{"id":3697,"date":"2014-07-15T12:40:42","date_gmt":"2014-07-15T10:40:42","guid":{"rendered":"http:\/\/fireflate.no\/?p=3697"},"modified":"2014-07-15T15:30:48","modified_gmt":"2014-07-15T13:30:48","slug":"swedish-my-azz","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2014\/07\/15\/swedish-my-azz\/","title":{"rendered":"Swedish \u2013 my azz!"},"content":{"rendered":"

Mange vil nok forbinde svensk jazz med musikere som Jan Johansson<\/strong>, Georg Riedel<\/strong>, Arne Domnerus<\/strong>, Monica Zetterlund<\/strong> osv. I de senere \u00e5rene har den \u00abnye\u00bb svenske jazzen sl\u00e5tt seg stort opp b\u00e5de i Sverige og i resten av verden, ikke minst pga. saksofonisten Mats Gustafsson.<\/p>\n

<\/p>\n

I bandet Swedish Azz, som alts\u00e5 ikke er en feilstavelse, finner vi Mats Gustafsson<\/strong> \u2013\u00a0saksofoner, Per-\u00c5ke Holmlander<\/strong> \u2013 tuba og cimbasso (en slags forvokst trombone), Kjell Nordeson<\/strong> \u2013 vibrafon, Erik Carlsson<\/strong> \u2013 trommer og Dieter Kovacic<\/strong> \u2013 live elektronikk.<\/p>\n

Og jeg sier det f\u00f8rst som sist: For et band! For en respekt! For en kreativ kraft! Her m\u00f8ter vi fem fyrer fra Sverige og \u00d8sterrike som behandler den svenske jazzskatten med stor respekt, samtidig som de fornyer den og utvider den til noe helt nytt. Ved hjelp av, i hovedsak, Per-\u00c5ke Holmlanders arrangementer, gj\u00f8r de l\u00e5ter som Lars Gullins<\/strong> legendariske “Fedja” og et knippe andre godbiter en oppgradering til 2014 ingen andre har tenkt tanken p\u00e5 \u00e5 gj\u00f8re tidligere.<\/p>\n

Vi f\u00e5r l\u00e5ter av alle de legendariske, svenske jazzkonponistene, pluss Bo Hansson<\/strong>, som de som har levd en stund, og som var nysgjerrige p\u00e5 den progressive musikkb\u00f8lgen i nabolandet p\u00e5 70- og 80-tallet, kjenner.<\/p>\n

Bandets fokus er p\u00e5 den svenske jazzrevolusjonen, som skjedde p\u00e5 midten av 50-tallet og framover. Musikerne i nabolandet ble inspirert av musikken fra den amerikanske vestkysten, som de tilsatte svenske \u00abfarger\u00bb og spr\u00e5k, inkludert elementer fra den svenske folkemusikken. Det litt merkelige var at mange av de musikerne som lot seg fange av den amerikanske vestkysten, bl.a. baritonsaksofonisten Lars Gullin<\/strong>, kom fra V\u00e4sterbodten i Nord-Sverige, men ogs\u00e5 musikere lenger s\u00f8r lot seg inspirere etterhvert. Musikere som Jan Johansson<\/strong>, Bernt Rosengren<\/strong>, Georg Riedel<\/strong>, Lars Werner<\/strong>, Berndt Egerbladh<\/strong> senere, Per Henrik Wallin<\/strong> var viktige komponister og ut\u00f8vere som Swedish Azz har latt seg inspirere av.<\/p>\n

Musikerne i Swedish Azz kommer ogs\u00e5, i hovedsak fra V\u00e4sterbodten. Gustafsson og Nordeson fra Ume\u00e5, mens Holmlander kommer fra Skj\u00e4llefte\u00e5.<\/p>\n

N\u00e5r man er p\u00e5 konsert med dette bandet, f\u00e5r man en klar oppfatning av \u00abtalsmann\u00bb Gustafssons lidenskap som discoholiker. Vi f\u00e5r lange utredninger om hver l\u00e5t, noe som er med p\u00e5 \u00e5 f\u00e5 publikum til \u00e5 sitte ytterst p\u00e5 stolsetene og f\u00f8lge intenst med.<\/p>\n

\"Foto:<\/a>
Kjell Nordeson sl\u00e5r seg l\u00f8s. Foto: Kjetil Valstadsve<\/figcaption><\/figure>\n

Musikken starter enten ett eller annet sted inne i live-elektronikken, eller ved at en av bl\u00e5serne gj\u00f8r temaene, f\u00f8r det hele beveger seg ut til venstre og langt utenfor det svenske \u00abfolkhemmet\u00bb. Mats Gustafsson er en av de r\u00e5este saksofonistene p\u00e5 kloden per i dag. Hans behandling av baritonsaksofonen kan se ut som et brutalt fors\u00f8k p\u00e5 \u00e5 rette ut hornet, og han befinner seg hele tiden inne i en vanvittig kamp med hornet. Tubaist, og hjernen i bandet, Per-\u00c5ke Holmlander spiller tuba som ingen andre. Med frapperende teknikk og kreativitet vrir og vrenger han p\u00e5 de gamle jazzskattene og vi f\u00e5r en oppdatering som er s\u00e5<\/em>\u00a0bra at vi nesten blir sittende og\u00a0gispe. Kjell Nordesons vibrafon tar rollen som piano i noen partier, og den gode svensken, som ogs\u00e5 figurerer som trommeslager i flere interessante sammenhenger, behandler instrumentet som om han ikke har gjort noe annet. Trommeslageren Erik Carlsson er kanskje den minst kjente musikeren i bandet, men i g\u00e5r var han den som p\u00e5 mange m\u00e5ter styrte skuta. Bak det hele r\u00e5der den \u00f8sterriske \u00abelektrikeren\u00bb Dieter Kovacic plukker og plukker i gamle platesnutter som kommer inn og ut av musikken og er med p\u00e5 \u00e5 fargelegge den ytterligere.<\/p>\n

Og til sammen blir dette en solid svensk anretning som befinner seg milevis unna k\u00f6ttbullar, mellan\u00f8l og IKEA.<\/p>\n

Etter konserten var det flere som fortalte at festivalen allerede var redda. N\u00e5 kan vi helt glatt akseseptere b\u00e5de \u00abstr\u00e5hatt og banjo\u00bb med Kustbandet og Ylvis. Den gamle Lars Gullin-l\u00e5ta \u00abFedja\u00bb, som \u00e5pnet konserten, har festet seg i bakhodet. Vanligvis er dette en plagsom lidelse som vi gjerne vil bli kvitt,men ikke denne gangen. Jeg g\u00e5r gjerne med \u00abFedja\u00bb i bakhodet b\u00e5de resten av denne uka, og for resten av 2014.<\/p>\n

<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mange vil nok forbinde svensk jazz med musikere som Jan Johansson, Georg Riedel, Arne Domnerus, Monica Zetterlund osv. I de senere \u00e5rene har den \u00abnye\u00bb svenske jazzen sl\u00e5tt seg stort […]<\/p>\n","protected":false},"author":20,"featured_media":3696,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[6],"tags":[465,466,463,462,464,328,460,461,407],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3697"}],"collection":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/users\/20"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3697"}],"version-history":[{"count":6,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3697\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3748,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3697\/revisions\/3748"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3696"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3697"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3697"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/fireflate.test\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3697"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}