{"id":29919,"date":"2019-07-20T13:37:15","date_gmt":"2019-07-20T11:37:15","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=29919"},"modified":"2019-07-20T13:52:10","modified_gmt":"2019-07-20T11:52:10","slug":"mesterlig-fremfort","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2019\/07\/20\/mesterlig-fremfort\/","title":{"rendered":"Mesterlig fremf\u00f8rt"},"content":{"rendered":"

Hot Club de Norv\u00e8ge foresto en feiende flott fremf\u00f8ring foran et fabelaktig fremm\u00f8te i Kikkans Hall fredag aften.<\/strong><\/p>\n

<\/p>\n

Norges kanskje mest hardtarbeidende band — de har spilt over tre tusen konserter i l\u00f8pet av sin f\u00f8rti-\u00e5rige p\u00e5g\u00e5ende turn\u00e9 — er tilbake p\u00e5 Moldejazz for f\u00f8rste gang siden 2000. Ringen er med det sluttet, som Jon Larsen selv sa fra scenekanten. Det var jo her de hadde sin f\u00f8rste spillejobb i 1979, da en kjent norsk jazz-arkeolog, hvis navn skal v\u00e6re unevnt, betalte Hot Club 50 kroner hver for en balkong-serenade for sin hjertes utk\u00e5rede, visstnok uten at det bar frukter. Hvorvidt resultatet hadde blitt det samme dersom Jon hadde f\u00e5tt gjennomslag for navneforslaget \u00abClosette\u00bb er uvisst.<\/p>\n

Hot Club \u00e5pner f\u00f8rste sett med den velkjente Coquette<\/em> utgitt med Hot Cub p\u00e5 plata Caution Hot (2013)<\/em>, og f\u00f8lger opp med Ved Rondane<\/em> (Grieg), for anledningen omd\u00f8pt Ved Sk\u00e5la<\/em>. En gjenganger p\u00e5 Hot Club-konserter, og alltid like velkommen. Grieg var tross alt en utmerket string swing-komponist (med bart).<\/p>\n

Resten av f\u00f8rste sett tar oss innom tannlegejazzen med en vakker versjon av Karius og Baktus, salig Djangos Nuage<\/em> og konsertens desiderte h\u00f8ydepunkt, Blessed Relief<\/em> (Zappa). Sistnevnte med noen gitar- og munnspill-harmonier s\u00e5 vakre at t\u00e5rene truer med \u00e5 trille. Fantastisk prestasjon av alle involverte. Sist ut f\u00f8r pausen f\u00e5r vi Sig\u00f8ynerswing<\/em>.<\/p>\n

Hot Club de Norv\u00e8ge som band er for tiden i en turbulent fase. Jon Larsen (gitar) og Svein Aarbostad (st\u00e5bass) har v\u00e6rt med siden den spede begynnelse. Finn Hauge (fiolin, munnspill, sag) siden 1986. For f\u00e5 \u00e5r siden m\u00e5tte Per Frydenlund (gitar) takke for seg, og ble erstattet med Stian V\u00e5gen Nilsen (gitar) som igjen ble erstattet med Gildas Le Pape (gitar) vinteren 2019. Og n\u00e5 skal selveste Jon Larsen gi seg. Han skal spille omtrent 60 konserter i l\u00f8pet av resten av \u00e5ret f\u00f8r Ola Erlien tar over fra nytt\u00e5r.<\/p>\n

Og jammen fikk vi ikke en smakebit p\u00e5 den nye besetningen i andre sett, da Ola kom inn p\u00e5 l\u00e5ta Them There Eyes<\/em>. Tempoet steg betraktelig med to unge, sultne ekstremgitarister bak strengene. De er et par r\u00e5skinn av noen \u00abshredders\u00bb b\u00e5de Ola og Gildas. Ikke at ikke Jon fremdeles er en fantastisk gitarist, men tempoet<\/em> i det virtuose har kanskje g\u00e5tt litt ned de siste \u00e5ra. Vi gleder oss til \u00e5 se hvordan Hot Club de Norv\u00e8ge utvikler seg fremover, selv om det ogs\u00e5 er med betydelig vemod vi vinker farvel til Jon Larsen etter lang og tro tjeneste.<\/p>\n

Resten av andre sett best\u00e5r, i likhet med f\u00f8rste, av en rekke l\u00e5ter vi alle kjenner fra f\u00f8r, i tillegg til l\u00e5ta David<\/em> av israelske Hot Club de Tel-Aviv, tilfeldigvis akkompagnert av domkirkens kirkeklokker, da de ringte inn til konsert. Alt mesterlig fremf\u00f8rt.<\/p>\n

Terningkast seks.<\/p>\n