{"id":4733,"date":"2014-07-19T14:30:33","date_gmt":"2014-07-19T12:30:33","guid":{"rendered":"http:\/\/fireflate.no\/?p=4733"},"modified":"2015-07-12T14:13:10","modified_gmt":"2015-07-12T12:13:10","slug":"moldejazz-ved-en-skillevei","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2014\/07\/19\/moldejazz-ved-en-skillevei\/","title":{"rendered":"Moldejazz ved en skillevei?"},"content":{"rendered":"

Molde International Jazz Festival \u2013 alle festivalers mor; st\u00e5r den ved en skillevei?\u00a0<\/strong><\/p>\n

Det er intet unaturlig ved at det skjer endringer idet festivalen f\u00e5r ny sjef. Det handler om en naturlig dynamikk. Helt uavhengig av om den forrige sjefen har gjort en god jobb, m\u00e5 en ny leder stake ut sin egen kurs.<\/p>\n

Det har Anders Eriksson<\/strong> gjort, til ros og kritikk \u2013 mest kritikk. Det har medf\u00f8rt hva jeg vil karakterisere som en underliggende<\/em> skepsis. I organisasjonen. Blant musikerne. Og ikke minst i media \u2013 og media er helt vesentlig. Utviklinga, den negative<\/em> utviklinga, har skjedd over flere \u00e5r. Men det er ingen grunn til \u00e5 legge skjul p\u00e5 at det har v\u00e6rt et slags kvantesprang i \u00e5r.<\/p>\n

Rikspressen er n\u00e6rmest ikke-tilstedev\u00e6rende i Molde<\/strong>. Og det er noe helt nytt. For, la oss si, fem \u00e5r siden \u2013 var Moldefestivalen<\/strong> et \u00abm\u00e5-dekkes\u00bb-tema i de st\u00f8rste, nasjonale avishusene. N\u00e5 er det ikke slik. Tvert i mot. Nasjonal presse er i det store og hele borte. Mest oppsiktsvekkende er det selvf\u00f8lgelig at Dagbladet<\/strong> \u2013 en av festivalens hovedsponsorer \u2013 ikke finner grunn til \u00e5 dekke festivalen p\u00e5 redaksjonell plass.<\/p>\n

Dette har naturlig nok sammenheng med den generelle \u00f8konomien i den norske medievirkeligheten. Men hele svaret kan umulig ligge der. Ville Dagbladet<\/strong> v\u00e6rt til stede, med reporter, om Keith Jarrett & Chick Corea & Stanley Clarke<\/strong> hadde st\u00e5tt p\u00e5 scenen? Sannsynligvis. Det er ikke like interessant \u00e5 sende reportere for \u00e5 dekke Honningbarna, Highasakite, Ylvis, Sivert H\u00f8yem, Bernhoft, Thomas Dybdahl<\/strong> \u2026 artister som spiller p\u00e5 alle andre pop- og rockfestivaler sommeren igjennom.<\/p>\n

Men til v\u00e6rgudene m\u00e5 det v\u00e6re lov \u00e5 si som s\u00e5: Dere hadde seks dager \u00e5 spre regnet p\u00e5 \u2026 Hvorfor valgte dere akkurat de to ettermiddagene det var utekonsert p\u00e5 Mus\u00e9et<\/strong>? Om jeg hadde sittet p\u00e5 pengesekken i Moldejazz<\/strong>, ville jeg ha kommet opp og tatt dere i skole!<\/p>\n

Et lite hjertesukk m\u00e5 likevel v\u00e6re tillatt, ogs\u00e5 her fra Fire Flate<\/strong>-redaksjonen. Vi har helt uten tvil den beste og bredeste dekninga av Moldejazz 2014<\/strong> \u2013 men hvor mange lesere f\u00e5r fatt i oss? Internett og smarttelefoner er riktignok over menneskeheten, som en farsott. Men det betyr ikke at folk tar opp telefonen sin mange ganger om dagen for \u00e5 sjekke www.fireflate.no<\/a>. Dessverre. Og jeg m\u00e5 f\u00e5 lov \u00e5 si det som er, n\u00e5r jeg rusler gjennom Storgata og m\u00f8ter folk av ymse slag og generasjoner som sier det omtrent slik: – R\u00f8nsen! Hvor i helvete er Fire Flate?!<\/strong><\/p>\n

