{"id":7378,"date":"2016-07-21T20:16:11","date_gmt":"2016-07-21T18:16:11","guid":{"rendered":"http:\/\/fireflate.no\/?p=7378"},"modified":"2016-07-22T10:36:00","modified_gmt":"2016-07-22T08:36:00","slug":"tyst-og-intenst","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2016\/07\/21\/tyst-og-intenst\/","title":{"rendered":"Tyst og intenst"},"content":{"rendered":"

Det ble annonsert at forestillingen var av en sv\u00e6rt stille natur, og pressen ble da anmodet \u00e5 dekke konserten med fintf\u00f8lenhet. For en intens og fintf\u00f8lende konsert det ble!<\/strong><\/p>\n

<\/p>\n

\"Mette<\/a>
Mette Henriette. Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

Mette Henriette omtales i programmet som \u00abganske ukjent\u00bb<\/a> fram til hun platedebuterte med et selvtitulert dobbeltalbum p\u00e5 ECM i oktober 2015. Dette kan jo sies \u00e5 v\u00e6re en sannhet med modifikasjoner, da hennes rolle i det frie feltet i Oslo har v\u00e6rt framtredende i flere \u00e5r allerede.<\/p>\n

Mette Henriette har jobbet med mange kjente navn tidligere, og p\u00e5 platen “Mette Henriette” samarbeidet hun ogs\u00e5 med samtidsmusikkensemblet Cikada<\/strong>. Med seg p\u00e5 scenen i dag hadde hun pianist Johan Lindvall, cellist Katrine Schi\u00f8tt og fiolinist H\u00e5kon Aase, og sammen skapte de en av de mest stemningsfulle konsertene jeg har v\u00e6rt vitne til.<\/p>\n

\"Mette<\/a>
Mette Henriette. Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

Visuell og musikalsk fingerspitzgef\u00fchl fremvises p\u00e5 flere niv\u00e5er, som n\u00e5r Mette Henriette starter mutters alene, kledd i sort, foran et sl\u00f8r av et sceneteppe som skjuler de resterende musikerne, og det eneste lyset i salen er en spot fra siden og gule LED-lykter fra lengre bak.<\/p>\n

Hun lager lange luftbaserte lyder med innslag av rytmisk tungeklikking i munnstykket, som sakte utvikler seg, og s\u00f8ml\u00f8st m\u00f8ter en pianotone som gjentas i raskt tempo, men pianissimo. Det er s\u00e5 man ikke merker overgangen omtrent. Deretter legges p\u00e5 myke akkorder, og hver instrumentalist gis den oppmerksomheten de fortjener.<\/p>\n

Dette er ytterst ydmyk og respektfull musikk, men uten at den blir unnskyldende eller unnvikende. Det er dempet, intenst, med ei langsom og t\u00e5lmodig utvikling. De gir hver id\u00e9 god tid til \u00e5 modnes, og lydene henger gjerne igjen en stund for \u00e5 komme til sin rett. S\u00e5gar lyden av scenesl\u00f8ret som ble heist opp fikk sin egen plass i lydrommet.<\/p>\n

En kan h\u00f8re kyndig overtonebruk og frenetisk pizzicato. Av og til tror jeg at jeg h\u00f8rer Reich-referanser, som kommer like fort som de forsvinner. Det er utstrakt bruk av extended technique og multiphonics. Generelt er konserten gjennomf\u00f8rt med teknisk bravur, og det er flere ganger vanskelig \u00e5 skille de respektive instrumentene fra hverandre.<\/p>\n

Videre endrer ogs\u00e5 lysbruken seg. Det underbygger og kontrasterer, som n\u00e5r det som spilles er lange, b\u00e5de kraftige og svake toner, samtidig som lysene blinker hissig.<\/p>\n

Det er et m\u00f8rke med denne musikken som jeg ikke klarer \u00e5 legge helt fra meg, men som jeg ikke heller klarer fullt ut \u00e5 sette fingeren p\u00e5. En slags elegisk karakter som muligens inviterer til ettertanke.<\/p>\n

\"Mette<\/a>
Mette Henriette. Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk.<\/figcaption><\/figure>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det ble annonsert at forestillingen var av en sv\u00e6rt stille natur, og pressen ble da anmodet \u00e5 dekke konserten med fintf\u00f8lenhet. For en intens og fintf\u00f8lende konsert det ble!<\/p>\n","protected":false},"author":40,"featured_media":7369,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[700,6],"tags":[599,765,763,764,762,244],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7378"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/40"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7378"}],"version-history":[{"count":11,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7378\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7535,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7378\/revisions\/7535"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/7369"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7378"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7378"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7378"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}