{"id":26702,"date":"2018-07-15T17:47:06","date_gmt":"2018-07-15T15:47:06","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=26702"},"modified":"2018-07-19T11:42:10","modified_gmt":"2018-07-19T09:42:10","slug":"vi-spiller-ikke-vi-blir-spilt","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2018\/07\/15\/vi-spiller-ikke-vi-blir-spilt\/","title":{"rendered":"Vi spiller ikke \u2013 vi blir spilt"},"content":{"rendered":"

Noen ganger h\u00f8rer vi vakker musikk \u2013 og blir sittende \u00e5 tenke p\u00e5 hvor heldige vi er som kan oppleve musikk som kunstform. En f\u00f8lelsesmessig opplevelse man bare kan lene seg tilbake og nyte, uten \u00e5 gj\u00f8re noen ting for \u00e5 oppn\u00e5 det. <\/strong>Og tenk at noen mennesker er skrudd sammen slik at de har f\u00e5tt livsoppgaven \u00e5 gj\u00f8re slike kunstneriske opplevelser tilgjengelige for oss? Slike tanker kan komme til deg med musikken til vokalisten Torhild Ostad og pianisten Carsten Dahl.<\/strong><\/p>\n

<\/p>\n

I februar 2015 m\u00f8tte disse to musikerne hverandre for aller f\u00f8rste gang. Stedet var Victoria, Nasjonal jazzscene<\/strong>. Den ene hadde v\u00e6rt p\u00e5 scenen, den andre var der som publikummer. Dette f\u00f8rste m\u00f8tet fikk vidtrekkende f\u00f8lger for begge to.<\/p>\n

Resultatet ble avdekket i 2017<\/strong>, da plata \u00abJeg roper til deg\u00bb<\/strong> med Torhild Ostad fra Romsdal,<\/strong> sammen med den danske pianisten Carsten Dahl <\/strong>ble utgitt <\/strong>p\u00e5 Karl Seglems plateselskap NORCD. <\/strong>De skulle spille i Molde Domkirke i fjor, men p\u00e5 grunn av d\u00f8dsfall i n\u00e6r familie m\u00e5tte konserten avlyses.<\/p>\n

I \u00e5r st\u00e5r de p\u00e5 programmet fredag 20. juli i Domkirken.<\/strong> Dette vil v\u00e6re alle f\u00f8rste gang prosjektet kan h\u00f8res p\u00e5 konsert i Norge. Og det blir muligens lenge til neste gang, da Carsten Dahl har sk\u00e5ret kraftig ned p\u00e5 sine spilleoppdrag i l\u00f8pet av det siste \u00e5ret.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Carsten Dahl kom til dette m\u00f8tet med en lang rekke genierkl\u00e6rte plater. Av hans plater vil jeg s\u00e6rlig framheve hans geniale nytolkning av Johann Sebastian Bachs Goldberg-variasjoner<\/strong>, hans serie med soloinnspillinger \u2013 som de kritikerroste \u00abThe Myth & the Moth\u00bb<\/strong> fra 2014 og \u00abGrace\u00bb<\/strong> fra 2015<\/strong>, innspillingene med hans faste trio \u2013 som tre \u00e5r gamle \u00abA Good Time\u00bb<\/strong> og fjor\u00e5rets \u00abSimplicity\u00bb<\/strong>. Og ikke \u00e5 forglemme; platene med Arild Andersen\/Jon Christensen\/Carsten Dahl Trio<\/strong>.<\/p>\n

P\u00e5 andre siden av bordet denne februarkvelden p\u00e5 Victoria satt den norske vokalkunstneren Torhild Ostad. For de som har fulgt med i norsk folkemusikk har hun v\u00e6rt en skjult skatt, en skatt som av ulike grunner har f\u00f8lt seg tvunget til \u00e5 v\u00e6re tyst i mer enn tjue \u00e5r.<\/p>\n

I 1996<\/strong> slapp hun a cappella-albumet \u00abBlomar i moll\u00bb<\/strong> med en sv\u00e6rt personlig soloframf\u00f8ring av folketoner \u2013 en framf\u00f8ring som viste til fulle at vi hadde med en s\u00e6regen musiker \u00e5 gj\u00f8re.<\/p>\n

Etter nesten tjue \u00e5rs taushet ble trykket for sterkt for Torhild Ostad \u2013 hun m\u00e5tte ta sin musikk videre. Og m\u00f8tet med Carsten Dahl ble et veiskille. For f\u00f8rste gang m\u00f8tte hun en musiker som ogs\u00e5 var et medmenneske \u2013 og som skj\u00f8nte hvor hun ville. En musiker som var i stand til \u00e5 m\u00f8te hennes musikk og bidra til \u00e5 gj\u00f8re den ikke bare til hennes, men til et felles, personlig uttrykk.<\/p>\n

