{"id":30446,"date":"2020-07-14T22:49:55","date_gmt":"2020-07-14T20:49:55","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=30446"},"modified":"2020-07-14T22:49:55","modified_gmt":"2020-07-14T20:49:55","slug":"se-hemulen-danser","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2020\/07\/14\/se-hemulen-danser\/","title":{"rendered":"Se, Hemulen danser"},"content":{"rendered":"

Kvartetten Hanna Paulsberg Concept og dens venner kom s\u00e5, og vant! Venerunt, viderunt, vicerunt!<\/span><\/span><\/span><\/p>\n

<\/p>\n

Da Hanna Paulsberg og hennes tre kompiser fra studiedagene i Trondheim \u2013 Hans Hulb\u00e6kmo, Trygve W Fiske og Oscar Gr\u00f6nberg \u2013 dannet Hanna Paulsberg Concept hadde de nok liten anelse om at de skulle holde det g\u00e5ende i ti \u00e5r, og stadig vokse seg st\u00f8rre. T\u00f8r jeg v\u00e5ge den p\u00e5standen at Hanna Paulsberg Concept er noe av mest helst\u00f8pte, karakteristiske og unike bandet vi har i Norge i dag? Ja, det t\u00f8r jeg.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Hanna Paulsberg Concept. Foto: Hogne B\u00f8 Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

Allerede \u00e5ret etter oppstarten vant de Young Nordic Jazz Comets som dette \u00e5ret ble arrangert p\u00e5 Fasching i Stockholm. M\u00e5neden etter, i oktober 2011, vant kvartetten dessuten Jazzfest Ungs talentpris. De spilte f\u00f8rste gangen p\u00e5 Moldejazz da de var i finalen i JazzINTRO i 2012. Riktignok vant de ikke den gangen, men at de har satt like store spor etter seg som en annen av finalistene dette \u00e5ret, trioen Moskus, det er det ikke den minste tvil om. Dette \u00e5ret i JazzINTROs historie huskes blant annet for, antallet Tordenskjold-soldater i finalen, som var enormt. Hans Hulb\u00e6kmo var med i to band \u2013 og han var langt fra den eneste og heller ikke den med flest plassbilletter i finalen.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Hanna Paulsberg Concept. Foto: Hogne B\u00f8 Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

Den gangen presenterte de seg som sterkt inspirert av Wayne Shorter Quartets energiske og melodiske samspill, det som for mange er omtalt som Footprints-kvartetten; en kvartett som for\u00f8vrig spilte p\u00e5 Moldejazz i Bj\u00f8rnsonhuset det samme \u00e5ret. Men etter disse f\u00f8rste \u00e5rene har kvartetten lagt mange alen til sin vekst og har utviklet seg til et konseptuelt sterkt og tydelig band i den norske bandfloraen. Ikke minst skyldes det Hanna Paulsbergs l\u00e5ter, som er et springbrett for den felles fascinasjonen for leiken i samspillet.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Hanna Paulsberg Concept. Foto: Hogne B\u00f8 Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

Til ti\u00e5rsjubileet i 2020 hadde de tatt med seg tre venner, Thomas Johansson p\u00e5 trompet, Elin Rosseland p\u00e5 vokal og H\u00e5vard Aufles p\u00e5 synth og annen elektronikk. Som festivalsjef Hans-Olav Solli understreket var dette en del av det opprinnelige programmet \u2013 ante<\/em>-korona \u2013 og som dermed kunne gjennomf\u00f8res nesten som planlagt.<\/p>\n

