{"id":28474,"date":"2019-07-11T22:33:02","date_gmt":"2019-07-11T20:33:02","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=28474"},"modified":"2019-07-16T21:20:53","modified_gmt":"2019-07-16T19:20:53","slug":"pop-stjerna-inger-helene-i-highasakite-jeg-laerte-mye-pa-moldejazz-i-tenarene","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2019\/07\/11\/pop-stjerna-inger-helene-i-highasakite-jeg-laerte-mye-pa-moldejazz-i-tenarene\/","title":{"rendered":"Popstjerna Ingrid Helene i Highasakite: \u2013 Jeg l\u00e6rte mye p\u00e5 Moldejazz i ten\u00e5rene"},"content":{"rendered":"

De var 100 uker sammenhengende p\u00e5 VG-lista. Fredag spiller Highasakite p\u00e5 Romsdalsmuseet.  Selv vil vokalisten gjerne se tidligere medelev Gard Nilssen, \u00e5rets Artist in Residence.<\/strong><\/p>\n

<\/p>\n

Ingrid Helene H\u00e5vik er litt distrahert i begynnelsen av samtalen v\u00e5r. Og vi kan h\u00f8re grunnen til det i bakgrunnen, i form av babypludring.<\/p>\n

\u2013 Jeg har sovet litt lite den siste tiden, forklarer hun.<\/p>\n

\u2013 S\u00e5 jeg h\u00e5per det jeg sier til deg blir sammenhengende.<\/p>\n

Spektakul\u00e6rt show<\/h2>\n
\"Highasakite<\/a>
Foto: Hogne B. Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

Og det er en situasjon som de fleste med babyer p\u00e5 under ett \u00e5r kan kjenne seg igjen i. Forskjellen er at Ingrid er p\u00e5 jobb i Ocean Sound Recordings p\u00e5 Giske, like utenfor \u00c5lesund, hvor hun vokste opp.<\/p>\n

Highasakite har nylig v\u00e6rt p\u00e5 turne gjennom hele landet. Ingrid synes den gikk over all forventning.<\/p>\n

\u2013 Det var utrolig g\u00f8y! Rett og slett! Selv om vi denne gangen spilte f\u00e6rre konserter enn under tidligere norgesturneer. Det er gjerne s\u00e5nn at n\u00e5r man n\u00e5r et visst niv\u00e5, s\u00e5 kan man spille f\u00e6rre, men st\u00f8rre konserter. Og enkelte plasser spilte vi to konserter p\u00e5 samme sted.<\/p>\n

\u2013 Jeg s\u00e5 dere da dere spilte i \u00c5lesund. Det er et av de mest spektakul\u00e6re lys- og sceneshow jeg har sett i en norsk produksjon.<\/strong><\/p>\n

\u2013 Tusen takk, s\u00e5 hyggelig \u00e5 h\u00f8re! Jeg jobbet med Birk Nyg\u00e5rd, som er en lyskunstner og art director for hele showet. Han har designet hvordan ting skal se ut. Og s\u00e5 har vi en veldig flink lysmann som er med og styrer. S\u00e5 vi har et veldig profft team med oss p\u00e5 denne turneen.<\/p>\n

\u2013 Showet var veldig annerledes fra tidligere turneer Highasakite har gjort. <\/strong><\/p>\n

\u2013 Ja. Vi har gjort noen grep. For meg er det den visuelle opplevelsen viktig, som tillegg til det musikalske. Det har ogs\u00e5 v\u00e6rt veldig viktig for meg \u00e5 strippe ned musikken litt, slik at alt vi gj\u00f8r p\u00e5 scenen er hundre prosent live. Da slipper man \u00e5 f\u00f8le at man st\u00e5r og synger karaoke.<\/p>\n

