{"id":29270,"date":"2019-07-18T00:20:42","date_gmt":"2019-07-17T22:20:42","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=29270"},"modified":"2019-07-18T12:13:12","modified_gmt":"2019-07-18T10:13:12","slug":"ryddig-pa-rommet","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2019\/07\/18\/ryddig-pa-rommet\/","title":{"rendered":"Ryddig p\u00e5 Rommet"},"content":{"rendered":"

Bugge Wesseltoft og hans to svenske kumpaner hensetter oss i et eget lite univers p\u00e5 Teatret V\u00e5rt.<\/p>\n

<\/p>\n

Med Dan Berglund (bass) og Magnus \u00d6str\u00f6m (perkusjon) utgj\u00f8r de alts\u00e5 prosjektet Rymden, som man ogs\u00e5 kan se p\u00e5 som en avlegger fra Esbj\u00f6rn Svensson Trio<\/strong>, ogs\u00e5 kjent som e.s.t.<\/strong>, der Berglund og \u00d6str\u00f6m ogs\u00e5 spilte. Svensson selv d\u00f8de tragisk i en dykkerulykke i 2008. <\/p>\n

\"\"
Foto: Camilla Gr\u00fcnewald<\/figcaption><\/figure>\n

Det skal ikke mye komparativ lytting til for \u00e5 sl\u00e5 fast at trioen b\u00e5de l\u00e5ner fra og bygger videre p\u00e5 arven fra e.s.t., men det skal heller ikke mye godvilje til for \u00e5 innr\u00f8mme at de gj\u00f8r det med stor suksess.<\/p>\n

Dette er tre musikere som egentlig kan gj\u00f8re hva de vil, og s\u00e5 blir det bra. Og n\u00e5r de spiller p\u00e5 lag, som her, da blir det fort julaften. De starter fint med et roligere parti og ekspanderer kjapt til et Bugge-drevet crescendo. Det er ryddig og voksent i rommet, men det er vekselvis vakkert og rolig, og heftig og begeistret. <\/p>\n

90-tallet huskes av mange, med ulike deler gru og glede, som en periode der jazzfolket omfavnet de mange elektroniske effekter, laptopper og stort sett alt som kom med en bryter. Vi snakker loopemaskiner, delays (ekko), samplere og whatnot. Wesseltoft s\u00e5 s\u00e5gar for seg en nyunnfangelse av jazzen<\/a>, alt mens “nyskapende” ble et ord som bet\u00f8d at du hadde med en DJ p\u00e5 den siste plata di.<\/p>\n

Det var en del av det i e.s.t., og det er mye av det i Rymden, men heldigvis ingen DJ.<\/p>\n

\u00d6str\u00f6m gj\u00f8r et solosett med looper og klangeffekter som blir overraskende harmonisk, f\u00f8r det hele glir over i noe som n\u00e6rmest kvalifiserer som et st\u00f8yparti. Berglund p\u00e5 sin side n\u00f8yer seg med forsterkede bass-strenger, og Bugge har s\u00e5 klart sitt eget batteri. <\/p>\n

\"\"<\/a>
Foto: Camilla Gr\u00fcnewald<\/figcaption><\/figure>\n

Innslag som dette gj\u00f8r sitt for \u00e5 piffe opp settet og r\u00f8ske litt opp i publikum, men de ser slett ikke ut til \u00e5 ta seg n\u00e6r av det.<\/p>\n

Videoeffektene m\u00e5 ogs\u00e5 nevnes, kanskje mest fordi det er p\u00e5fallende at de enn\u00e5 ikke har greid \u00e5 lage effekter uten s\u00e5pass merkbar forsinkelse. Det er litt under et halvt sekund fra Bugge sl\u00e5r i klaveret til hans storskjerm-skygge gj\u00f8r det samme. Men i et sett som har en sang om barndommen til Lucky Luke<\/a>, er det kanskje bare egentlig en morsom referanse?<\/p>\n

Rymden treffer publikum midt i alt som teller \u2013 og hvis man likte dette, finnes det jo en rikholdig platekatalog \u00e5 dykke ned i, i tillegg til den plata Rymden selv har gitt ut.<\/p>\n

Det er ingen bilder i dette galleriet.<\/strong><\/p><\/div><\/div>