{"id":26935,"date":"2018-07-16T16:48:39","date_gmt":"2018-07-16T14:48:39","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=26935"},"modified":"2018-07-16T17:44:05","modified_gmt":"2018-07-16T15:44:05","slug":"bannbulle-mot-stommetjenestene","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2018\/07\/16\/bannbulle-mot-stommetjenestene\/","title":{"rendered":"Bannbulle mot str\u00f8mmetjenestene"},"content":{"rendered":"
Aldri har Moldefestivalen v\u00e6rt vitne til et slikt skrevspark av en \u00e5pningstale som den \u00e5rets husartist, Maria Schneider, serverte fra scenen i Alexandraparken mandag formiddag.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Mer om Schneiders grausame salbe senere. Solen striskinte og la en spenstig hinne av h\u00f8ysommer over byen da den 58. Moldejazz ble bl\u00e5st i gang med Jazzlogen i front for den tradisjonelle gateparaden. Noen sm\u00e5 hvite skyer drev som zeppeliner under en b\u00e6lbl\u00e5 himmel. Selv m\u00e5kene m\u00e5 ha skj\u00f8nt at noe var i gj\u00e6re og bedrev sine skrik og flakserier med en s\u00e6rlig entusiasme. Med andre ord; rammen rundt \u00e5pningen av \u00e5rets festival kunne ikke v\u00e6rt mer str\u00f8ken. Konferansieren, den alltid like mildt humoristiske Anitra Terese Eriksen \u00e5pnet slik hun pleier med “Kj\u00e6re guta og veikja”, og ordf\u00f8rer og festivalsjef var selvf\u00f8lgelig solfylt smilende til stede og avleverte sine \u00e5pningstaler.<\/p>\n Ordf\u00f8rer Torgeir Dahl, ulastelig kjedebehengt som seg h\u00f8r og b\u00f8r, holdt seg i vante spor. Men budskapet om at festivalen har brakt den vide verden til Molde, at den har bidratt til \u00f8kt forst\u00e5else for kulturens mange uttrykk og at moldensere konfrontert med festivalens fargerike fellesskap letter anker og seiler det som synes fremmedartet i m\u00f8te med et \u00e5pnere sinn, blir ikke mindre sant av den grunn. – Men jazzfestivalen fremmer ikke bare flerkulturell forsoning, den bidrar ogs\u00e5 til n\u00e6ringsutviklingen i regionen, sa ordf\u00f8reren f\u00f8r han overlot ordet til festivalsjefen.<\/p>\n Hans-Olav Solli rablet av seg, naturlig nok, en rekke lovord om \u00e5rets program, og forkynte at h\u00f8ydepunktene kommer som perler p\u00e5 en snor den ganske festivaluka til ende. Spesielt trakk han fram husartisten Maria Schneider som spiller kun to konserter, begge er unike for festivalen. Festivalsjefen minte de mange framm\u00f8tte om at det fortsatt var billetter igjen til det han beskrev som en \u00e5pningskonsert for historieb\u00f8kene. Ikke siden 2009 har man hatt et s\u00e5 h\u00f8yt forh\u00e5ndssalg som til \u00e5rets konserter, noe festivalsjefen naturlig nok, gledet seg storligen over. Solli avsluttet med \u00e5 minne om at den offentlig st\u00f8tten til festivalen som et minimum m\u00e5tte opprettholdes, og aller helst \u00f8kes.<\/p>\n Men \u00e5pningsseremoniens beholdning var det definitivt Maria Schneider som sto for. Hun benyttet anledningen til \u00e5 servere en forrykende bannbulle mot de store, internasjonale digitale giganter, ganske s\u00e6rlig i musikkbransjen som gjennom blant annet str\u00f8mmetjenestene medvirker til at kun ti prosent av de mest popul\u00e6re artistene stikker av med 99 prosent av potten.<\/p>\n Det betyr alts\u00e5 at de \u00f8vrige 90 prosent, som representerer de mange musikkuttrykk utenfor allfarvei, blir avspist med \u00e9n prosent. Talen var gjennomsyret av oppriktig indignasjon, ja, fortvilelse, og er uten tvil den mest harmfulle politiske talen noensinne holdt i festivalsammenheng. Slik avtalene er utformet, framhold Schneider, er det ikke lenger mulig \u00e5 f\u00e5 et greit utkomme som kunstner og musiker dersom du ikke opererer i det helkommersielle landskapet.<\/p>\n Samtidig benyttet hun anledningen til \u00e5 holde fram Moldejazz som en kurator av de flerstrengede musikkformer, og avsluttet med f\u00f8lgende oppfordring til festivalpublikummet: Logg av den digitale sf\u00e6ren du befinner deg i, kast mobilen i Moldefjorden, og vend deg mot istedet mot noen du ikke kjenner og kommuniser p\u00e5 den tradisjonelle fysiske m\u00e5ten.<\/p>\n De musikalske innslag ble bes\u00f8rget av Joe McPhee, jentetrioen GURLS og messingutta i Lucky Chops, som har tatt steget fra spilling p\u00e5 tbanevogner i New York til de store scener verden over, og er alle \u00e5 h\u00f8re som en del av dagens program. God jazzing!<\/strong><\/p>\n <\/p>\n <\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Aldri har Moldefestivalen v\u00e6rt vitne til et slikt skrevspark av en \u00e5pningstale som den \u00e5rets husartist, Maria Schneider, serverte fra scenen i Alexandraparken mandag formiddag.<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":26972,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1003,8],"tags":[975],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26935"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=26935"}],"version-history":[{"count":18,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26935\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":26991,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26935\/revisions\/26991"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/26972"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=26935"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=26935"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=26935"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/a>
<\/a>