\u2013 N\u00e5 skal dere spille i Molde, p\u00e5 Romsdalsmuseet under Moldejazz, midt i den lyse sommerkvelden. Hvordan tror du det visuelle vil komme fram da? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Det er alltid en utfordring n\u00e5r man spiller utend\u00f8rs. Samtidig f\u00e5r man forh\u00e5pentligvis drahjelp p\u00e5 andre m\u00e5ter, som nydelig v\u00e6r og at det er god festivalstemning. Men det er klart at r\u00f8yken og lyssettingen blir ikke p\u00e5 samme m\u00e5te som innend\u00f8rs. Men vi f\u00e5r nok likevel kj\u00f8rt en del lys, for det er sent p\u00e5 kvelden, og s\u00e5 kan de ogs\u00e5 forsterke lyssettingen. Det vil nok se bra ut p\u00e5 Romsdalsmuseet ogs\u00e5!<\/p>\n

S\u00e5 Lauryn Hill i Molde<\/h2>\n
\"Ingrid<\/a>
Foto: Hogne B. Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

Man er jo vant til litt vennlig fiendskap mellom \u00c5lesund og Molde. Hva er ditt forhold til Molde? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Jeg er ikke fotballinteressert, s\u00e5 jeg har egentlig ikke hatt noe slikt fiendskap mot byen. For meg er Molde det samme som Moldejazz. Jeg var veldig mye p\u00e5 festivalen i ten\u00e5rene og begynnelsen av tjue\u00e5rene.<\/p>\n

\u2013 Har du noen store konsertminner fra Moldejazz? <\/strong><\/p>\n

\u2013Lauryn Hill, det var stor stas. Jeg fikk jo sett mange artister, men jeg tror det viktigste for meg var \u00e5 v\u00e6re i jazzmilj\u00f8et, og oppholdt meg mye p\u00e5 funksjon\u00e6rkroen og fikk snakket veldig mye med jazzmusikere og ble kjent med milj\u00f8et p\u00e5 innsiden.<\/p>\n

Manglet selvtillit<\/h2>\n

\u2013 Er jazz en del av din musikalske bakgrunn? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Ja, det er jo det. Jeg gikk jazzlinja ved NTNU i Trondheim, men jeg tok popveien etter hvert.<\/p>\n

\u2013 Mitt inntrykk er at mange av popstjernene vi har f\u00e5tt de siste 5-10 \u00e5rene i Norge har sin bakgrunn fra den linja. <\/strong><\/p>\n

\u2013 Ja, de har kanskje det? Jeg opplever jazzlinja i Trondheim som veldig \u00e5pen. Da jeg gikk der, var mitt kull inne i en slags popb\u00f8lge. Slike ting g\u00e5r ofte i b\u00f8lger p\u00e5 jazzlinja. Men hvordan det er p\u00e5 linja der n\u00e5, vet jeg ikke. Det er ti \u00e5r siden jeg flyttet fra Trondheim.<\/p>\n

\u2013 Savner du \u00e5 holde p\u00e5 med jazz? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Nei, ikke jazz som s\u00e5dan. Jeg har vel egentlig aldri drevet s\u00e5 mye p\u00e5 med jazz. Det var vel mer slik at en l\u00e6rte en universell arbeidsmetode p\u00e5 den linja. Vi l\u00e6rte hvordan man n\u00e6rmet seg det musikalske materialet, hvordan man plukket akkordene og hvordan man h\u00f8rte p\u00e5 ting og kunne herme etter det.<\/p>\n

\u2013 Hadde du begynt \u00e5 skrive musikk f\u00f8r du begynte der? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Nei, det var etter at jeg begynte p\u00e5 jazzlinja at jeg skrev mine f\u00f8rste l\u00e5ter. Det tok meg lang tid \u00e5 bygge opp selvtillit til \u00e5 begynne som l\u00e5tskriver.<\/p>\n

\u2013 N\u00e5r begynte du \u00e5 skj\u00f8nne at du var musikalsk? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Det var bare noe mamma sa til meg at jeg var, he he. Mamma er sangl\u00e6rer og kordirigent. S\u00e5 det var generelt sett mye sang hjemme. Det var ogs\u00e5 noe jeg f\u00f8lte at jeg mestret og likte \u00e5 holde p\u00e5 med.<\/p>\n

Ikke fiolin<\/h1>\n
\"Freddie<\/a>
Foto: Hogne B. Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

