{"id":30190,"date":"2019-12-17T14:30:22","date_gmt":"2019-12-17T12:30:22","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=30190"},"modified":"2019-12-20T23:54:57","modified_gmt":"2019-12-20T21:54:57","slug":"store-forventninger-til-zorn-festen","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2019\/12\/17\/store-forventninger-til-zorn-festen\/","title":{"rendered":"Store forventninger til Zorn-festen"},"content":{"rendered":"

Vi i Fireflate er fremdeles litt sjokkskadet av festivalens annonsering av neste \u00e5rs Artist in Residence \u2013 men n\u00e5 har vi summet oss til \u00e5 gi en liten oppsummering av det som er annonsert. <\/em>
\n<\/p>\n

Som alle har f\u00e5tt med seg: John Zorn er Artist in Residence p\u00e5 Moldejazzen i 2020, som er den 60. i rekken. Forrige uke kom de siste oppdateringene fra sentralt hold<\/a>, og med det er vi oppdatert p\u00e5 de fire f\u00f8rste dagene av uke 29, det herrens \u00e5r 2020. Her skal Zorn bringe inn sine kumpaner fra New Yorks gater og kjellere, og sette dem opp i forskjellige konstellasjoner. Vi tar en kikk p\u00e5 hva som er i vente, og pr\u00f8ver ogs\u00e5 \u00e5 fylle inn med relevant innhold rappet fra YouTube.<\/p>\n

Festivalens f\u00f8rste dager med residenten er alts\u00e5 delt opp i hvert sitt tema \u2013 noks\u00e5 typisk for denne karen, egentlig \u2013 og fylt opp med fersk og oppdatert produksjon. Her er ikke mye dveling ved det gamle, ingen hit-parader for gamle fans, her skal det sees fremover!<\/p>\n

Noen av disse temaene kan kanskje virke litt, ja hva skal man si – pretensi\u00f8se? Dette er den ytre formen man m\u00e5 komme seg forbi n\u00e5r det gjelder Zorn. Han tilsynelatende elsker \u00e5 kle opp musikken sin i tematikk, historier (nei, narrativer!), referanser og konsepter. En Zorn-skive kommer som regel i forseggjort innpakning, med snirklete skrift og halvt gjennomsiktige innleggspapir med h\u00f8yvelb\u00e5ren prosa og megetsigende sitater. Fordyper man seg i teksten som f\u00f8lger med, risikerer man \u00e5 p\u00e5dra seg en grad i litteraturvitenskap.<\/p>\n

Men bak denne staffasjen finner vi et rikt og variert reportoar av fantastisk musikk \u2013 og, om vi ser p\u00e5 det som forel\u00f8big er annonsert til Molde neste \u00e5r, s\u00e5 er det ogs\u00e5 relativt tilgjengelig for alle med \u00e5pne \u00f8rer og sinn.<\/p>\n

Mandag: Renaissance Inspiration<\/strong><\/p>\n

Mandagen er liks\u00e5godt viet renessansen (Renaissance Inspiration<\/em> – \u00e5 jada), med to av Zorns prosjekter fra det mer lyriske og stemningsfulle hj\u00f8rnet. The Hierophant<\/a><\/strong> er en klassisk pianotrio, med tre musikere som stadig dukker opp i flommen av utgivelser fra den kanten: Brian Marsella<\/strong>, piano; Trevor Dunn<\/strong>, bass; Kenny Wollesen<\/strong>, trommer. Materialet er melodisk og avdempet jazz, men gj\u00f8r stadig avstikkere inn i mer atonale landskap. Inspirasjonen til dette verket er tarot-kortenes verden, derav rensessanse-b\u00e5sen. Men n\u00e5r man faktisk setter seg ned og h\u00f8rer p\u00e5 det, s\u00e5 h\u00f8res det alts\u00e5 mest ut som jazz. Riktig s\u00e5 fet og kul pianotrio-jazz, faktisk.<\/p>\n