{"id":28755,"date":"2019-07-15T23:44:19","date_gmt":"2019-07-15T21:44:19","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=28755"},"modified":"2019-07-16T21:07:38","modified_gmt":"2019-07-16T19:07:38","slug":"space-is-still-the-place","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2019\/07\/15\/space-is-still-the-place\/","title":{"rendered":"Space is still the place"},"content":{"rendered":"
\u00c5rets residerende artist Gard Nilssen<\/strong> dro til allerede fra sin f\u00f8rste konsert. Teatret V\u00e5rt var dessverre ikke fullt, men de som var der, fikk virkelig valuta for pengene. <\/p>\n sPacemonKey<\/strong> med Stian Westerhus<\/strong> og St\u00e5le Storl\u00f8kken<\/strong> ga et show som satte b\u00e5de rockefoten og jazzfoten i h\u00f8ygir. T\u00e5ka hang tjukk over Moldefjorden, men sPacemonKey var som lyskastere som skar som kniver gjennom t\u00e5ka.<\/p>\n \u00c5r\u00f8 International Airport ble stengt p\u00e5 grunn av den tjukke t\u00e5ka. Stian Westerhus (og andre) ble derfor omdirigert til Vigra og \u00c5lesund. En hastig transport til Vestnes og ferja over Romsdalsfjorden til Molde ble organisert, og Westerhus var p\u00e5 plass akkurat i tide til at konserten ikke ble mer enn en halv time forsinket.<\/p>\n Gard Nilssen var p\u00e5 forh\u00e5nd redd han ikke ville v\u00e6re helt i topp spilleform n\u00e5r denne uka startet. Men verken han eller vi hadde noen ting \u00e5 frykte! Allerede fra f\u00f8rste minutt satte Morten Qvenild<\/strong>, Gard Nilssen, Stian Westerhus og St\u00e5le Storl\u00f8kken fyr p\u00e5 Plassen denne mandagskvelden.<\/p>\n I min ungdom snakket vi om at musikk som var \u00abspeisa\u00bb, det var den typen musikk vi elsket nesten mer enn annet. Her var det \u00abspeisa\u00bb s\u00e5 det holdt, fra begynnelse til slutt. Det begynte som en god fortelling med et svevende, litt sp\u00f8rrende og s\u00f8kende strekk som utviklet seg til noen nesten majestetisk store lyd-konglomerater.<\/p>\n Stian Westerhus drar etter hvert til med et heftige vamp som setter f\u00f8tter og ryggvirvler i raskere bevegelse enn de i utgangspunktet er dimensjonert for \u00e5 t\u00e5le. En heftig, dynamisk … jeg tror det endte opp med en sjutakter. Etter hvert bl\u00e5ser t\u00e5ka ogs\u00e5 tett p\u00e5 scenen, men det blir aldri nok til \u00e5 overskygge musikken. Stian Westerhus danser heftig inn i t\u00e5ka, og gir oss noen feedback-baserte lydmonumenter som gir oss et kraftig slag i mellomgolvet. Men p\u00e5 en sv\u00e6rt s\u00e5 god m\u00e5te.<\/p>\n Gard Nilssen gir oss et nesten-rim shot, s\u00e5 perfekt plassert og taimet at jeg kan leve p\u00e5 det lille \u00f8yeblikket — i hvert fall til i morgen!<\/p>\n Stian og Gard svinger inn i et groove<\/em> som gir gode assosiasjoner til tiden og kommunikasjonen de hadde med bandet Puma, det koker i en nydelig dialog. St\u00e5le Storl\u00f8kken fanger opp det som de to skaper og bygger opp og ut omgivelser og et orkestralt uttrykk. Morten Qvenild svever over dette komplekse og vakre lydskapet de skaper med sitt (hy)personale piano.<\/p>\n Til glede for alle skapgitarister drar Stian Westerhus til med et fyrruig og ba-rocka<\/em> gitarspill. Og Gard, det lugger overhodet ikke verken i kompet eller i overbyggingen.<\/p>\n Ettersom musikken utvikler seg, og jeg observerer — ser og lytter — interaksjonene mellom de fire, dukker Miles Davis’ kjente utsagn opp, \u00ab… there are no wrong notes in jazz — it\u2019s the note you play afterwards that makes it right or wrong.\u00bb<\/p>\n De som kjenner tegneseriene til Frode \u00d8verlie, og spesielt figuren Pondus, vet at Pondus ikke bare mener at AC\/DC er noe av det st\u00f8rste som finnes av musikk. Ved siden er ogs\u00e5 Pondus den evige optimist p\u00e5 Liverpool FCs vegne. N\u00e5r Morten Qvenild s\u00e5 stiller p\u00e5 scenen med en YNWA-T-shirt, og rockefoten etter hvert f\u00e5r svingt seg, er jeg sikkert p\u00e5 at ogs\u00e5 Pondus ville funnet seg til rette i Teatret V\u00e5rt denne kvelden.<\/p>\n [gs-fb-comments]<\/p>\n <\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":" \u00c5rets residerende artist Gard Nilssen dro til allerede fra sin f\u00f8rste konsert. Teatret V\u00e5rt var dessverre ikke fullt, men de som var der, fikk virkelig valuta for pengene.<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":28782,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1209,6,467,967],"tags":[936,1218],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/28755"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=28755"}],"version-history":[{"count":10,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/28755\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":29016,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/28755\/revisions\/29016"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/28782"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=28755"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=28755"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=28755"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/a>
<\/a>
<\/a>