\u2013 Hva var det f\u00f8rste instrumentet du begynte \u00e5 spille? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Jeg begynte \u00e5 spille fiolin, noe jeg gjorde i ti \u00e5r. Men jeg ble aldri flink.<\/p>\n

\u2013 S\u00e5 vi ser deg ikke p\u00e5 Romsdalsmuseets scene p\u00e5 fiolin? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Nei, det tror jeg ikke hadde v\u00e6rt godt for noen!<\/p>\n

\u2013 Hvor mange instrument behersker du i dag? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Det er sang som er det jeg behersker best. Men jeg spiller jo piano, det er der jeg som oftest skriver musikken min. I tillegg spiller jeg p\u00e5 harpeleiken min. Generelt sett er det ikke s\u00e5 vanskelig for meg \u00e5 plukke opp et instrument og f\u00e5 det til \u00e5 l\u00e5te som et eller annet bra. Men det er vokalist og l\u00e5tskriver jeg er, f\u00f8rst og fremst.<\/p>\n

Rekord p\u00e5 VG-lista<\/h2>\n

Det var med andrealbumet Slient Treatment at Highasakite fikk en suksess nesten ingen andre norske artister kan vise maken til. Albumet l\u00e5 p\u00e5 VG-lista i nesten 100 uker sammenhengende, noe som aldri har skjedd f\u00f8r.<\/p>\n

\u2013 Hvordan var det \u00e5 sitte og se p\u00e5 at Silent Treatment aldri forsvant ut av VG-lista? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Vet du, det tenkte jeg aldri p\u00e5. Det var slik andre fortalte meg, for jeg var egentlig ikke klar over det. Det er selvsagt veldig hyggelig at folk sitter og h\u00f8rer jevnt p\u00e5 platen. At den har en lang levetid.<\/p>\n

Produsent K\u00e5re Vestrheim var veldig viktig for Highasakite, p\u00e5peker Ingrid.<\/p>\n

\u2013 Han var veldig flink til \u00e5 f\u00e5 til flere lag i arrangementet som gj\u00f8r at man oppdager nye ting i l\u00e5tene n\u00e5r man h\u00f8rer p\u00e5 dem flere ganger.  Det var veldig g\u00f8y og lett \u00e5 jobbe med ham. Han er et kraftverk av ideer og musikalitet.<\/p>\n

\u2013 Hvordan ser du p\u00e5 den platen i dag, fem \u00e5r senere? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Ikke s\u00e5 veldig annerledes enn de andre platene, egentlig. For meg personlig s\u00e5 er ikke Silent Treatment noe m\u00e5lestokk for hva jeg skal prestere her i livet. Den var et stoppested p\u00e5 veien videre.<\/p>\n

Konsert i flere akter<\/h2>\n
\"Uranium<\/a>
Foto: Hogne B. Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

\u2013 Uranium Heart, det fjerde albumet, kom n\u00e5 i februar. Hvordan har mottakelsen v\u00e6rt?<\/strong><\/p>\n

\u2013 Jeg synes den har v\u00e6rt utrolig bra. B\u00e5de med tanke p\u00e5 det produktet vi har laget og med tanke p\u00e5 de konfliktene vi har hatt i bandet i denne perioden. [Tre tidligere bandmedlemmer forlot Highasakite i 2017 \u2013 journ. anm<\/em>] Og det var fantastisk \u00e5 komme ut p\u00e5 turne med denne platen, for vi har solgt mer konsertbilletter enn noen gang f\u00f8r. S\u00e5 alt i alt har dette g\u00e5tt veldig bra.<\/p>\n

\u2013Uranium Heart l\u00e5ter mer nedtonet og tilbakelent. Er du enig i det?<\/strong><\/p>\n

\u2013 Ja, absolutt. Den er mye n\u00e6rere. Etter Camp Echo var jeg litt lei av den aggressive pakken, og tenkte at vi skulle snu helt om. I tillegg var jeg gravid og ble mor mens vi laget platen, og det setter selvsagt sitt preg p\u00e5 hvilke f\u00f8lelser som er i oml\u00f8p, og hvilke lyder man \u00f8nsker \u00e5 omgi seg meg.<\/p>\n

