn tidlig \u00e5h-jazz-er-kult-fase.<\/p>\n Tenkepause.<\/p>\n \u2013 Keith Jarrett og John Coltrane har jeg h\u00f8rt masse p\u00e5 n\u00e5r det gjelder instrumentalister! Ogs\u00e5 har vi Nadia Reid, Becca Stevens \u2013 som spiller p\u00e5 festivalen faktisk \u2013<\/strong> Andy Irvine\/Paul Brady, The Band, Nick Drake, og s\u00e5 videre!<\/p>\n Hva med noe som er helt utenfor det du vanligvis h\u00f8rer p\u00e5?<\/strong><\/p>\n \u2013 Jeg kommer p\u00e5 at jeg hadde jo en Beyonc\u00e9-periode mens jeg gikk p\u00e5 jazzlinja. Da kj\u00f8pte jeg billett til Telenor Arena og stakk p\u00e5 Beyonc\u00e9-konsert. Hun er bare heelt … (l\u00f8fter armene i lovprising) Hun synger jo helt r\u00e5tt. Ogs\u00e5 var det noen jeg tenkte p\u00e5 n\u00e5 … jo! Jeg var p\u00e5 splittkonsert i Bergen med Susanne Sundf\u00f8r og Thomas Dybdahl \u2014 jeg gikk p\u00e5 videreg\u00e5ende \u2014 akkurat da jeg var p\u00e5 den konserten, var det de to fineste sangerne i Norge. Det har v\u00e6rt litt go-to plater for meg. I hvert fall Susanne Sundf\u00f8r. N\u00e5 h\u00f8rer jeg p\u00e5 veldig masse forskjellig musikk, men kommer liksom ikke p\u00e5 alt!<\/p>\n Har du noen planer p\u00e5 festivalen? Noe du har tenkt \u00e5 f\u00e5 med deg?<\/strong><\/p>\n \u2013 Tror jeg skal v\u00e6re her til i morgen. Jeg skal i hvert fall f\u00e5 med meg JazzIntro-finalen. Jeg m\u00f8tte Paal Nilssen-Love her nede i sta, han har jo med seg et megastort band, s\u00e5 det hadde v\u00e6rt kult \u00e5 f\u00e5 med seg. Trondheim Voices har jeg lyst \u00e5 f\u00e5 med meg … Det tror jeg blir veldig kult, h\u00f8rte noen rykter om kvarttoner! F\u00e5r se hvor lenge jeg blir.<\/p>\n Hvor mange sveler har du tenkt \u00e5 spise denne uka?<\/strong><\/p>\n \u2013 Det blir i hvert fall ei p\u00e5 ferga til Vestnes.<\/p>\n Ikke fler?!<\/strong><\/p>\n \u2013 Nei, man m\u00e5 ha bare ei svele. Og den er p\u00e5 en m\u00e5te bra nok i seg selv.<\/p>\n F\u00f8r vi runder av m\u00e5 vi svippe innom jazztalentet. Vi har jo snakket litt om bakgrunnen din, hva du liker \u00e5 h\u00f8re p\u00e5, jobbe med. Gir det et frampek til hva vi kan vente oss neste \u00e5r?<\/strong><\/p>\n \u2013 Ja, det tror jeg kanskje? N\u00e5 kom den prisen veldig br\u00e5tt, s\u00e5 jeg har ikke f\u00e5tt lagt alle planene for den konserten og de pengene, men jeg jobber med et eget soloprosjekt med mine l\u00e5ter, mine arr og mine tekster, som hadde v\u00e6rt veldig fint \u00e5 presentere her. \u00c5 bruke pengene p\u00e5 det. Jeg spiller jo litt mandolin, blant annet, i det bandet, og har med masse bra folk. S\u00e5 det tror jeg kan bli ganske kult.<\/p>\n Blir det litt folk-inspirert?<\/strong><\/p>\n \u2013 Ja, litt. Litt jazz-ting. Sjanger-ting!<\/p>\n Tror du det blir en stor besetning?<\/strong><\/p>\n \u2013 Jeg har muligheten til \u00e5 vise fram prosjektet p\u00e5 en ordentlig m\u00e5te. S\u00e5 jeg skal ta det i tenkeboksen. Bra scene og bra lydmann, da g\u00e5r det jo an \u00e5 ha med masse folk, og alle stemmene blir h\u00f8rt, men jeg vet ikke helt enda.<\/p>\n Det blir ikke bulgarsk kvinnekor?<\/strong><\/p>\n \u2013 Njaa, kanskje?<\/p>\n Avslutningsvis skyter fotograf Andreas inn et sp\u00f8rsm\u00e5l de fleste vil sp\u00f8rre en seri\u00f8s musiker:<\/p>\n<\/a>
<\/a>
<\/a>
<\/a>
<\/a>
<\/a>