Etter \u00e5 ha utvekslet musikalske ideer og l\u00e6rt hverandre \u00e5 kjenne, m\u00f8ttes de igjen p\u00e5 ettervinteren 2016 hos Jan Erik Kongshaug i Rainbow Studio.<\/strong> Med to studiodager i mars og to i august 2016 har de gjennomf\u00f8rt, utviklet og bearbeidet opptakene, gjort nye opptak og lagt grunnlaget for det som vil bli en ny og annerledes plate.<\/p>\n

Jeg var s\u00e5 heldig \u00e5 kunne v\u00e6re tilstede ved den f\u00f8rste av de i alt fire opptakssesjonene i Rainbow Studio. Dette var det aller f\u00f8rste musikalske m\u00f8tet mellom de to. F\u00f8r dette hadde de kun kommunisert om musikken sin mellom Oslo og K\u00f8benhavn ved hjelp av serier av nuller og enere formidlet gjennom diverse elektroniske nettverk.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Foto: Johan Hauknes<\/figcaption><\/figure>\n

Med et omfattende musikalsk materiale plukket fram av Ostad i kofferten, ankom de Rainbow Studio uten arrangementer, uten at tonearter var fastsatt, uten partiturer eller noter. Alle l\u00e5tvalg, alle arrangementer og presentasjonsvalg blir gjort p\u00e5 stedet \u2013 \u00abon the fly\u00bb \u2013 in promptus.<\/strong><\/p>\n

Jeg kan bevitne at det som skjedde i studioet var rein og skj\u00e6r magi<\/strong>. Dette er ikke en stjernevokalist som tar med seg en komp-pianist i studio, det er heller ikke en stjernepianist som velger \u00e5 spille med et vakkert ansikt i front.<\/p>\n

Dette er noe helt annet! Fra utsiden av Oort-skyen som skiller v\u00e5rt solsystem fra verdensrommet, fra et sted over 200 000 ganger avstanden mellom sola og v\u00e5r egen jord kommer denne musikken.<\/p>\n

Her er det to tvillingsjeler<\/strong> som m\u00f8tes, \u00e5pner seg for hverandre og skaper fantastisk musikk sammen. Bygget over folketoner, nyskrevet materiale og improvisasjoner er dette musikk som bringer deg dit bare spirituell musikk makter \u00e5 hensette deg.<\/p>\n

De to beskriver det selv slik: \u00abVi er psyke og kropp p\u00e5 leting etter \u00e5nd og mening. Vi er relasjoner og tradisjoner. Vi formes og v\u00e5re veger stakes ut n\u00e5r psyke m\u00f8ter psyke. Det evige \u00e5ndedrett\u00bb.<\/strong><\/p>\n

Transcendens beskrives det som \u2013 det som overskrider alt det som er. Musikk har alltid v\u00e6rt sett p\u00e5 som en vei over i dette hinsidige. Musikk kan l\u00f8fte oss over i en spirituell verden \u2013 bortenfor alt det hindsidige. Og ikke bare l\u00f8fter den oss som tilh\u00f8rere, ogs\u00e5 musikerne selv l\u00f8ftes over i \u00abtransen\u00bb.<\/p>\n

Dahl og Ostad greier det kunststykket til fulle \u2013 \u00e5 skape transcenderende musikk. De uttrykte opplevelsen slik overfor oss; \u00abvi spiller ikke, vi bliver spillet\u00bb.<\/strong><\/p>\n

Dette er derfor ogs\u00e5 musikk som overskrider alle sjangergrenser<\/strong>, det er ikke jazz, det er ikke folkemusikk, det er ikke singer-songwriter. Det er ingen av delene og det er alt dette og mere til.<\/p>\n

Carsten Dahl beskriver seg selv ofte som en skap-nordmann \u2013 \u00abjeg er en fjeld-abe\u00bb, sier han med referanse til danskenes, som oftest vennskapelige, omtale av oss som er fra Dovre\u00adgubbens land.<\/p>\n

P\u00e5 plata spiller han ogs\u00e5 som en fjellape. Kvarttonedynamikk<\/strong> er ofte benevnt som ett av de viktigste kjennemerkene ved norsk folkemusikk. Av og til beskrevet som at du ikke h\u00f8rer om det g\u00e5r i dur eller moll, det er noe midt imellom. Folketonene har \u00abbl\u00e5\u00bb toner, noe midt mellom en hvit og svart tangent p\u00e5 klaveret.<\/p>\n