I forberedelsene til \u00e5rets festival har det festa seg et inntrykk av at \u00abdette er det svakeste programmet i Molde p\u00e5 Gud veit hvor lang tid\u00bb<\/strong>. Bildet er mer nyansert enn som s\u00e5, men det m\u00e5 v\u00e6re ganske innlysende at Ladysmith Black Mambazo, Terry Lyne Carrington, Stefano Bollani, Ibrahim Maalouf<\/strong> og Tom Harrell<\/strong> ikke lever opp til forventningene om Moldejazz<\/strong> som en Stor Internasjonal Jazzfestival<\/strong>.<\/p>\n

Men v\u00e5re svenske venner har satt fyr p\u00e5 festivalen! Kustbandet<\/strong>, New Orleans-jazz til tretters og tversoversl\u00f8yfe \u2013 glimrende. Sweedish Ass<\/strong>, som i moderne form tar fatt i, og dekonstruerer, hele den svenske jazz- og folketonetradisjonen \u2013 glimrende. Movits!<\/strong> \u2013 partygjengen som mikser rap, ska og jazz p\u00e5 et vis knapt noen andre har gjort det! Glimrende!<\/p>\n

Men jeg tenker tilbake til ordf\u00f8rer Torgeir Dahl<\/strong>s \u00e5pningstale, der han sa at \u00abjazzen har gjort Molde til en mindre provinsiell by\u00bb<\/strong>. Korrekt. Men blir den mindre provinsiell av \u00e5 f\u00e5 bes\u00f8k av et swing-hop-band fra Lule\u00e5<\/strong> som synger p\u00e5 g\u00f6teborgsdialekt<\/strong>?<\/p>\n

Har det likevel v\u00e6rt mye bra jazzmusikk \u00e5 oppleve p\u00e5 denne festivalen? S\u00e5 avgjort! Her i Fire Flate<\/strong> har man kunnet lese om n\u00e6rmest euforisk opplevde konserter av artister som Snarky Puppy, Willy Nickersons Egg, Sjur Miljeteig, Kristin Asbj\u00f8rnsen, Elephant9, Susanna og Ensemble neoN<\/strong> (makan til dildall med navnet!), og framfor alle \u2013 Ellen Andrea Wang<\/strong>. Molde 2014 er hennes definitive gjennombrudd, og lukrative festivaljobber for hennes trio venter neste sommer \u2013 over hele det europeiske kontinent. Tro meg. Festivalsjefen burde allerede n\u00e5 sikre seg hennes signatur!<\/p>\n

\u00c5rets Artist in Residence<\/strong> har gjort jobben sin til laud. Sidsel Endresen<\/strong> har levert det hun lovet \u00e5 levere, og mer enn det. Om hun er \u00abs\u00e6r\u00bb? Mange vil nok mene det. Og det kan stilles sp\u00f8rsm\u00e5l ved om en til de grader spesiell artist som Endresen<\/strong> er riktig valg som festivalens gjennomgangsfigur. Men d\u00e9t er en innvending som p\u00e5 ingen m\u00e5te kan rettes mot den musikeren som har f\u00e5tt dette \u00e6refulle oppdrag. Gjennom hennes konserter, tror jeg mange publikummere har f\u00e5tt et \u00e5pent \u00f8re til det turbulente landskapet mellom jazz og samtidsmusikk.<\/p>\n

Noe udelt positivt? Moldejazz er utvilsomt best p\u00e5 barnejazz<\/strong>! Og ikke bare det \u2013 n\u00e5 er festivalen ogs\u00e5 best p\u00e5 eldrejazz<\/strong>! \u00abGulljazz\u00bb<\/strong> p\u00e5 sjukehjemmet har kommet for \u00e5 bli \u2013 helt uavhengig av om Knut Borge<\/strong> brekker armen eller ei; god bedring, Knut<\/strong>!<\/p>\n

Men er Moldejazz\u2019 status som en Stor Internasjonal Jazzfestival<\/strong> trua \u2013 gjennom \u00e5rets program? S\u00e5 avgjort. Og det m\u00e5 ledelsen i Moldejazz<\/strong> innse.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Molde International Jazz Festival \u2013 alle festivalers mor; st\u00e5r den ved en skillevei?\u00a0<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":4761,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[410],"tags":[597],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4733"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4733"}],"version-history":[{"count":12,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4733\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4762,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4733\/revisions\/4762"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4761"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4733"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4733"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4733"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}