{"id":28678,"date":"2019-07-15T19:09:14","date_gmt":"2019-07-15T17:09:14","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=28678"},"modified":"2019-07-16T21:10:29","modified_gmt":"2019-07-16T19:10:29","slug":"mimring-og-anbefalinger","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2019\/07\/15\/mimring-og-anbefalinger\/","title":{"rendered":"Mimring og anbefalinger"},"content":{"rendered":"
Fireflate frittet ut fire fine Moldejazz-fjes om deres beste konsertopplevelse og hva de vil anbefale fra \u00e5rets program.<\/strong> Audun Vinger, musikkjournalist:<\/strong><\/p>\n Audun Vinger er tidligere redakt\u00f8r og musikkanmelder i Dagens N\u00e6ringsliv. P\u00e5 tross av at Vinger sjelden dveler ved gamle konsertminner, har han spesielt et godt konsertminne \u00e5 trekke fram. \u00c5ret var 2004, og residerende artist var H\u00e5vard Wiik<\/strong>. P\u00e5 gamle Kulturhuset samlet han et stjernelag av musikere til konserten med Atomic Schooldays. Konserten var storsl\u00e5tt, det var mye liv i publikum, og Vinger satt igjen med sterke inntrykk.<\/p>\n I \u00e5r er det spesielt Alf Hulb\u00e6kmos<\/strong> Skumringsbarda<\/em> han ser frem til. Det virker som en spennende konsert, synes han, spesielt p\u00e5 grunn av at sammensetningen av \u00e5rets Trondheim Jazzorkester<\/strong> er utenom det vanlige.<\/p>\n Wenche Eli Johansen, frivilliglegende<\/strong><\/p>\n Wenche Eli har v\u00e6rt frivillig p\u00e5 Moldejazz siden \u201884, og det er ogs\u00e5 dette \u00e5ret hennes beste konsertopplevelse fant sted. Da Jan Garbarek<\/strong> spilte p\u00e5 Idrettens Hus dette \u00e5ret ble det en overjordisk opplevelse som fremdeles sitter som spikret i minnet. Det var p\u00e5 tiden Arne N\u00f8st<\/strong> var scenograf, og scenografien hevet opplevelsen mange hakk, med store seil i taket og fantastisk lyssetting. Wenche ble sittende lamma igjen i bilen etterp\u00e5.<\/p>\n Anbefalingen for \u00e5rets festival f\u00f8lger naturlig av Wenches tilholdssted under festivalen:<\/p>\n \u2013 Alt p\u00e5 Teatret V\u00e5rt!<\/p>\n Edvard Hoem, forfatter, teatermenneske og \u00e5rets festival\u00e5pner:<\/strong><\/p>\n Det er ikke tvil om hvilken konsert Hoem husker best. Det var da den japanske pianisten Aki Takase<\/strong>, den portugisiske vokaliten Maria Jo\u00e3o<\/strong> og bassisten Niels Henning \u00d8rsted Pedersen<\/strong> m\u00f8ttes p\u00e5 Molde kino i 1989. En storartet konsert, if\u00f8lge Edvard Hoem.<\/p>\n N\u00e5r det gjelder \u00e5rets festival, hvor Hoem selv st\u00e5r som offisiell \u00e5pner, oppfordrer han publikum \u00e5 f\u00e5 meg seg hans egen 70-\u00e5rs-konsert p\u00e5 Bj\u00f8rnsonhuset. L\u00f8rdag klokken 18.00 samles en rekke kjente jazzmusikere for \u00e5 hedre Hoem, et prosjekt initiert av forfatterens datter, musiker Ine Hoem<\/strong>. Pianist Erlend Skomsvoll<\/strong> har komponert verket over Edvard Hoems egne tekster.<\/p>\n Hans-Olav Solli, festivalsjef:<\/strong><\/p>\n Festivalsjefen ergrer seg over at han ikke fikk oppleve Miles Davis\u2019 konserter i 1984 og 1985. Til gjengjeld fikk han heldigvis se funk-legenden James Brown<\/strong> p\u00e5 Idrettens hus i 1986, hvor det var stjernefaktoren som imponerte. N\u00e5r Solli ser tilbake p\u00e5 konserten, var det som en form for oppladning til konsertene p\u00e5 Romsdalsmuseet, som i ettertid har servert Molde en lang rekke superstjerner.<\/p>\n Fra \u00e5rets program \u00f8nsker festivalsjefen \u00e5 trekke fram to onsdagskonserter: Funk-bassisten Marcus Miller<\/strong> p\u00e5 Bj\u00f8rnsonhuset, etterfulgt av jazzstipendiatvinner Alf Hulb\u00e6kmos bestillingsverk i Molde Domkirke.<\/p>\n [gs-fb-comments]<\/p>\n <\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Fireflate frittet ut fire fine Moldejazz-fjes om deres beste konsertopplevelse og hva de vil anbefale fra \u00e5rets program.<\/p>\n","protected":false},"author":46,"featured_media":28735,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1209],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/28678"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/46"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=28678"}],"version-history":[{"count":9,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/28678\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":29022,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/28678\/revisions\/29022"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/28735"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=28678"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=28678"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=28678"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n<\/p>\n<\/a>
<\/a>
<\/a>
<\/a>