{"id":29273,"date":"2019-07-18T00:49:46","date_gmt":"2019-07-17T22:49:46","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=29273"},"modified":"2019-07-18T00:49:46","modified_gmt":"2019-07-17T22:49:46","slug":"marcus-miller-usa-er-bare-i-en-bolgedal-akkurat-na","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2019\/07\/18\/marcus-miller-usa-er-bare-i-en-bolgedal-akkurat-na\/","title":{"rendered":"Marcus Miller: – USA er bare i en b\u00f8lgedal akkurat n\u00e5"},"content":{"rendered":"

En gang i tiden sa man at det \u00e5 lage en liste over hvilke artister Marcus Miller ikke har jobbet med antagelig vil ta kortere tid enn \u00e5 liste opp alle de han faktisk har jobbet med.<\/strong><\/p>\n

<\/p>\n

Marcus Miller har spilt p\u00e5 over 500 plater, hvor listen over artister inkluderer Michael Jackson, David Sanborn, Beyonc\u00e9, Mariah Carey, Frank Sinatra og Aretha Franklin. I dag, hvor nesten ingen bruker studiomusikere er det nok litt lenger mellom disse oppdragene for Miller.<\/p>\n

Var Miles vanskelig?<\/h2>\n

Men det gj\u00f8r ikke noe. For i dag har han sin egen solokarriere, eget turneband og to radioprogram og han har b\u00e5de skrevet og produsert en rekke l\u00e5ter som har toppet Billboard-listen. Og ikke minst er han ofte p\u00e5 turn\u00e9, som drar massevis av folk. Ogs\u00e5 i Molde.<\/p>\n

Over 700 personer var tilstede i Bj\u00f8rnsonhuset, hvor Miller og hans fem mann store band opptr\u00e5dte i nesten to timer. Vi m\u00f8ter ham backstage, under en halvtime etter konserten er over. Han er vennligheten selv, og opplagt og klar for intervju. Og ja, jeg m\u00e5 bare sp\u00f8rre:<\/p>\n

\u2013 Hvordan har det v\u00e6rt \u00e5 jobbe med alle disse legendene? <\/strong><\/p>\n

\u2013 What do you think? Ha ha! Nei, det er viktig \u00e5 skj\u00f8nne at disse folkene er bare mennesker de ogs\u00e5.<\/p>\n

\u2013 Selv Miles Davis? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Ja, ogs\u00e5 han. Men det er klart, jeg har mange ganger kl\u00f8pet meg selv i armen og sagt til meg selv: Du jobber faktisk med disse folkene hvis musikk du vokste opp med og s\u00e5 opp til. Det er kult, det er det. Men jeg skj\u00f8nner det kanskje mer n\u00e5 i dag, hvor stort det var, enn da jeg var tidlig i tjue\u00e5rene. Man er litt naiv og verdensmester da. T\u00f8r alt.<\/p>\n

\"Marcus<\/a>
Foto: Hogne B\u00f8 Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

\u2013 Du var bare 21 \u00e5r da Miles Davis ba deg skrive og produsere p\u00e5 klassikeren Tutu. Hva s\u00e5 han i deg, tror du? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Han var flink til \u00e5 finne talenter, og ikke minst hjelpe unge afroamerikanske musikere til \u00e5 komme seg fram. Det er en side ved ham jeg synes har kommet for lite fram. Han kalte meg s\u00f8nnen sin, og han s\u00f8rget alltid for at vi fikk betalt. \u00abUnge musikere m\u00e5 l\u00e6re hva de er verdt, og f\u00e5 betalt,\u00bb sa han.<\/p>\n

\u2013 S\u00e5 han var ikke s\u00e6r og vanskelig? <\/strong><\/p>\n

\u2013 \u00c5, jo! Kjempevanskelig til tider! Men jeg taklet det fint.<\/p>\n

Framskritt er en vei med humper<\/h2>\n

\u2013 Ditt siste album, som du turnerer med n\u00e5, heter Laid Black. Er det en politisk ladet tittel? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Antagelig.  Men i disse dager i USA er ikke en s\u00e5nn tittel kontroversiell mer, he he. Det forrige albumet mitt het Aphrodisia, og jeg brukte det albumet til \u00e5 f\u00f8lge den musikalske stien mine forfedre hadde tr\u00e5kket opp. Jeg hadde musikere fra Vest-Afrika p\u00e5 platen, jeg hadde noen karibiske musikere, s\u00f8r-amerikanske musikere og artister fra s\u00f8rstatene i USA. Det hele var en tanke om \u00e5 f\u00f8lge r\u00f8ttene mine til der jeg er n\u00e5, s\u00e5 p\u00e5 den platen gikk vi fra calypsomusikk til blues og mikset det hele sammen.<\/p>\n