\u2013 Jeg var litt overrasket over hvor bra musikken fungerte live, siden den er litt mer tilbakelent. <\/strong><\/p>\n

\u2013 Men n\u00e5 spiller vi ikke bare fra Uranium Heart da. Vi har fire album i bagasjen som vi m\u00e5 velge fra. Og da m\u00e5 vi laget et helt sett ut av det, som kan fungere. Det kommer i f\u00f8rste rekke at vi \u00f8nsker \u00e5 f\u00e5 en bra helhet, med tematikk og oppbygging. S\u00e5 l\u00e5tene velges ut fra det st\u00e5stedet.<\/p>\n

\u2013 Styrte det sterkt visuelle showet dere har n\u00e5 hvilke l\u00e5ter som ble valgt ut? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Ja, for man tenker i akter. Vi har f\u00f8rste akt, andre akt og tredje akt. Og s\u00e5 ekstranummeret for seg selv. S\u00e5 m\u00e5 man tilegne de ulike aktene sine egne egenskaper, og s\u00e5 velge l\u00e5ter som passer inn i de aktene.<\/p>\n

Suksess via australsk P3<\/h2>\n

I tillegg til h\u00f8ye listeplasseringer og suksess i Norge har Highasakite ogs\u00e5 gjort det bra i utlandet. Spesielt i Australia, hvor Camp Echo kom helt opp p\u00e5 topp 30. Dette har f\u00f8rt til at Highasakite har gjort flere turneer der.<\/p>\n

\u2013 Det er p\u00e5 andre siden av jorda, s\u00e5 vi la egentlig ikke merke til det her hjemme. Vi reiste over dit p\u00e5 turne og s\u00e5 oppdaget vi at det kom masse folk p\u00e5 konsertene. Og da tenker du: \u00abS\u00e5 kult, folk kommer!\u00bb Men s\u00e5 reiser du derifra igjen etterp\u00e5, og legger ikke s\u00e5 mye merke til det mer.<\/p>\n

Vil se Artist in residence<\/h2>\n
\"Highasakite<\/a>
Foto: Hogne B. Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

\u2013 Om du f\u00e5r tid, hva \u00f8nsker du \u00e5 se p\u00e5 Moldejazz i \u00e5r?<\/strong><\/p>\n

\u2013 Jeg har ikke f\u00e5tt sett programmet. Hvem spiller?<\/p>\n

\u2013 Det er artister som Marcus Miller, Melody Gardot, Luke Elliot, Steinar Raknes, Madrugada… <\/strong><\/p>\n

\u2013 Det hadde v\u00e6rt veldig g\u00f8y \u00e5 se Madrugada. De likte jeg godt da gikk p\u00e5 videreg\u00e5ende! Forresten! Gard Nilssen er Artist in residence, er han ikke? Jeg har veldig lyst \u00e5 h\u00f8re noen av konsertene han skal holde. Det er en stor \u00e6re \u00e5 f\u00e5 bli Artist in residence, og han gikk p\u00e5 jazzlinja samtidig med meg. Han gikk siste\u00e5ret da jeg gikk f\u00f8rste\u00e5ret. Og n\u00e5 skal vi begge spille p\u00e5 Moldejazz. N\u00e5 har vi blitt voksne, gitt!<\/p>\n

\"Highasakite<\/a>
Foto: Hogne B. Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

[gs-fb-comments]<\/p>\n

<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

De var 100 uker sammenhengende p\u00e5 VG-lista. Fredag spiller Highasakite p\u00e5 Romsdalsmuseet.  Selv vil vokalisten gjerne se tidligere medelev Gard Nilssen, \u00e5rets Artist in Residence.<\/p>\n","protected":false},"author":28,"featured_media":28488,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1209,393,966],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/28474"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/28"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=28474"}],"version-history":[{"count":23,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/28474\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":29036,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/28474\/revisions\/29036"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/28488"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=28474"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=28474"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=28474"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}