{"id":31592,"date":"2021-07-21T19:32:09","date_gmt":"2021-07-21T17:32:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=31592"},"modified":"2021-07-21T20:05:06","modified_gmt":"2021-07-21T18:05:06","slug":"ikke-bare-en-fase","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2021\/07\/21\/ikke-bare-en-fase\/","title":{"rendered":"Ikke bare en fase"},"content":{"rendered":"
Jazzen fortsetter serien med frijazz-forestillinger p\u00e5 Krona, og andremann ut er bass-(h)visker Christian Meaas Svendsen<\/strong>.<\/p>\n <\/p>\n Det begynner \u00e5 bli noen \u00e5r siden Svendsens Moldejazz-historie begynte, det var den gangen han var med \u00e5 vinne \u00c5rets Unge Jazzmusikere 2012<\/a>, sammen med en rekke av den gangens unge og lovende jazznavn i bandet Mopti<\/strong>. I dag er han en av de vi ser overalt \u2013 ikke minst spilte han nettopp i Paal Nilssen-Loves<\/strong> Cirkus<\/a> \u2013 men denne ettermiddagen stiller han solo i Krona, for en dyptpl\u00f8yende analyse av st\u00e5bassens klangmuligheter.<\/p>\n F\u00f8rste del av settet er det mest frapperende, og bringer tankene til 60-tallets minimalister som Steve Reich,<\/strong> en komponist som studerte lydfaser. Ta to teip-biter med opptak av nesten<\/em> samme lyd, som er nesten<\/em> like lange, og lim dem sammen i to l\u00f8kker som f\u00e5r g\u00e5 i det uendelige p\u00e5 hver sin teip-stasjon. Etterhvert som de kommer ut av fase med hverandre, oppst\u00e5r ny og uventet musikk.<\/p>\n Svendsen lar venstre h\u00e5nd dunke taktfast mot midten av halsen i det uendelige (imponerende nok i seg selv), mens den h\u00f8yre dunker og stryker i fase og motfase. Resultatet er mer organisk enn programmatisk, og styres m\u00e5lbevisst mot \u00e5 skvise klang og overtoner ut av instrumentet. Og n\u00e5r denne konfigurasjonen er oppe og g\u00e5r legger han jammen til en bue i munnen og tar med de h\u00f8ye tonene ogs\u00e5.<\/p>\n Mannen er kjent for \u00e5 bruke hele kroppen, men p\u00e5 grunn av en brukket fot, er det utgaven hode-skulder vi f\u00e5r i dag, uten kne-og-t\u00e5.<\/p>\n For min del kunne dette v\u00e6rt hele settet, men som en liten bonus kvitterer han med en vokal-basert seksjon med mer stryk og mindre dask. Ogs\u00e5 fint \u00e5 h\u00f8re p\u00e5, men det var fase-utforskningen som gjorde dagen for Fireflates utsendte.<\/p>\n Krona som etterf\u00f8lger til Reknes er et prisverdig tiltak og vi h\u00e5per det f\u00f8lges opp, men som lokale innbyr det til mer h\u00f8yverdig kunstopplevelse, mer aktelse og alvor, enn det opprinnelige v\u00e6rbitte \u00e5stedet med mye autentisk agg i veggene. Vi ser ikke helt for oss Han Bennink<\/strong> velte symbaler og (igjen, nesten<\/em>) kappe t\u00e6rne til Frode Gjerstad<\/strong> her, men vi kan godt se for oss mer av dette.<\/p>\n Det er egentlig to veier man kan g\u00e5 n\u00e5 \u2013 enten marinere gulv og vegger i \u00f8l, la Peter Br\u00f6tzmann<\/strong> st\u00e5 og spikke flis i 20 \u00e5r og ripe inn noen tvetydige meldinger i panelet, eller<\/em> finne noen stoler som knirker litt mindre og jobbe med lydlekkasjer fra utstillinger og annet som foreg\u00e5r i bygningen. Krona kan bli et essensielt fasett av programmet med bare litt mer kj\u00e6rlighet.<\/p>\n S\u00e5 gj\u00f8r som Christian Meaas Svendsen \u2013 ikke la det bli med bare en fase!<\/p>\n <\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Jazzen fortsetter serien med frijazz-forestillinger p\u00e5 Krona, og andremann ut er bass-(h)visker Christian Meaas Svendsen.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":31593,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1371,6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/31592"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=31592"}],"version-history":[{"count":28,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/31592\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":31698,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/31592\/revisions\/31698"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/31593"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=31592"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=31592"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=31592"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/a>
\n
\n<\/a>
\n
\n<\/a>
\n
\n<\/a>
\n
\n<\/a>
\n\n<\/div>\n