{"id":25520,"date":"2017-07-19T18:01:29","date_gmt":"2017-07-19T16:01:29","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=25520"},"modified":"2017-07-24T12:26:45","modified_gmt":"2017-07-24T10:26:45","slug":"__trashed-3","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2017\/07\/19\/__trashed-3\/","title":{"rendered":"P\u00e5 rett vei gjennom Labyrinten"},"content":{"rendered":"

Karoline Kr\u00fcger & fru Nitters Rytmeorkester<\/em> gjestet Magic Mirror p\u00e5 Rabbajazz og ga b\u00e5de barn og voksne en forestilling av de sjeldne.<\/p>\n

<\/p>\n

Undertegnede dekker ganske mange barnekonserter gjennom et helt \u00e5r. Til forskjell fra de fleste barnekonsertdeltagere har undertegnede ikke barn \u2013 dermed har jeg en fordel n\u00e5r det gjelder \u00e5 vurdere barnekonserter fra et rent innholdsmessig perspektiv. Etter \u00e5 ha dekket n\u00e6rmere 30 barnekonserter siste 2 \u00e5r, s\u00e5 har jeg kommet til at n\u00e5r det gjelder artister som lager barnekonserter kommer disse i to kategorier.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

I den f\u00f8rste kategorien er det artister som ser p\u00e5 (barn og deres) foreldre som en inntektskilde. Disse leverer varene \u2013 teknisk sett, fordi de er gode musikere \u2013 men innholdsmessig ikke spesielt givende verken for barn eller voksen.<\/p>\n

I den andre kategorien er det de artistene som virkelig starter og bygger opp en forestilling i fra bunnen av. For barn \u2013 og om de er s\u00e6rledes flinke, ogs\u00e5 for voksne.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

Karoline Kr\u00fcger sin forestilling som fabulerer omkring Andr\u00e9 Bjerkes diktning om livet, kj\u00e6rligheten, pyramidene og bokstavrimet er helt klart i den siste kategorien.<\/p>\n

Det er helt tydelig, uten unntak, at dette er en forestilling Kr\u00fcger har jobbet godt med. Helt i fra begynnelsen av forestillingen s\u00e5 legges det opp til at ting skal rime \u2013 og hver del av forestillingen flyter videre med s\u00f8ml\u00f8se overganger til neste del av showet.<\/p>\n

En sv\u00e6rt viktig del av en barneforestilling er resten av bandet. Her observerer jeg ganske ofte at ikke alle bandmedlemmene er med p\u00e5 notene<\/em> \u2013 bokstavelig talt. Det finnes ikke en mer r\u00e6va barnekonsert enn en der man har for eksempel en bassist eller en gitarist som ser ut til \u00e5 kjede vettet av seg. Trommisene er alltid med p\u00e5 ableg\u00f8yene.<\/p>\n

Skal du som musikker spille for barn, m\u00e5 du behandle det du fremf\u00f8rer med respekt. Barn har ogs\u00e5 rett p\u00e5 kvalitet \u2013 i alle fall n\u00e5r far, mor, tante, sjonkel eller besse betaler for gildet.<\/p>\n

De ypperste av barneforestillingene er der hvor hele besetningen er med p\u00e5 alt som skjer. Ingen kan sitte stille i b\u00e5ten og vente p\u00e5 at siste tone suser ut av h\u00f8yttaleren.<\/p>\n

I Labyrinter! Andr\u00e9 Bjerkes rim & regler<\/em> er hele besetningen med i fra starten og gir seg ikke f\u00f8r siste barn forlater teltet.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n
\"\"
Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Det er overhodet ikke noe \u00e5 utsette p\u00e5 det musikalske \u2013 for et trent \u00f8ye og \u00f8re er det lett \u00e5 se, og ikke minst h\u00f8re, at fru Nitters Rytmeorkester<\/em> vet hva de holder p\u00e5 med. De er samspilte med sv\u00e6rt subtil kommunikasjon musikerne i mellom.<\/p>\n

Fireflate m\u00e5 ogs\u00e5 ber\u00f8mme lydmiksen i Magic Mirror denne formiddagen. Den forsterkede veggen av go\u2019lyd som traff oss som h\u00f8rte p\u00e5 var b\u00e5de dyp og saftig. Det er her snakk ypperlig h\u00e5ndverk gitt forestillingen sin bruk av instrumenter som p\u00e5 egenh\u00e5nd, og i entall, er spesielt kjent for \u00e5 gi saftig og dyp lyd.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/figcaption><\/figure>\n

Barn er visuelle av natur \u2013 og da holder det ikke \u00e5 st\u00e5 p\u00e5 scenen og r\u00f8ske i gitarstrengene. Som nevnt over artistene m\u00e5 bevege p\u00e5 seg \u2013 men bruk av lys og visualiseringer m\u00e5 ogs\u00e5 sitte som st\u00f8pt. Det er her v\u00e5r eneste negative bemerkning om forestillingen kommer \u2013 og den er nok mer myntet p\u00e5 arrang\u00f8ren enn Karoline Kr\u00fcger & fru Ritters Rytmeorkester. Lysf\u00f8ringen denne formiddagen holdt dessverre ikke m\u00e5l. Vi har sett bedre tidligere i uken.<\/p>\n

Vi vil g\u00e5 s\u00e5 langt som til \u00e5 p\u00e5st\u00e5 at s\u00e5 langt i festivaluka, totalt sett, kommer denne konserten opp blant de fem beste.<\/strong><\/p>\n

Dersom du f\u00e5r mulighet p\u00e5 et senere tidspunkt til \u00e5 g\u00e5 og h\u00f8re p\u00e5 Karoline Kr\u00fcger og fru Ritters Rytmeorkester m\u00e5 du ikke n\u00f8le.<\/p>\n

Det er ingen bilder i dette galleriet.<\/strong><\/p><\/div><\/div>