Han sier at Laid Black da er resultatet av denne miksen.<\/p>\n

\u2013 Det forrige albumet viste hvor vi har g\u00e5tt. Laid Black viser hvor vi er i dag.<\/p>\n

\"Marcus<\/a>
Foto: Hogne B\u00f8 Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

\u2013 Du sa at politisk sett var det en tam tittel, gitt situasjonen i USA. Hvordan vil du beskrive det politiske klimaet i USA n\u00e5? <\/strong><\/p>\n

\u2013 President Obama sa noe for flere \u00e5r siden som jeg likte. Han sa at framskritt i USA er ikke en strak oppadstigende linje. Den er full av humper og nedturer. Men dersom man ser dette i perspektiv vil man se at det faktisk g\u00e5r framover, selv om du f\u00f8ler at det g\u00e5r d\u00e5rlig akkurat n\u00e5.<\/p>\n

Han bruker sitt eget liv som eksempel.<\/p>\n

\u2013 Da jeg var \u00e5tte \u00e5r var det svarte mennesker i s\u00f8rstatene i USA som ikke kunne drikke av samme fontene som hvite. Dette skjedde i mitt liv, det samme livet hvor jeg opplevde \u00e5 f\u00e5 en farget president! Det var ikke en vakker reise, men det g\u00e5r framover.<\/p>\n

Han sier at etter \u00e5tte \u00e5r med Obama var det ikke annet \u00e5 forvente enn at det ville bli en nedtur.<\/p>\n

\u2013 N\u00e5 er vi midt i det, og selv om det er mye verre enn jeg trodde det skulle bli, s\u00e5 tror jeg bare det blir et blink p\u00e5 radaren n\u00e5r vi ser tilbake p\u00e5 det.<\/p>\n

\u2013 Det er jo en veldig positiv m\u00e5te \u00e5 se det p\u00e5! <\/strong><\/p>\n

\u2013 Det er den eneste m\u00e5te se det p\u00e5, tror jeg. Det er som \u00e5 snu p\u00e5 en stein. Da ser du hva som foreg\u00e5r under steinen. I USA har vi n\u00e5 snudd denne steinen.<\/p>\n

Han sier Internett har hatt mye \u00e5 si her.<\/p>\n

\u2013 F\u00f8r i tiden var folk anonyme p\u00e5 nett n\u00e5r de postet alt hatet sitt. Men s\u00e5 skjedde det noe. Folk fant ut at de ikke brydde seg. S\u00e5 n\u00e5 sa de all denne dritten under fullt navn. Men p\u00e5 en m\u00e5te er det bra, for det tvinger USA til \u00e5 m\u00e5tte m\u00f8te problemene sine.<\/p>\n

Miller poengterer at slaveri ikke bare var noe som foregikk i USA.<\/p>\n

\u2013 Husk at det var slaver ogs\u00e5 i Europa og S\u00f8r-Amerika. Det som foregikk i USA kom sent i gang, varte ikke s\u00e5 lenge og var i liten skala i forhold. Men n\u00e5r slaveriet ble opphevet, s\u00e5 kvittet man seg ikke med de svarte, de ble boende. Og vi jobber oss fortsatt gjennom dette.<\/p>\n

\"Marcus<\/a>
Foto: Hogne B\u00f8 Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

Musikere m\u00e5 lytte<\/h2>\n

Vi penser oss tilbake p\u00e5 musikken. Bandet Miller turnerer med for tiden best\u00e5r av fem s\u00e6rdeles dyktige musikere. Jeg sp\u00f8r hvordan han g\u00e5r fram for \u00e5 sette sammen et band som skal representere musikken hans p\u00e5 best mulig m\u00e5te.<\/p>\n

\u2013 Jeg leter f\u00f8rst og fremst etter musikere som har god teknikk, som er musikalske og som er veldig kreative. N\u00e5 h\u00f8res jeg veldig standard bandleder ut. Men det jeg ogs\u00e5 ser etter er om musikeren lytter. Noe som er spesielt viktig innenfor denne type musikk som vi holder p\u00e5 med.<\/p>\n

