Frode Haltli, Avant Folk. Illustrasjon: Arne N\u00f8st.<\/figcaption><\/figure>\nMed de tydelige forskjellene mellom Avant Folk<\/strong> og Avant Folk II<\/strong> var jeg spent p\u00e5 hvordan det nye uttrykket ville st\u00e5 seg, sammenliknet med tidligere konserter. For dette var f\u00f8rste gangen jeg har hatt mulighet til \u00e5 h\u00f8re denne utgaven live.<\/p>\nOg hvilket bedre sted finnes enn \u00e5 oppleve Avant Folk i kirkerommet i Molde domkirke. Volumet er stort, men det er ogs\u00e5 lyden av ensemblet. Frode Haltli p\u00e5 akkordeon har et markert og tydelig stemmeuttrykk. Om noen skulle kunne gj\u00f8re akkordeon, eller rettere, allerede har gjort det, til et hipt og trendy<\/em> instrument, s\u00e5 er det denne mannen.<\/p>\nVi er s\u00e5 heldige som lever \u2013 akkurat n\u00e5 \u2013 i en tidsalder der det skjer s\u00e5 mye musikalsk. Der det er et tilfang av dyktige musikere p\u00e5 alle bauger og kanter, som ikke ser noen grunn til \u00e5 forholde seg tradisjonelle uttrykk, kategorier og sjangere. Det er ett siktem\u00e5l som gjelder, og det er jakten p\u00e5 den spennende, vakre og nye musikken, I ettertid er jeg sikker p\u00e5 at det siste ti\u00e5ret og de neste \u00e5rene framover vil bli sett tilbake p\u00e5 som en gylden tidsalder. En tidsalder som nesten bare kan sammenliknes med alt det som skjedde i musikk og annen kunst i l\u00f8pet av ti\u00e5ret 1965-1975.<\/p>\n
Frode Haltli og tentetten hans, som spiller en stadig utviklende og organisk voksende musikk som de kaller Avant Folk, st\u00e5r midt oppe i dette. Med St\u00e5le Storl\u00f8kken<\/strong> p\u00e5 kirkeorgel, Hammond B3, og andre elektronisk drevne tangenter, Oddrun Lilja<\/strong> p\u00e5 elgitar, Per Oddvar Johansen<\/strong> p\u00e5 trommer, Fredrik Luhr Dietrichson<\/strong> p\u00e5 kontrabass, Juhani Silvola<\/strong> p\u00e5 gitarer, Trygve Seim<\/strong> p\u00e5 tenor- og sopransaksofon, Hildegunn \u00d8iseth<\/strong> p\u00e5 trompet, flugel- og bukkehorn, Rasmus Kjorstad<\/strong> p\u00e5 fele og Selma F. Bolstad<\/strong> p\u00e5 hardingfele.<\/p>\nSom vanlig er i dette rommet, \u00e5pnes konserten av biskop i M\u00f8re bisped\u00f8mme, Ingeborg Nordt\u00f8mme, s\u00e5 vi vet vi er i trygge hender. Vi blir presentert for noe Frode Haltli karakteriserer som musikken fra plata<\/em>, men jeg er overhodet ikke sikker p\u00e5 om de som har gjort seg kjent med plata ville kjenne igjen store deler av musikken. Men det er jo akkurat slik det skal v\u00e6re i Molde, vi er da p\u00e5 en jazzfestival.<\/p>\nLyden av musikken fyller det store rommer og danser oppunder taket og hvelvingene. Om det er pols, springar eller gangar, tradisjonene i denne musikken er mange, men en ting er sikkert: Det dreier seg om moderne musikk med h\u00f8y kvalitet. Sv\u00e6rt h\u00f8y kvalitet.<\/p>\n
Det er underlig \u00e5 tenke p\u00e5 at bare for noen ti\u00e5r siden ville denne bruken av folkemusikk antakeligvis blitt m\u00f8tt med avsky og sinte lytterbrev til Folkemusikkhalvtimen i NRK. Det ville blitt karakterisert som helligbr\u00f8de. I dag er det en del av en levende og stadig voksende musikalsk scene der ogs\u00e5 tradisjonsmusikken f\u00e5r lov til \u00e5 gj\u00f8re det man alltid har gjort: Utvikle seg til noe nytt.<\/p>\nFoto: Kjetil Valstadsve.<\/figcaption><\/figure>\nI dag er det vel heller slik at det er dette vi forventer. N\u00e5r s\u00e5 eminente musikere som denne tentetten er s\u00e5 full av setter seg sammen, ser vi fram til helt nye grep p\u00e5 musikken og blandingen med uttrykk og stilarter som ligger langt fra den tradisjonelle norske folkemusikken.<\/p>\n
I slike hender kan det bare blir \u00e9n ting; God musikk. Det er s\u00e5 vakkert at det nesten gj\u00f8r vondt. Det er s\u00e5 fascinerende og sammensatt at jeg til tider kan skj\u00f8nne hva Thesevs f\u00f8lte n\u00e5r han s\u00f8kte seg gjennom Minotaurus\u2019 labyrintiske ganger. Som Thesevs hadde Ariadnes tr\u00e5d \u00e5 vise vei ut igjen, har vi Haltlis guiding og presentasjon av musikkens elementer.<\/p>\n
Det blir et til tider noe annerledes uttrykk som f\u00f8lge av at det p\u00e5 enkelte poster er endringer i sammensetning siden plata ble spilt inn. Selma Bolstad sitter inne for Erlend Apneseth, mens broder Rasmus har erstattet Hans P. Kjorstad p\u00e5 fele. N\u00e5r s\u00e5 Per Oddvar Johansen er kommet til for Siv \u00d8yunn Kjenstad p\u00e5 trommer, f\u00e5r den perkussive basisen en markert annerledes framstilling.<\/p>\n
Minst like markant blir det n\u00e5r saksofonisten p\u00e5 Rolf-Erik Nystr\u00f8ms plass er Trygve Seim. Der Nystr\u00f8m tar tak i musikken, driver den fram og s\u00e5 omformer den, spiller Seim i st\u00f8rre grad ball med musikken, Han kommenterer og legger lag i musikkens heksegryte.<\/p>\n
Det er l\u00e5vedans i kveld i domkirken, det er r\u00e5kk og rull, Danse, danse, dokka mi \/Ikke la det lakke, li \/ Du m\u00e5 passe tidi di! <\/em><\/p>\nFrode Haltli og hans kumpaner passer b\u00e5de tid, time og beat. Jeg istemmer med den gamle reklameteksten: Et sted! En stil! En stemning! Avant Folk i Molde domkirke.<\/p>\nFoto: Kjetil Valstadsve.<\/figcaption><\/figure>\n<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Frode Haltlis store bandprosjekt Avant Folk rullet inn i Molde domkirke i g\u00e5r kveld og fylte rommet med stor lyd. Det var l\u00e5vedans i Domkirken fredag kveld.<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":32214,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1371],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32135"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=32135"}],"version-history":[{"count":9,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32135\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":32158,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32135\/revisions\/32158"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/32214"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=32135"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=32135"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=32135"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}