Programmet er bygget over det Paulsberg omtaler som flere gamle l\u00e5ter, flere i det hun kalte nye og morsomme arrangementer utf\u00f8rt av Oscar Gr\u00f6nberg. Ayumi<\/em> (fra Eastern Smiles<\/em>, 2016), Sang til Pastor Wang<\/em> (fra Waltz for Lilli<\/em>, 2012) med ny tekst  skrevet av Elin Rosseland for anledningen og Hemulen<\/em> (fra Song for Josia<\/em>, 2014); \u2013 den f\u00f8rste sangen av mange jeg har skrevet om Hemulen, sier Paulsberg. Denne figuren i Mummi-b\u00f8kene som representere det plikttro p\u00e5 grensen til det fanatiske, men innerst inne er en ganske s\u00e5 eiegod figur.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Moldejazz 2020 – Hanna Paulsberg<\/figcaption><\/figure>\n

Samspillet i kvartetten er som vanlig intuitivt, med lynkjappe utvekslinger og n\u00e6rmest telepatisk samordnet aksjon. Dette kjenner vi godt etter alle disse \u00e5rene b\u00e5de med og uten trompeteren Magnus Broo. Allikevel m\u00e5 jeg si at de tre gjestene i dag l\u00f8ftet musikken til helt nye h\u00f8yder. Thomas Johansson er et fyrverkeri som leiker intenst og dynamisk med Gr\u00f6nberg. Elin Rosseland tilf\u00f8rer musikken en helt ny dimensjon, som \u00e5pner opp l\u00e5tene og skj\u00e6rer gjennom materien som en skarp kniv i en blodig biff. H\u00e5vard Aufles legger til et nytt rom i denne musikkens huset, med et auditivt univers som spenner fra det dramatiske til det spr\u00f8 og lekne.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Hanna Paulsberg Concept. Foto: Hogne B\u00f8 Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

Oscar Gr\u00f6nberg er som en gutt i godtebutikken, og som makter kunststykket ikke bare \u00e5 forsyne seg av det som serveres, men som smelter, r\u00f8rer sammen, koker og former nye sukkert\u00f8y og andre godiser. Det ene \u00f8yeblikket er han lyrisk og fargeleggende, i det neste er han et uv\u00e6r p\u00e5 linje med salige Don Pullen p\u00e5 sitt heftigste, som p\u00e5 veien sender avg\u00e5rde lissepasninger med bredt glis om munnen. Trygve Fiske er en solid bastion, kjellermester og sammenholder, mens Hans Hulb\u00e6kmo er plassert p\u00e5 midtbanen i en liberorolle \u2013 med alle fullmakter. Denne trioen er i seg selv et kraftfelt.<\/p>\n

Men n\u00e5r s\u00e5 sjefen sj\u00f8l, Hanna Paulsberg \u2013 \u00abhun spiller som en gud\u00bb ville vi sagt for noen ti\u00e5r siden \u2013 setter skap, stoler, bord og hele sofaen p\u00e5 plass, er det bare \u00e5 sitte rett i ryggen og f\u00f8lge med. For her er det historie, fortellerevne og friskhet i hvert bl\u00e5s. Hennes tone og spillestil er ikke bare gjenkjennbar, men det sitter s\u00e5 mange linjer tilbake til opptil flere av de klassiske og store tenoristene i jazzhistorien etter 1960. Et \u00f8yeblikk kommer det noen linjefragmenter som raskt bringer fram bildet av Sonny Rollins n\u00e5r han la inn sine sm\u00e5 sitater fra blant annet Don’t Stop the Carnival<\/em> i sine soli.<\/p>\n

\"\"<\/a>
Hanna Paulsberg Concept. Foto: Hogne B\u00f8 Pettersen<\/figcaption><\/figure>\n

Mens vi g\u00e5r ut i den milde Moldekvelden og nynner p\u00e5 musikken som fortsatt klinger i hodet, har Hemulen v\u00e6rt p\u00e5 karneval og danser leende inn i skyggene.<\/p>\n

<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kvartetten Hanna Paulsberg Concept og dens venner kom s\u00e5, og vant! Venerunt, viderunt, vicerunt!<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":30449,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1310,6],"tags":[1324],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30446"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=30446"}],"version-history":[{"count":5,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30446\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":30458,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30446\/revisions\/30458"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/30449"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=30446"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=30446"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=30446"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}