{"id":26702,"date":"2018-07-15T17:47:06","date_gmt":"2018-07-15T15:47:06","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=26702"},"modified":"2018-07-19T11:42:10","modified_gmt":"2018-07-19T09:42:10","slug":"vi-spiller-ikke-vi-blir-spilt","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2018\/07\/15\/vi-spiller-ikke-vi-blir-spilt\/","title":{"rendered":"Vi spiller ikke \u2013 vi blir spilt"},"content":{"rendered":"
Noen ganger h\u00f8rer vi vakker musikk \u2013 og blir sittende \u00e5 tenke p\u00e5 hvor heldige vi er som kan oppleve musikk som kunstform. En f\u00f8lelsesmessig opplevelse man bare kan lene seg tilbake og nyte, uten \u00e5 gj\u00f8re noen ting for \u00e5 oppn\u00e5 det. <\/strong>Og tenk at noen mennesker er skrudd sammen slik at de har f\u00e5tt livsoppgaven \u00e5 gj\u00f8re slike kunstneriske opplevelser tilgjengelige for oss? Slike tanker kan komme til deg med musikken til vokalisten Torhild Ostad og pianisten Carsten Dahl.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n I februar 2015 m\u00f8tte disse to musikerne hverandre for aller f\u00f8rste gang. Stedet var Victoria, Nasjonal jazzscene<\/strong>. Den ene hadde v\u00e6rt p\u00e5 scenen, den andre var der som publikummer. Dette f\u00f8rste m\u00f8tet fikk vidtrekkende f\u00f8lger for begge to.<\/p>\n Resultatet ble avdekket i 2017<\/strong>, da plata \u00abJeg roper til deg\u00bb<\/strong> med Torhild Ostad fra Romsdal,<\/strong> sammen med den danske pianisten Carsten Dahl <\/strong>ble utgitt <\/strong>p\u00e5 Karl Seglems plateselskap NORCD. <\/strong>De skulle spille i Molde Domkirke i fjor, men p\u00e5 grunn av d\u00f8dsfall i n\u00e6r familie m\u00e5tte konserten avlyses.<\/p>\n I \u00e5r st\u00e5r de p\u00e5 programmet fredag 20. juli i Domkirken.<\/strong> Dette vil v\u00e6re alle f\u00f8rste gang prosjektet kan h\u00f8res p\u00e5 konsert i Norge. Og det blir muligens lenge til neste gang, da Carsten Dahl har sk\u00e5ret kraftig ned p\u00e5 sine spilleoppdrag i l\u00f8pet av det siste \u00e5ret.<\/p>\n Carsten Dahl kom til dette m\u00f8tet med en lang rekke genierkl\u00e6rte plater. Av hans plater vil jeg s\u00e6rlig framheve hans geniale nytolkning av Johann Sebastian Bachs Goldberg-variasjoner<\/strong>, hans serie med soloinnspillinger \u2013 som de kritikerroste \u00abThe Myth & the Moth\u00bb<\/strong> fra 2014 og \u00abGrace\u00bb<\/strong> fra 2015<\/strong>, innspillingene med hans faste trio \u2013 som tre \u00e5r gamle \u00abA Good Time\u00bb<\/strong> og fjor\u00e5rets \u00abSimplicity\u00bb<\/strong>. Og ikke \u00e5 forglemme; platene med Arild Andersen\/Jon Christensen\/Carsten Dahl Trio<\/strong>.<\/p>\n P\u00e5 andre siden av bordet denne februarkvelden p\u00e5 Victoria satt den norske vokalkunstneren Torhild Ostad. For de som har fulgt med i norsk folkemusikk har hun v\u00e6rt en skjult skatt, en skatt som av ulike grunner har f\u00f8lt seg tvunget til \u00e5 v\u00e6re tyst i mer enn tjue \u00e5r.<\/p>\n I 1996<\/strong> slapp hun a cappella-albumet \u00abBlomar i moll\u00bb<\/strong> med en sv\u00e6rt personlig soloframf\u00f8ring av folketoner \u2013 en framf\u00f8ring som viste til fulle at vi hadde med en s\u00e6regen musiker \u00e5 gj\u00f8re.<\/p>\n Etter nesten tjue \u00e5rs taushet ble trykket for sterkt for Torhild Ostad \u2013 hun m\u00e5tte ta sin musikk videre. Og m\u00f8tet med Carsten Dahl ble et veiskille. For f\u00f8rste gang m\u00f8tte hun en musiker som ogs\u00e5 var et medmenneske \u2013 og som skj\u00f8nte hvor hun ville. En musiker som var i stand til \u00e5 m\u00f8te hennes musikk og bidra til \u00e5 gj\u00f8re den ikke bare til hennes, men til et felles, personlig uttrykk.<\/p>\n Etter \u00e5 ha utvekslet musikalske ideer og l\u00e6rt hverandre \u00e5 kjenne, m\u00f8ttes de igjen p\u00e5 ettervinteren 2016 hos Jan Erik Kongshaug i Rainbow Studio.<\/strong> Med to studiodager i mars og to i august 2016 har de gjennomf\u00f8rt, utviklet og bearbeidet opptakene, gjort nye opptak og lagt grunnlaget for det som vil bli en ny og annerledes plate.<\/p>\n<\/a><\/p>\n