{"id":32093,"date":"2021-07-23T19:55:30","date_gmt":"2021-07-23T17:55:30","guid":{"rendered":"https:\/\/fireflate.no\/?p=32093"},"modified":"2021-07-23T20:27:37","modified_gmt":"2021-07-23T18:27:37","slug":"nordisk-blues-i-kirken","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2021\/07\/23\/nordisk-blues-i-kirken\/","title":{"rendered":"Nordisk blues i kirken"},"content":{"rendered":"
Nordvesten var mild og varm i dag i Teatret V\u00e5rt. Arne Torvik Trio leverte musikk som beroliger, varmer og vekker ettertanke.<\/p>\n
<\/p>\n
Arne Torvik<\/strong> og hans trio hadde s\u00e5 vidt f\u00e5tt sluppet sitt nye album Northwestern Songs<\/strong> da det meste av kulturlivet ble stengt ned i mars 2020. Da Moldejazz inviterte til konsert med Arne Torvik Trio i Teatret V\u00e5rt fredag ettermiddag, s\u00e5 var det p\u00e5 sett og vis slippkonserten vi fikk. Torvik fortalte at dette var den f\u00f8rste konserten de holdt etter plateslippet.<\/p>\n Men den som trodde at Torvik og hans to medmusikere, Bj\u00f8rnar Kaldefoss Tveite <\/strong>p\u00e5 bass og \u00d8ystein Aarnes Vik<\/strong> p\u00e5 trommer ville servere oss musikken vi hadde h\u00f8rt fra det nye albumet tok feil. For i mellomtiden hadde de tre vandret videre. Og som Torvik sa det, den f\u00f8rste, Home<\/em>, var lik den som er p\u00e5 plata, mens \u00c5pent Rom<\/em>, som navnet tilsier er et \u00e5pent rom.<\/p>\n Vi ble servert et knippe l\u00e5ter og tema b\u00e5de gamle og nye. S\u00e5 vidt jeg fikk med meg var bare to l\u00e5ter fra det nye albumet.<\/p>\n Men konserten \u00e5pner med et innledende, vakkert pianospill som gir meg en f\u00f8lelse av \u00e5 v\u00e6re p\u00e5 en kirkelig pianoresital. Vik legger p\u00e5 et lag cymbaler, f\u00f8r Tveite fyller ut. L\u00e5ta Geert<\/em> er navngitt etter Torviks inntrykk fra TV-serien Europa — en reise gjennom det 20. \u00e5rhundret, ledet av historikeren Geert Mak. Det hele utvikler seg langs en lyrisk \u00e5re jeg vil karakterisere som kleinkunst<\/em>. Noen vil kanskje oppfatte dette som negativt, men det er ment som det motsatte. Det er musikk uten de store fakter, her skjer utviklingen i de sm\u00e5 detaljer.<\/p>\n Bobo<\/em> er en \u00e5penbar hyllest til den svenske pianisten Bobo Stensson. Det er vakkert, innsmigrende og varmende. Kanskje savner jeg noe som gir litt st\u00f8rre motstand, at det i all denne melodiske skj\u00f8nnheten er noen tagger og mothaker. Det er Torvik som st\u00e5r for presentasjonen. Tveite skaper variasjon i tematikken, men holder det hele sammen gjennom gjentatte m\u00f8nstre. Ei av l\u00e5tene er tydelig bygget over et bass-vamp i kvartspranget D-G — insisterende og stemningsskapende.<\/p>\n Vik har en spillestill p\u00e5 trommer som jeg opplever som \u00e5pen og fargeleggende, cymbalbruk som aksentuerer og varierer temaet det spilles over. Gjennomg\u00e5ende opplever jeg en melankoli i musikken som gir assosiasjoner til folkemusikk, og kanskje s\u00e6rlig til den store salmeskatten norsk folkemusikk er s\u00e5 rik p\u00e5.<\/p>\n Konserten avsluttes med en suite som Torvik presenterer som best\u00e5ende av tre satser, Cinematic Part 1, 2 <\/em>og Part 3<\/em>. Dermed er det ikke overraskende at det er cinematisk musikk som blir presentert.<\/p>\n Som ekstranummer f\u00e5r vi h\u00f8re musikk Torvik har skrevet til et tekstbasert prosjekt ved Nynorsk kultursentrum. Prosjektet het Stader for skrift<\/em>. Den l\u00e5ta vi f\u00e5r, med \u00e5penbare salmerettede konnotasjoner, har Torvik derfor kalt Places to Write<\/em>. Jeg opplever nesten at jeg kan kjenne lukta av det tj\u00e6rede inventaret i ei lita norsk trekirke, et ubestemt sted i Norge. Det er helt nedp\u00e5, det er vakkert. Temaet roper etter en tekst.<\/p>\n Kanskje kan vi kalle musikken Arne Torvik og hans trio framf\u00f8rer for en nordisk blues?<\/p>\n <\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Nordvesten var mild og varm i dag i Teatret V\u00e5rt. Arne Torvik Trio leverte musikk som beroliger, varmer og vekker ettertanke.<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":32095,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1371,6],"tags":[312],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32093"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=32093"}],"version-history":[{"count":4,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32093\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":32104,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32093\/revisions\/32104"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/32095"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=32093"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=32093"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=32093"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/a>
<\/a>
<\/a>