{"id":30588,"date":"2020-07-16T17:33:09","date_gmt":"2020-07-16T15:33:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=30588"},"modified":"2020-07-16T20:39:12","modified_gmt":"2020-07-16T18:39:12","slug":"en-munnfull-monk","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2020\/07\/16\/en-munnfull-monk\/","title":{"rendered":"En munnfull Monk"},"content":{"rendered":"
S\u00e5 er Karin Krog ved veis ende p\u00e5 sin residency-seilas under \u00e5rets jubilerende festival. Det har v\u00e6rt en reise med framifr\u00e5 musikalsk rundbrenneri under stor seilf\u00f8ring.<\/p>\n
<\/p>\n
Velkommen skal du v\u00e6re til afternoon tea<\/em>. Vertskap: Karin Krog og John Surman. P\u00e5 den musikalske menyen: Thelonious Monk. S\u00e5nn uten bedre viten kunne man kanskje tro at en slik seanse handler om \u00e5 komme \u00e5 nippe til en kopp te. Men det engelske ordet tea<\/em> brukes om et m\u00e5ltid, serverte en gang p\u00e5 sen formiddag, og denne torsdagen var det alts\u00e5 duket for en premiere: Sm\u00e5 retter fra jazzpianisten Monks kj\u00f8leskap, gitt en god lunk av Karin Krog og John Surmans Valhallakvartett.<\/p>\n Denne rapport\u00f8r er beskjenket den \u00e6re \u00e5 f\u00f8lge Karin Krog gjennom samtlige fire opptredener p\u00e5 Moldejazz. Det har v\u00e6rt en sann svir alle vegne, men v\u00e5rt forr\u00e5d av superlativer er i ferd med \u00e5 t\u00f8mmes. I s\u00e5 m\u00e5te er det godt at det n\u00e5 er over.<\/p>\n N\u00e5r man skal tolke en s\u00e5 s\u00e6rpreget jazzmusiker og komponist som Thelonious Monk, og s\u00e5ledes fange det fortidiges ofte forblindende blankhet, m\u00e5 man fortrinnsvis kombinere det andektige og respektfulle med det s\u00e6regne. John Surmans fine, uparfymerte arrangementer foredler den karakteristiske krogske avdempetheten p\u00e5 fjetrende vis. Karin Krog er jo ikke kjent for et musikalsk uttrykk som g\u00e5r dit flammene br\u00f8ler, hennes metode har vel mer v\u00e6rt \u00e5 flekse muskler i det lavm\u00e6lte og harmoniske, og med Monks bukett av lyriske komposisjoner blomstrer hun virkelig.<\/p>\n En historietime ble det, med John Surman i rollen som vel forberedt foredragsholder i munter verbal holmgang med sin livspartner. Karin m\u00e5tte selvf\u00f8lgelig fortelle historien om da Monk spilte sin eneste konsert i Norge, i april 1966, og de to m\u00f8ttes p\u00e5 kaf\u00e9. Monk var ikke en mann med nevneverdig talent for small talk<\/em>, og det ble ikke ytret mye, men der og da bestemte Karin Krog seg for at hun – some sunny day<\/em> – skulle synge noen av sangene fra konserten. I ettermiddag ble det alts\u00e5 virkelighet.<\/p>\n<\/a>