{"id":29178,"date":"2019-07-17T23:29:25","date_gmt":"2019-07-17T21:29:25","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=29178"},"modified":"2019-07-18T18:41:20","modified_gmt":"2019-07-18T16:41:20","slug":"mimring-og-anbefalinger-del-ii","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2019\/07\/17\/mimring-og-anbefalinger-del-ii\/","title":{"rendered":"Mimring og anbefalinger del II"},"content":{"rendered":"
Vi i Fireflate fortsetter jakten p\u00e5 de gode Moldejazz-minnene. Men, som Audun Vinger sa: Man kan ikke bare henge igjen i historien og konserter som har v\u00e6rt, man m\u00e5 ogs\u00e5 se framover.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Her er Berit M\u00e6land, Tine Skolmen og Arve Kjersems anbefalinger fra \u00e5rets konsertprogram, og et knippe gode minner fra tidligere \u00e5r. <\/p>\n Berit M\u00e6land mottok nylig hedersprisen Molderosen<\/a> for sin innsats som frivillig, og har en lang rekke Moldejazz-opplevelser bak seg. \u00c5 velge \u00e9n konsert blir nesten umulig, men det er likevel en opplevelse som skiller seg ut. Da Nils Petter Molv\u00e6r spilte albumet Khmer <\/em>i 1998 var det b\u00e5de “tett og svett” i lokalet, if\u00f8lge M\u00e6land. Hele huset var stappfullt og stemningen var helt spesiell.<\/p>\n -Jeg er uten tvil en person som opps\u00f8ker gr\u00f8nn og svart l\u00f8ype under jazzen!<\/p>\n Videre oppfordrer M\u00e6land publikum til \u00e5 f\u00e5 med seg \u00e5rets eneste midnattskonsert p\u00e5 Teatret v\u00e5rt, Amgala Temple. Her kan man oppleve Gard Nilsens, og festivalens, siste konsert. En ypperlig m\u00e5te \u00e5 avslutte \u00e5rets Moldejazz p\u00e5!<\/p>\n Konsertfotografen Arve Kjersheim har et helt spesielt minne fra Moldejazz. I 1973 var han p\u00e5 et teaterstykke p\u00e5 Caf\u00e9 Nobel. F\u00f8r stykket begynte, spilte pianist Paul Bley og Arild Andersen. Glassene klirret og stemningen var l\u00f8s. Da duoen var ferdig \u00e5 spille, endret stemningen seg br\u00e5tt. Plutselig begynte noen i lokalet \u00e5 hisse seg opp, glass ble knust og Kjersheim lurer p\u00e5 hvorfor ingen griper inn i det som kan eskalere til \u00e5 bli en skikkelig sl\u00e5sskamp. S\u00e5 skj\u00f8nner de caf\u00e9bes\u00f8kende hva som skjer; teaterstykket har begynt. I jazzens \u00e5nd bedrev skuespillerene et slags improshow midt i restaurantlokalet. Veldig morsomt, if\u00f8lge Kjersheim.<\/p>\n Men det st\u00f8rste og beste med denne kvelden har enn\u00e5 ikke hendt. Etter teaterstykket kommer Paul Bley tilbake p\u00e5 scenen og introduserer helt uventet den legendariske pianisten Keith Jarret. Men Jarret lar vente p\u00e5 seg. Publikum, som forst\u00e5elig nok er helt i ekstase over \u00e5 f\u00e5 en spontankonsert med den kjente pianisten, begynner \u00e5 bli ut\u00e5lmodige. Men s\u00e5 kommer han, og han spiller. I n\u00e6rmere en halv time er de vitne til Keith Jarret alene med pianoet.<\/p>\n -Det spesielle var at det bare var vi som fikk h\u00f8re det! Ingen har h\u00f8rt det hverken f\u00f8r eller siden. Tenk p\u00e5 det, mimrer Kjersheim.<\/p>\n Kjersheim understreker videre at han er \u00e5pen for all slags musikk. Under \u00e5rets festival gleder han seg til G\u00e5te, som spiller p\u00e5 Romsdalsmuseet p\u00e5 torsdag. I tillegg er han mektig imponert over hva Daniel Herskedal f\u00e5r til. Ikke bare fordi han er fra Molde, poengterer han, men p\u00e5 grunn av hva han f\u00e5r ut av tubaen. Herskedal spiller i Molde Domkirke p\u00e5 fredag kl 21.30.<\/p>\n I 1997 var det s\u00e5 varmt! P\u00e5 Idrettens hus satt publikum t\u00e5lmodig og ventet p\u00e5 at Herbie Hancock og John Scofield skulle innta scenen. Timene gikk, men hverken Hancock eller Scofield var \u00e5 se. Ryktene skal ha det til at pianisten ikke fant tup\u00e8en sin, noe Skolmen finner som en sjarmerende unnskyldning til \u00e5 v\u00e6re flere timer for sen. Men det var akkurat denne ventetiden i varmen som gjorde at konserten ble s\u00e5 spesiell. Dessuten synes Skolmen det er stas \u00e5 se de store stjernene.<\/p>\n N\u00e5r det gjelder \u00e5rets festival har Skolmen en anbefaling utenom det vanlige. P\u00e5 fredag har Larry Goldings en workshop i Hammond B3, og det <\/em>burde du f\u00e5 med deg. Her er det s\u00e5 klart en fordel \u00e5 ha noe kunnskap i b\u00e5nn, noe Skolmen selv ikke har, men for dere andre: Absolutt verdt \u00e5 sjekke ut!<\/p>\n <\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Vi i Fireflate fortsetter jakten p\u00e5 de gode Moldejazz-minnene. Men, som Audun Vinger sa: Man kan ikke bare henge igjen i historien og konserter som har v\u00e6rt, man m\u00e5 ogs\u00e5 […]<\/p>\n","protected":false},"author":46,"featured_media":29203,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1209,8],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29178"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/46"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29178"}],"version-history":[{"count":16,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29178\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":29487,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29178\/revisions\/29487"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/29203"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29178"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=29178"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=29178"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}Berit M\u00e6land, vinner av Molderosen<\/strong><\/h2>\n
<\/a>
Arve Kjersheim, general i jazzfoto-workshop <\/strong><\/h2>\n
<\/a>
Tine Skolmen, programleder i NRK jazz og P2<\/strong><\/h2>\n
<\/a>