Miller sier han kan veldig fort se om en musiker lytter til sine medmusikere eller ikke.<\/p>\n

\u2013 La oss si at en av de andre musikerne spiller en solo, s\u00e5 er din jobb \u00e5 v\u00e6re koristen: solisten blir som presten som holder preken, og du skal v\u00e6re kirkekoret som sier amen, om du skj\u00f8nner hva jeg mener. For du vil snart f\u00e5 sjansen til v\u00e6re presten, og da vil du gjerne at de andre skal si amen.<\/p>\n

Det har skjedd flere ganger at han har f\u00e5tt folk i bandet som ikke har lyttet. De har bare ventet p\u00e5 at de selv skulle f\u00e5 spille solo.<\/p>\n

\u2013 Det liker jeg ikke, det er som \u00e5 snakke med en journalist som ikke lytter. Du bare ser at de kikker p\u00e5 notatene sine og venter p\u00e5 sitt neste sp\u00f8rsm\u00e5l.<\/p>\n

\u2013 Ja, det er derfor jeg har opptaker. <\/strong><\/p>\n

\u2013 Nemlig, for da kan vi ha en samtale. N\u00e5r jeg har journalister som bare sitter og noterer har jeg av og til tenkt p\u00e5 \u00e5 si noe crazy, for \u00e5 se om de legger merke til det, ha ha. Men tilbake til musikere som ikke lytter: Jeg har av og til l\u00e6rt slike musikere \u00e5 lytte, og det er jeg stolt av.<\/p>\n

\"Marcus<\/a>
Foto: Hogne B\u00f8 Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

Sjangerblind<\/h2>\n

\u2013 Hvordan tiln\u00e6rmer du deg musikken? Du har jo v\u00e6rt innom s\u00e5 mange sjangre. <\/strong><\/p>\n

\u2013 Hver sjanger har sitt eget unike fokus. I jazz er det viktigste feeling og improvisasjon. Du forhandler harmonier, mens du improviserer. R&B har mye av de samme elementene, men fokuset er mer p\u00e5 \u00e5 engasjere publikum enn p\u00e5 bandet. Men det er ogs\u00e5 basert p\u00e5 afromusikk, hvor musikken skulle forene samfunnet. Popmusikk har derimot mer fokus p\u00e5 enkel rytme, som er laget for de som ikke er s\u00e5 sofistikerte n\u00e5r det kommer til rytme. Som er helt ok, selvsagt. Men for \u00e5 svare p\u00e5 det du sp\u00f8r om: All musikk har de samme ingrediensene, det er blandingen som er ulik fra sjanger til sjanger.<\/p>\n

Det store lerretet<\/h2>\n

Marcus Miller har ogs\u00e5 en sv\u00e6rt suksessrik karriere innenfor filmmusikk, og lagde i 2017 musikk til den Oscar-nominerte filmen Marshall.<\/p>\n

\u2013 Hvordan jobber du fram musikk til film? Er det i n\u00e6rt samarbeid med regiss\u00f8ren? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Jeg setter meg ned sammen med regiss\u00f8ren og ser en rough cut av filmen. Av og til har regiss\u00f8ren lagt p\u00e5 annen musikk for \u00e5 fortelle meg hva han vil ha og ikke ha. Av og til kan det v\u00e6re musikk som rett og slett ikke passer i det hele tatt, men den er lagt inn fordi regiss\u00f8ren har funnet noen elementer i musikken de \u00f8nsker jeg skal f\u00e5 fram i det jeg skal lage.<\/p>\n

Han sier han av og til f\u00e5r beskjed om \u00e5 f\u00e5 fram f\u00f8lelser som regiss\u00f8ren ikke lykkes i \u00e5 f\u00e5 ut av skuespilleren.<\/p>\n

\u2013 Da sier regiss\u00f8ren at det n\u00e5 er det din jobb \u00e5 f\u00e5 til d\u00e9t! S\u00e5 da jobber jeg med musikken og n\u00e5r jeg mener jeg har f\u00e5tt til noe, inviterer jeg regiss\u00f8ren til \u00e5 komme og h\u00f8re. Og da kan han si \u00abDet var overhodet ikke det jeg var ute etter!\u00bb Ha ha! Men s\u00e5 jobber vi sammen og f\u00e5r fram det han \u00f8nsker.<\/p>\n

