{"id":26136,"date":"2017-07-21T17:26:55","date_gmt":"2017-07-21T15:26:55","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=26136"},"modified":"2017-07-24T12:17:04","modified_gmt":"2017-07-24T10:17:04","slug":"beatboxing-utenfor-boksen","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2017\/07\/21\/beatboxing-utenfor-boksen\/","title":{"rendered":"Beatboxing utenfor boksen"},"content":{"rendered":"
S\u00e5 mange headbangende fedre har Moldejazz aldri sett i et fullstappa Magic Mirror!<\/p>\n
<\/p>\n
Fra Frankrike hentet Moldejazz inn Robin og Julien til et fullstappet telt, for \u00e5 underholde alle mellom 8 og 88. Det er jo ofte at artister som lager barneforestillinger p\u00e5st\u00e5r at showet deres passer for b\u00e5de voksne og barn \u2013 omtrent like ofte viser det seg at forestillingen enten er av heller laber kvalitet, eller at den kun passer for barna.<\/p>\n
I Box Office<\/strong>, som forestillingen heter, er alle de riktige grepene<\/a> tatt for \u00e5 passe til aldersgruppen 8-88.<\/p>\n Som en av redaksjonens eksperter p\u00e5 barn uttalte for noen dager siden, er en god barneforestilling n\u00e5r barna er helt stille og f\u00f8lger med \u2013 eller de blir med n\u00e5r det foreg\u00e5r ableg\u00f8yer.<\/p>\n Her satt alle helt musestille \u2013 helt til de ikke skulle v\u00e6re stille. De gangene dette skjedde var det stormende jubel og heftig vill applaus.<\/p>\n Dette er en innertier av en forestilling hvor det enkle st\u00e5r i sentrum. Kun stemmene til gutta \u2013 med bitte litt hjelp av loopsamplerverkt\u00f8y, en AM radio og en klarinett. Denne skal jeg komme tilbake til litt senere. N\u00e5r det gjelder denne type forestillinger benyttes gjerne forskjellige klangbokser, enten de er av fysisk kvalitet \u2013 eller befinner seg inne i en datamaskin. Dette skjedde ikke her \u2013 her snakker vi om ypperste beatboxkvalitet uten annet enn helt n\u00f8dvendige hjelpemidler.<\/p>\n Det enkle er ofte det beste, er det forslitt reklameutrykk som heter. I Box Office m\u00e5 ting gj\u00f8res enkelt n\u00e5r en times forestilling foreg\u00e5r uten ett eneste ord. Dette er egentlig ganske genialt \u2013 enkelte andre artister som jabber for mye har noe \u00e5 l\u00e6re her \u2026 Mimikk og enkel pantomime f\u00e5r salen til \u00e5 bryte ut latter f\u00f8rste gang dette benyttes \u2013 en genial ice breaker<\/em> som gj\u00f8r at alle er med<\/em> videre.<\/p>\n Den type beatboxing som Box Office adstedkommer er langt unna beatboxing for fun<\/em> som det florerer av p\u00e5 YouTube. Dette er mer i gaten hva vi kan oppleve fra Reggie Watts \u2013 mao stemmen blir brukt som et avansert instrument. Vi tror at det folk fikk oppleve i et overopphetet Magic Mirror denne torsdagen var noe nytt og fresht. At dette var noe som publikum satte pris p\u00e5 ble tydeligere og tydeligere for hver applaus som ble gitt.<\/p>\n Det vil si \u2013 hoiing og plystring ispedd heftig og overm\u00e5te begeistret akklamasjon er en mer presis betegnelse. Undertegnede har kun opplevd s\u00e5 heftig applaus under og etter en barneforestilling en eneste gang tidligere \u2013 men da var det mellom 200 og 250 unger + voksne som klappet (men ingen hoiing og plystring). Hadde teltet hatt tak, ville nok en vilk\u00e5rlig anmelder i fra hovedstadspressen beskrevet det som at taket l\u00f8ftet seg<\/em>. P\u00e5 Moldejazz i \u00e5r har vi et telt \u2013 uten tak.<\/p>\n Her hadde vi lyd p\u00e5 lyd \u2013 lag p\u00e5 lag med klangbilder prim\u00e6rt generert ved hjelp av stemmene til gutta.<\/p>\n Denne lagvise oppbyggingen av melodiene ga oss et vanvittig fyldig og melodisk lydbilde. Jeg vil p\u00e5st\u00e5 at disse g\u00e5r mer kjente beatboxere en h\u00f8y gang \u2013 og det med en ringe barneforestilling. Dette underbygger tesen min at de beste barneforestillingene er der hvor artistene tar opptreden for barn p\u00e5 alvor. Klarer artistene ogs\u00e5 \u00e5 f\u00e5 med noe som de voksne setter pris p\u00e5 \u2013 da har man en innertier.<\/p>\n Et sjeldent kunststykke oppleves n\u00e5r Robin f\u00e5r med hele salen p\u00e5 felles beatboxing \u2013 ikke spesielt komplisert, men heller ikke s\u00e5 barnslig at de voksne ikke gidder \u00e5 v\u00e6re med. Til tider tok de voksne helt av \u2013 spesielt fedrene i salen.<\/p>\n S\u00e5 skjer etter v\u00e5r voksne mening det helt store: Jazzbasert soloimprovisasjonsr**k slik vi opplever p\u00e5 voksne jazzkonserter. Her tok det rett og slett helt av. Her har programkomit\u00e9en i Moldejazz gjort en kjempebr\u00f8ler ved ikke \u00e5 sette opp disse i en voksenforestilling. Vi f\u00e5r jaggu nok saxr**k, nok trompethoreri, nok gitarmasturbasjon gjennom hele uken til \u00e5 bli mer enn nok mettet \u2013 s\u00e5 om neste \u00e5rs komit\u00e9 kjenner sin bes\u00f8kelsestid s\u00e5 vet de hvem de skal booke p\u00e5 Storyville i 2018.<\/p>\n Dernest \u2013 kan man virkelig lage harmoni ved hjelp av beatboxing? Absolutt vokalharmoni slik vi opplevde denne fredagen man skal lete litt lenge etter. Det skulle jo bare mangle, i og med at beatboxere m\u00e5 ha bedre kontroll p\u00e5 bruk av stemmen enn resten av befolkningen.<\/p>\n Den menneskelige stemmen som instrument er mangslungen, og der hvor Robin gikk i de \u00f8vre oktavene gikk Julien langt ned i kjelleren. Det dundret godt i baZZen mer enn en gang.<\/strong><\/em><\/p>\n N\u00e5 var det ikke bare full guff \u2013 Julien trakterer ogs\u00e5 klarinetten sin helt storveis. Her fikk vi alt fra folketoneliknende melankoli til melodisk musikk som henter sin inspirasjon fra Midt\u00f8sten og Afrika.<\/p>\n Siden Fireflate slaktet lysoppsettet i teltet forrige dagen, s\u00e5 m\u00e5 vi gi kred for torsdagens konsert. Bra jobbet!<\/p>\n Som sagt – aldri har s\u00e5 mange fedre headbanget p\u00e5 Moldejazz, og aldri har det v\u00e6rt h\u00f8yere stemning, latter og applaus p\u00e5 Rabbajazz.<\/p>\n Trykk p\u00e5 bildene for \u00e5 se en stor versjon. Alle foto: Ruben Olsen L\u00e6rk<\/p>\n Det er ingen bilder i dette galleriet.<\/strong><\/p><\/div><\/div><\/a>
<\/a>
<\/a>
<\/a>