{"id":27403,"date":"2018-07-18T18:20:31","date_gmt":"2018-07-18T16:20:31","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=27403"},"modified":"2019-07-16T09:03:47","modified_gmt":"2019-07-16T07:03:47","slug":"ny-giv-for-alf","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2018\/07\/18\/ny-giv-for-alf\/","title":{"rendered":"Ny giv for Alf"},"content":{"rendered":"
\u00c5rets JazZtipendiat og \u00e5rets Jazztalent gir Alf Pr\u00f8ysens sanger nytt og spennende liv.<\/p>\n
<\/p>\n
Jeg var s\u00e6rlig spent p\u00e5 denne Rabbajazz-konserten siden i jeg hadde gleden av \u00e5 h\u00f8re Lillebror p\u00e5 Bergen Jazzforum sitt BaJazz-program i 2017.<\/p>\n Bandet viser helt klart at de har spisset seg enda mer mot hva som er en barneorientert forestilling. I en kort samtale med Hulb\u00e6kmo etter konserten fikk jeg vite at de nettopp har jobbet med \u00e5 f\u00e5 forestillingen enda mer rettet mot barn.<\/p>\n Undertegnede har ved en tidligere anledning skrevet noe om hva som utgj\u00f8r en bra barnekonsert<\/a>, og Lillebror<\/em> stiller helt klart i kategorien de som bygger opp en forestilling for barn, fremfor bare \u00e5 hive i sammen noe raskt og kalle det en barnekonsert. Dette var en s\u00e6rlig bra Rabbajazzkonsert – den beste s\u00e5 langt i festivalen.<\/p>\n Under forestillingen satt ungene som tente lys og fulgte med, mens de voksne sang lavt med til musikken. Det er helt tydelig at dette faller i smak for b\u00e5de sm\u00e5 og store i publikum.<\/p>\n Jeg tror nok at en av grunnene til at Alf Hulb\u00e6kmo ble k\u00e5ret til \u00e5rets JazZtipendiat<\/a> henger sammen med kvaliteten vi opplever i denne forestillingen. Med p\u00e5 laget har han \u00e5rets Jazztalent, Siril Malmedal. I tillegg er Martin Miguel Almagro Tonne med p\u00e5 gitar, Martin Lie Svendsen p\u00e5 kontrabass, og Henrik L\u00f8d\u00f8en p\u00e5 trommer.<\/p>\n Jeg opplevde forestillingen i Bergen i oktober i fjor, men mye har skjedd i mellomtiden. Lydbildet er mer svulstig, bredere og dypere. Dette gjelder spesielt p\u00e5 l\u00e5ten Lille M\u00e5ltrost<\/em>. Fremf\u00f8relsen er nesten sakral, samtidig som det sparket skikkelig i mellomgulvet.<\/p>\n N\u00e5r man snakker om Pr\u00f8ysen i ymse fremf\u00f8relser, mener puritanske grinebitere at Pr\u00f8ysen kan kun synges p\u00e5 Pr\u00f8ysen sin egen dialekt<\/em>. N\u00e5r Siril drar til, motbeviser hun dette en gang for alle. Pr\u00f8ysen p\u00e5 summ\u00f8rsdialekt kan faktisk gj\u00f8re seg bedre enn Pr\u00f8ysen p\u00e5 egen dialekt!<\/p>\n Men er det jazz, detta da – ville Pr\u00f8ysen likt dette?<\/em> Noen vil nok med rette p\u00e5st\u00e5 at Lillebror<\/em> ikke er jazz i puristisk forstand, og at det er fullt mulig \u00e5 gj\u00f8re Pr\u00f8ysen enda mer jazzete. Jeg tror ikke det er poenget med forestillingen. Poenget er \u00e5 pakke kjente og kj\u00e6re sanger inn et musikkformat v\u00e5re unge jazzmusikere forst\u00e5r seg p\u00e5.<\/p>\n Forestillingen jeg opplevde i 2017 var bra gjennomarbeidet, og det var helt tydelig at det l\u00e5 mye arbeid bak. Spoler vi ca. 9 m\u00e5neder frem i tid, opplever jeg akkurat det samme gjennomarbeidede materialet, i en enda mer polert utgave. Musikerne har tydeligvis blitt trygge p\u00e5 materialet slik at de slipper seg mer l\u00f8s. Ingen ting er overlatt tilfeldighetene, ingen ting g\u00e5r til spille – bokstavelig talt.<\/p>\n Det jeg \u00f8nsker meg i 2019 er Storebror<\/em> – Pr\u00f8ysen for vaksne<\/em>.<\/p>\n Vi gleder oss ogs\u00e5 over at Moldejazz h\u00f8rte p\u00e5 Fireflate, og at Sara er tilbake<\/a>.<\/p>\n <\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":" \u00c5rets JazZtipendiat og \u00e5rets Jazztalent gir Alf Pr\u00f8ysens sanger nytt og spennende liv.<\/p>\n","protected":false},"author":39,"featured_media":27436,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1003,6,1001,855],"tags":[1096,982,911,1274,1100],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27403"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/39"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=27403"}],"version-history":[{"count":8,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27403\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":27442,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27403\/revisions\/27442"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/27436"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=27403"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=27403"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=27403"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/a>
<\/a>
<\/a>
<\/a>
<\/a>
<\/a>
\nS\u00e5 klart dette er jazz. For et nedlatende tullesp\u00f8rsm\u00e5l. N\u00e5r fem av norges fremste up-and-coming<\/em> jazzmusikere g\u00e5r i sammen om \u00e5 spille materiale de fleste av oss kjenner godt, blir det et nytt og mer interessant lydbilde enn en mann og hans gitar <\/em>(uten sammenlikning for \u00f8vrig). Vi m\u00e5 heller ikke glemme J\u00f8rn Simen \u00d8verlis plate Pr\u00f8ysenvisene som forsvant<\/em> (2005), hvor han tok et oppgj\u00f8r med det han kaller kosepr\u00f8ysen. <\/em>I lys av hva han fant, er jeg helt overbevist om at ikke bare ville Pr\u00f8ysen likt disse utgavene av de st\u00f8rste barnesangene hans – han ville sannsynligvis applaudert og bifalt fremf\u00f8relsene til Hulb\u00e6kmo og Malmedal.<\/p>\n<\/a>
<\/a>
<\/a>