{"id":29273,"date":"2019-07-18T00:49:46","date_gmt":"2019-07-17T22:49:46","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=29273"},"modified":"2019-07-18T00:49:46","modified_gmt":"2019-07-17T22:49:46","slug":"marcus-miller-usa-er-bare-i-en-bolgedal-akkurat-na","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2019\/07\/18\/marcus-miller-usa-er-bare-i-en-bolgedal-akkurat-na\/","title":{"rendered":"Marcus Miller: – USA er bare i en b\u00f8lgedal akkurat n\u00e5"},"content":{"rendered":"
En gang i tiden sa man at det \u00e5 lage en liste over hvilke artister Marcus Miller ikke har jobbet med antagelig vil ta kortere tid enn \u00e5 liste opp alle de han faktisk har jobbet med.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Marcus Miller har spilt p\u00e5 over 500 plater, hvor listen over artister inkluderer Michael Jackson, David Sanborn, Beyonc\u00e9, Mariah Carey, Frank Sinatra og Aretha Franklin. I dag, hvor nesten ingen bruker studiomusikere er det nok litt lenger mellom disse oppdragene for Miller.<\/p>\n Men det gj\u00f8r ikke noe. For i dag har han sin egen solokarriere, eget turneband og to radioprogram og han har b\u00e5de skrevet og produsert en rekke l\u00e5ter som har toppet Billboard-listen. Og ikke minst er han ofte p\u00e5 turn\u00e9, som drar massevis av folk. Ogs\u00e5 i Molde.<\/p>\n Over 700 personer var tilstede i Bj\u00f8rnsonhuset, hvor Miller og hans fem mann store band opptr\u00e5dte i nesten to timer. Vi m\u00f8ter ham backstage, under en halvtime etter konserten er over. Han er vennligheten selv, og opplagt og klar for intervju. Og ja, jeg m\u00e5 bare sp\u00f8rre:<\/p>\n \u2013 Hvordan har det v\u00e6rt \u00e5 jobbe med alle disse legendene? <\/strong><\/p>\n \u2013 What do you think? Ha ha! Nei, det er viktig \u00e5 skj\u00f8nne at disse folkene er bare mennesker de ogs\u00e5.<\/p>\n \u2013 Selv Miles Davis? <\/strong><\/p>\n \u2013 Ja, ogs\u00e5 han. Men det er klart, jeg har mange ganger kl\u00f8pet meg selv i armen og sagt til meg selv: Du jobber faktisk med disse folkene hvis musikk du vokste opp med og s\u00e5 opp til. Det er kult, det er det. Men jeg skj\u00f8nner det kanskje mer n\u00e5 i dag, hvor stort det var, enn da jeg var tidlig i tjue\u00e5rene. Man er litt naiv og verdensmester da. T\u00f8r alt.<\/p>\n \u2013 Du var bare 21 \u00e5r da Miles Davis ba deg skrive og produsere p\u00e5 klassikeren Tutu. Hva s\u00e5 han i deg, tror du? <\/strong><\/p>\n \u2013 Han var flink til \u00e5 finne talenter, og ikke minst hjelpe unge afroamerikanske musikere til \u00e5 komme seg fram. Det er en side ved ham jeg synes har kommet for lite fram. Han kalte meg s\u00f8nnen sin, og han s\u00f8rget alltid for at vi fikk betalt. \u00abUnge musikere m\u00e5 l\u00e6re hva de er verdt, og f\u00e5 betalt,\u00bb sa han.<\/p>\n \u2013 S\u00e5 han var ikke s\u00e6r og vanskelig? <\/strong><\/p>\n \u2013 \u00c5, jo! Kjempevanskelig til tider! Men jeg taklet det fint.<\/p>\n \u2013 Ditt siste album, som du turnerer med n\u00e5, heter Laid Black. Er det en politisk ladet tittel? <\/strong><\/p>\n \u2013 Antagelig. Men i disse dager i USA er ikke en s\u00e5nn tittel kontroversiell mer, he he. Det forrige albumet mitt het Aphrodisia, og jeg brukte det albumet til \u00e5 f\u00f8lge den musikalske stien mine forfedre hadde tr\u00e5kket opp. Jeg hadde musikere fra Vest-Afrika p\u00e5 platen, jeg hadde noen karibiske musikere, s\u00f8r-amerikanske musikere og artister fra s\u00f8rstatene i USA. Det hele var en tanke om \u00e5 f\u00f8lge r\u00f8ttene mine til der jeg er n\u00e5, s\u00e5 p\u00e5 den platen gikk vi fra calypsomusikk til blues og mikset det hele sammen.<\/p>\n Han sier at Laid Black da er resultatet av denne miksen.<\/p>\n \u2013 Det forrige albumet viste hvor vi har g\u00e5tt. Laid Black viser hvor vi er i dag.