Dahl spiller selvf\u00f8lgelig et klaver \u2013 og kan derfor ikke spille slike kvarttoner. S\u00e5 du h\u00f8rer dem ikke direkte i spillet hans, men om du lytter h\u00f8rer du at han antyder dem med en uts\u00f8kt forst\u00e5else for norsk folketonalitet.<\/p>\n

Musikken vi f\u00e5r servert er folkemusikkbasert. Noen komposisjoner er skrevet av Ostad, og noen er laget av Dahl, mens det resterende er deres tolkninger av norsk folkemusikk. Folkemusikken er i hovedsak hentet fra Ostads hjemtrakter<\/strong>, med tradisjonelle sanger fra Sykkylven, Nordfjordeid, Tuddal, Tresfjord og Sunnm\u00f8re.<\/p>\n

Tekstene er gjort av salmediktere og lokale folkemusikkut\u00f8vere fra de enkelte stedene. Ostad har selv skrevet tittelsporet. Og under, ved siden av og over disse tradisjonelle l\u00e5tene, f\u00e5r vi Carsten Dahls vakre, lydh\u00f8re og spennende pianospill, som var han f\u00f8dt og oppvokst midt oppe i de vakre Romsdalsalpene.<\/strong><\/p>\n

For meg er den st\u00f8rste overraskelsen \u2013 og noe av det som virkelig skaper spenning i materialet \u2013 Ostads l\u00e5ter skrevet i et mer moderne urbant tonespr\u00e5k, med det jeg vil omtale som bytekster. Materialet med kirketoner, folketoner og bytoner gis med dette en iboende spenning \u2013 en spenning som skaper en totalitet st\u00f8rre enn de enkelte bidragene.<\/p>\n

Sammensetningen skaper en meditativ s\u00e5rhet og skj\u00f8nnhet som understrekes av Ostads fargelegging, intonering og frasering av l\u00e5tene. Dahls pianospill er b\u00e5de fjell-apisk og -episk<\/strong> s\u00e5 det holder \u2013 p\u00e5 et h\u00f8yt niv\u00e5. Det ligger en dyp respekt for tonematerialet og tradisjonene i hans spill og samtidig er det kontempor\u00e6r europeisk musikk p\u00e5 h\u00f8yt niv\u00e5.<\/p>\n

Det siste gjelder ikke minst i samspillet mellom de to. Jeg beskrev det innledningsvis som et m\u00f8te mellom to tvillingsjeler, to sjeler som ogs\u00e5 t\u00f8r ikke bare \u00e5 vise hverandre og oss sin egen s\u00e5rbarhet, men \u00e5 bruke den til \u00e5 skape kunst.<\/p>\n

Torhild Ostad kaller sangene sine kveldssalmer, og det er i folkemusikken og den religi\u00f8se musikken har Ostad funnet sitt st\u00e5sted i musikken. Med Carsten Dahl fant hun endelig den partneren i musikken hun hadde lett etter. For det er i samspillet mellom de to disse opptakene virkelig st\u00e5r fram. Det er i dette m\u00f8tet denne musikken tar deg til et helt annet sted, og f\u00e5r deg til \u00e5 tenke, til \u00e5 leve med<\/em> i den.<\/p>\n

Dette er vakker musikk gjort av to vakre mennesker — laget for oss som har f\u00e5tt gleden av \u00e5 v\u00e6re utstyrt med store \u00f8rer som gj\u00f8r det mulig \u00e5 f\u00e5 h\u00f8re s\u00e5 vakker musikk. Det er musikk til tr\u00f8st og st\u00f8tte.<\/p>\n

S\u00e5: m\u00f8t opp i Domkirken fredag 20. juli kl 23.00 og bli henrykket til et helt annet sted, hinsides Melkeveien.<\/strong><\/p>\n

Billett kj\u00f8pes her<\/a><\/p>\n

<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Noen ganger h\u00f8rer vi vakker musikk \u2013 og blir sittende \u00e5 tenke p\u00e5 hvor heldige vi er som kan oppleve musikk som kunstform. En f\u00f8lelsesmessig opplevelse man bare kan lene […]<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":26708,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1003,963,613,190],"tags":[1030,1022,1024,1018,1029,1019,158,1015,497,1025,1021,1016,1028,1023,1026,1017,1020,1027],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26702"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=26702"}],"version-history":[{"count":14,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26702\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":27568,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26702\/revisions\/27568"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/26708"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=26702"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=26702"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=26702"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}