\u2013 Hvilken filmmusikk er du selv inspirert av? <\/strong><\/p>\n

\u2013 Jeg elsker de av den gamle skolen, som Quincy Jones. Og Lalo Shcifrin er kul. I dag er filmmusikk mer lyddesign enn musikk, og det er ogs\u00e5 interessant. Men selv liker jeg \u00e5 h\u00f8re p\u00e5 de gamle karene. Tenk p\u00e5 f\u00f8r i tiden, du kunne ikke lage en demo av musikken. Det var ingen datamaskiner som du kunne kladde med. Du m\u00e5tte rett og slett stole p\u00e5 komponisten. For selv om du kunne f\u00e5 h\u00f8re et lite eksempel p\u00e5 et piano, var det ikke f\u00f8r du hadde leid inn hele symfoniorkesteret at regiss\u00f8ren fikk h\u00f8re resultatet. S\u00e5 du m\u00e5tte v\u00e6re dyktig!<\/p>\n

Miller forteller at Quincy Jones p\u00e5stod overfor ham at han skrev filmmusikk mens TV-en stod p\u00e5.<\/p>\n

\u2013 P\u00e5 den m\u00e5ten skriver jeg fra underbevisstheten, p\u00e5stod han. Jeg vet ikke til dags dato om han bare k\u00f8ddet med meg.<\/p>\n

\u2013 En vet vel aldri med ham. <\/strong><\/p>\n

\u2013 Nei, det har du helt rett i. Men poenget mitt er at du m\u00e5tte jobbe med ditt indre \u00f8re p\u00e5 den tiden, som komponist. Det beundrer jeg.<\/p>\n

\"Marcus<\/a>
Foto: Hogne B\u00f8 Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

It’s Miller time<\/h2>\n

\u2013 Du har ogs\u00e5 to radioshow, ett i USA og ett i England. Fortell litt om det.<\/strong><\/p>\n

\u2013 Oh, man! Jeg skal fortelle deg noe: Radioprogrammet mitt i England g\u00e5r p\u00e5 lufta om en time fra n\u00e5. Og rett f\u00f8r jeg gikk p\u00e5 scena her i Molde i kveld fikk jeg beskjed om at jeg hadde ikke sendt lydfilen med programmet mitt til dem enda. Og da kom jeg p\u00e5 det: Shit! Jeg har ikke laget kveldens program enda.<\/p>\n

Takket v\u00e6re moderne teknologi fikk Marcus Miller spilt inn hele radioshowet rett etter at han gikk av scena p\u00e5 Bj\u00f8rnsonhuset.<\/p>\n

\u2013 Jeg beh\u00f8ver jo bare \u00e5 spille inn intro og outro til hver l\u00e5t og hvert innslag. S\u00e5 det gjorde jeg, og sendte det p\u00e5 e-post til dem, sammen med l\u00e5tlisten, hvorp\u00e5 de legger inn musikken. Men vi er en time foran England n\u00e5, ikke sant?<\/p>\n

\u2013 Stemmer. <\/strong><\/p>\n

\u2013 Then I should be good, he he. Jeg har ogs\u00e5 et show i USA, som heter Miller Time.<\/p>\n

\u2013 Selvsagt.<\/strong><\/p>\n

\u2013 He he, selvsagt, ja. Det g\u00e5r p\u00e5 satelittradio til hele USA hver s\u00f8ndag kveld. Og selv om kanalen heter Real Jazz, s\u00e5 spiller jeg akkurat hva jeg vil. S\u00e5 jeg kan finne p\u00e5 \u00e5 spille Miles Davis\u2019 versjon av Someday My Prince Will Come, men ikke f\u00f8r jeg har spilt Disneys versjon. Kun for \u00e5 vise hvordan en jazzmusiker kan ta en middelm\u00e5dig sang og gj\u00f8re den om til noe spennende og vakkert.<\/p>\n

 <\/p>\n

<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En gang i tiden sa man at det \u00e5 lage en liste over hvilke artister Marcus Miller ikke har jobbet med antagelig vil ta kortere tid enn \u00e5 liste opp […]<\/p>\n","protected":false},"author":28,"featured_media":29286,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1209],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29273"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/28"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29273"}],"version-history":[{"count":5,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29273\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":29308,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29273\/revisions\/29308"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/29286"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29273"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=29273"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=29273"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}