{"id":29727,"date":"2019-07-19T17:03:57","date_gmt":"2019-07-19T15:03:57","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=29727"},"modified":"2019-07-19T18:04:31","modified_gmt":"2019-07-19T16:04:31","slug":"kirkeshowmanskipet","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2019\/07\/19\/kirkeshowmanskipet\/","title":{"rendered":"Kirkeshowmanskipet"},"content":{"rendered":"
Opera og polsk frijazz? I kjerka? Midt p\u00e5 dagen? H\u00e5kon Kornstad Trio viser at ogs\u00e5 dette konseptet kan fungere \u2013 og det til kledelig bakoversveis og alle store gullmedaljer vi kan komme p\u00e5.
\n<\/p>\n
Opera-sjangeren har jo f\u00e5tt et ufortjent rykte som finkultur, etter en lovende fase i starten som folkelig underholdning. N\u00e5r de rebelske ungdommene med sin nye musikk vokser opp og tar over i kulturredaksjonene, tar de ogs\u00e5 med seg sine oppfatninger om hva som er bra, hva som er det klassiske og tidl\u00f8se uttrykket, og ikke minst hva som er nymotens r\u00e6l.<\/p>\n
Dette er kulturens livssyklus. Se bare hva som skjedde med jazzen, som n\u00e5 skimter middagsh\u00f8yden i det ikke s\u00e5 altfor fjerne, og hvis bl\u00e5bleike uttrykk n\u00e5 forvaltes av en aldrende gjeng spr\u00e5kpedanter i elfenbenst\u00e5rnet p\u00e5 Alexandra. Rocken<\/em> er det som ruler<\/em> n\u00e5, den har bygd muskler siden 50-tallet, den er p\u00e5 topp i hodene til kulturredaksjonenes 30-eller-s\u00e5-\u00e5ringer. Rock, det er det som er<\/em> kultur.<\/p>\n Men rocken skal nok ogs\u00e5 d\u00f8 ut til slutt, som jazzen uunng\u00e5elig er d\u00f8mt til \u00e5 gj\u00f8re, og Kygo og Alan Walker vil st\u00e5 klare til \u00e5 ta plassene der ikonene n\u00e5 st\u00e5r \u2013 Zappa, Dylan, Purple, Debbath. De skal ogs\u00e5 med tiden bli det ud\u00f8delige, det klassiske \u2013 det tidl\u00f8se.<\/p>\n OK, greit. Vi overdriver n\u00e5.<\/p>\n Det er kanskje litt<\/em> s\u00e5nn, men jazzen d\u00f8r vel ikke ut helt enn\u00e5<\/a>.<\/p>\n Men alts\u00e5, opera er<\/em> opprinnelig en folkelig sjanger.<\/p>\n Dette har H\u00e5kon Kornstad skj\u00f8nt, og det s\u00e5 det ljomer etter, i Molde Domkirke, midt p\u00e5 dagen.<\/p>\n Da han hadde mestret tenoren p\u00e5 b\u00e5de saks og stemmeb\u00e5nd, endte det i plata “Tenor Battle”<\/em> fra 2012, som traff vidt og bredt. Selv s\u00e5 jeg showet i et telt p\u00e5 \u00d8yafestivalen, et eventement hvor artistene helst skal spille noe skranglete bluesbasert noe, ikke for flinkt, delt opp i grupper p\u00e5 fire, med skjegg, i et band med et navn som har noe med hester \u00e5 gj\u00f8re.<\/p>\n Og tenorene slo an s\u00e5 det sang, der ogs\u00e5.<\/p>\n Kornstad spinner opp i Molde i 2019, bokstavelig talt, p\u00e5 en gammel grammofonspiller med sveiv. Inni der synger Jussi Bj\u00f8rling Ideale<\/em> av Tosti,<\/a> som de gj\u00f8r en l\u00f8s improvisasjon over, f\u00f8r det g\u00e5r over i Wagners Wesendonck-Lieder<\/a>. Kornstad g\u00e5r her over p\u00e5 tenorsang. Derfra og showet ut har<\/em> han publikum.<\/p>\n Verdis Un ballo in maschera<\/a> er neste, som Kornstad avslutter med et crescendo som rett og slett f\u00e5r Frode Haltli<\/strong> (trekkspill) til \u00e5 hoppe ut av stolen i begeistring. N\u00e5r han har ordnet seg p\u00e5 plass igjen, g\u00e5r det videre med Schubert, en Grieg-l\u00e5t med Ibsen-tekst (Stamborgsrim<\/a>), f\u00f8r de avslutter med mer Tosti: Marechierae<\/a>.<\/p>\n Det er sjelden man ser s\u00e5 flinke musikere kose seg s\u00e5 grundig ihjel p\u00e5 scenen. B\u00e5de Frode Haltli og Mats Eilertsen<\/strong> (st\u00e5bass) viser spilleglede og spontanitet, og leker og improviserer seg s\u00f8ml\u00f8st mellom jazzen og det klassiske, som om de aldri skilte lag.<\/p>\n Et rent improvisert parti i retning av tut-b\u00e6rt-knirk (ogs\u00e5 kjent som polsk frijazz) f\u00e5r vi underveis, men det er noks\u00e5 fort unnagjort. S\u00e5nt skulle vi hatt mer av p\u00e5 jazzen, men man kan vel ikke kreve av akkurat disse at de skal fylle denne kvoten for festivalen.<\/p>\n Plusspoeng tildeles ogs\u00e5 for en pedagogisk innstilling og for \u00e5 fortelle publikum underveis hva som spilles \u2013 om noen trodde anmelderen hadde alle disse referansene innabords.<\/p>\n Ekstranummeret er B-siden p\u00e5 den tidligere nevnte grammofonplaten, hvor Jussi synger O Sole Mio \u2013<\/em> s\u00e5 klart. Trioen lar plateartisten inne i musikkmaskinen lede an, men sliter litt med \u00e5 holde lavt nok tempo og m\u00e5 flere ganger stoppe opp for \u00e5 komme i takt. Stor moro, og et sjeldent og kj\u00e6rkomment innslag av humor p\u00e5 jazzfestival. Slik moro har vi ikke hatt i Molde siden Willie Nickersons Egg<\/a>.<\/p>\n Publikum her er kanskje litt oppi \u00e5ra sammenlignet med andre konserter, men til gjengjeld er det mange av dem. Konserten var opprinnelig tenkt til den nye R\u00e5dsalen, men en innsikt av Guds n\u00e5de fikk festivalen til \u00e5 pr\u00f8ve kjerka istedet. Og godt er det, for her var det nesten fullt.<\/p>\n F\u00f8lgende vet alle som var der, men som en opplysning til alle dere andre: Vi utroper herved dette, uten forbehold, til den beste konserten du gikk glipp av p\u00e5 jazzen. Rock on!<\/p>\n <\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Opera og polsk frijazz? I kjerka? Midt p\u00e5 dagen? H\u00e5kon Kornstad Trio viser at ogs\u00e5 dette konseptet kan fungere \u2013 og det til kledelig bakoversveis og alle store gullmedaljer vi […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":29751,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1209,6,963],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29727"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29727"}],"version-history":[{"count":14,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29727\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":29784,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29727\/revisions\/29784"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/29751"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29727"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=29727"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=29727"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}