<\/p>\n \u2013 Du sa at politisk sett var det en tam tittel, gitt situasjonen i USA. Hvordan vil du beskrive det politiske klimaet i USA n\u00e5? <\/strong><\/p>\n \u2013 President Obama sa noe for flere \u00e5r siden som jeg likte. Han sa at framskritt i USA er ikke en strak oppadstigende linje. Den er full av humper og nedturer. Men dersom man ser dette i perspektiv vil man se at det faktisk g\u00e5r framover, selv om du f\u00f8ler at det g\u00e5r d\u00e5rlig akkurat n\u00e5.<\/p>\n Han bruker sitt eget liv som eksempel.<\/p>\n \u2013 Da jeg var \u00e5tte \u00e5r var det svarte mennesker i s\u00f8rstatene i USA som ikke kunne drikke av samme fontene som hvite. Dette skjedde i mitt liv, det samme livet hvor jeg opplevde \u00e5 f\u00e5 en farget president! Det var ikke en vakker reise, men det g\u00e5r framover.<\/p>\n Han sier at etter \u00e5tte \u00e5r med Obama var det ikke annet \u00e5 forvente enn at det ville bli en nedtur.<\/p>\n \u2013 N\u00e5 er vi midt i det, og selv om det er mye verre enn jeg trodde det skulle bli, s\u00e5 tror jeg bare det blir et blink p\u00e5 radaren n\u00e5r vi ser tilbake p\u00e5 det.<\/p>\n \u2013 Det er jo en veldig positiv m\u00e5te \u00e5 se det p\u00e5! <\/strong><\/p>\n \u2013 Det er den eneste m\u00e5te se det p\u00e5, tror jeg. Det er som \u00e5 snu p\u00e5 en stein. Da ser du hva som foreg\u00e5r under steinen. I USA har vi n\u00e5 snudd denne steinen.<\/p>\n Han sier Internett har hatt mye \u00e5 si her.<\/p>\n \u2013 F\u00f8r i tiden var folk anonyme p\u00e5 nett n\u00e5r de postet alt hatet sitt. Men s\u00e5 skjedde det noe. Folk fant ut at de ikke brydde seg. S\u00e5 n\u00e5 sa de all denne dritten under fullt navn. Men p\u00e5 en m\u00e5te er det bra, for det tvinger USA til \u00e5 m\u00e5tte m\u00f8te problemene sine.<\/p>\n Miller poengterer at slaveri ikke bare var noe som foregikk i USA.<\/p>\n \u2013 Husk at det var slaver ogs\u00e5 i Europa og S\u00f8r-Amerika. Det som foregikk i USA kom sent i gang, varte ikke s\u00e5 lenge og var i liten skala i forhold. Men n\u00e5r slaveriet ble opphevet, s\u00e5 kvittet man seg ikke med de svarte, de ble boende. Og vi jobber oss fortsatt gjennom dette.<\/p>\n Vi penser oss tilbake p\u00e5 musikken. Bandet Miller turnerer med for tiden best\u00e5r av fem s\u00e6rdeles dyktige musikere. Jeg sp\u00f8r hvordan han g\u00e5r fram for \u00e5 sette sammen et band som skal representere musikken hans p\u00e5 best mulig m\u00e5te.<\/p>\n \u2013 Jeg leter f\u00f8rst og fremst etter musikere som har god teknikk, som er musikalske og som er veldig kreative. N\u00e5 h\u00f8res jeg veldig standard bandleder ut. Men det jeg ogs\u00e5 ser etter er om musikeren lytter. Noe som er spesielt viktig innenfor denne type musikk som vi holder p\u00e5 med.<\/p>\n Miller sier han kan veldig fort se om en musiker lytter til sine medmusikere eller ikke.<\/p>\n \u2013 La oss si at en av de andre musikerne spiller en solo, s\u00e5 er din jobb \u00e5 v\u00e6re koristen: solisten blir som presten som holder preken, og du skal v\u00e6re kirkekoret som sier amen, om du skj\u00f8nner hva jeg mener. For du vil snart f\u00e5 sjansen til v\u00e6re presten, og da vil du gjerne at de andre skal si amen.<\/p>\n Det har skjedd flere ganger at han har f\u00e5tt folk i bandet som ikke har lyttet. De har bare ventet p\u00e5 at de selv skulle f\u00e5 spille solo.<\/p>\n \u2013 Det liker jeg ikke, det er som \u00e5 snakke med en journalist som ikke lytter. Du bare ser at de kikker p\u00e5 notatene sine og venter p\u00e5 sitt neste sp\u00f8rsm\u00e5l.<\/p>\n \u2013 Ja, det er derfor jeg har opptaker. <\/strong><\/p>\nVar Miles vanskelig?<\/h2>\n
<\/a>
Framskritt er en vei med humper<\/h2>\n
<\/a>
<\/a>
Musikere m\u00e5 lytte<\/h2>\n