{"id":3697,"date":"2014-07-15T12:40:42","date_gmt":"2014-07-15T10:40:42","guid":{"rendered":"http:\/\/fireflate.no\/?p=3697"},"modified":"2014-07-15T15:30:48","modified_gmt":"2014-07-15T13:30:48","slug":"swedish-my-azz","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2014\/07\/15\/swedish-my-azz\/","title":{"rendered":"Swedish \u2013 my azz!"},"content":{"rendered":"
Mange vil nok forbinde svensk jazz med musikere som Jan Johansson<\/strong>, Georg Riedel<\/strong>, Arne Domnerus<\/strong>, Monica Zetterlund<\/strong> osv. I de senere \u00e5rene har den \u00abnye\u00bb svenske jazzen sl\u00e5tt seg stort opp b\u00e5de i Sverige og i resten av verden, ikke minst pga. saksofonisten Mats Gustafsson.<\/p>\n <\/p>\n I bandet Swedish Azz, som alts\u00e5 ikke er en feilstavelse, finner vi Mats Gustafsson<\/strong> \u2013\u00a0saksofoner, Per-\u00c5ke Holmlander<\/strong> \u2013 tuba og cimbasso (en slags forvokst trombone), Kjell Nordeson<\/strong> \u2013 vibrafon, Erik Carlsson<\/strong> \u2013 trommer og Dieter Kovacic<\/strong> \u2013 live elektronikk.<\/p>\n Og jeg sier det f\u00f8rst som sist: For et band! For en respekt! For en kreativ kraft! Her m\u00f8ter vi fem fyrer fra Sverige og \u00d8sterrike som behandler den svenske jazzskatten med stor respekt, samtidig som de fornyer den og utvider den til noe helt nytt. Ved hjelp av, i hovedsak, Per-\u00c5ke Holmlanders arrangementer, gj\u00f8r de l\u00e5ter som Lars Gullins<\/strong> legendariske “Fedja” og et knippe andre godbiter en oppgradering til 2014 ingen andre har tenkt tanken p\u00e5 \u00e5 gj\u00f8re tidligere.<\/p>\n Vi f\u00e5r l\u00e5ter av alle de legendariske, svenske jazzkonponistene, pluss Bo Hansson<\/strong>, som de som har levd en stund, og som var nysgjerrige p\u00e5 den progressive musikkb\u00f8lgen i nabolandet p\u00e5 70- og 80-tallet, kjenner.<\/p>\n Bandets fokus er p\u00e5 den svenske jazzrevolusjonen, som skjedde p\u00e5 midten av 50-tallet og framover. Musikerne i nabolandet ble inspirert av musikken fra den amerikanske vestkysten, som de tilsatte svenske \u00abfarger\u00bb og spr\u00e5k, inkludert elementer fra den svenske folkemusikken. Det litt merkelige var at mange av de musikerne som lot seg fange av den amerikanske vestkysten, bl.a. baritonsaksofonisten Lars Gullin<\/strong>, kom fra V\u00e4sterbodten i Nord-Sverige, men ogs\u00e5 musikere lenger s\u00f8r lot seg inspirere etterhvert. Musikere som Jan Johansson<\/strong>, Bernt Rosengren<\/strong>, Georg Riedel<\/strong>, Lars Werner<\/strong>, Berndt Egerbladh<\/strong> senere, Per Henrik Wallin<\/strong> var viktige komponister og ut\u00f8vere som Swedish Azz har latt seg inspirere av.<\/p>\n Musikerne i Swedish Azz kommer ogs\u00e5, i hovedsak fra V\u00e4sterbodten. Gustafsson og Nordeson fra Ume\u00e5, mens Holmlander kommer fra Skj\u00e4llefte\u00e5.<\/p>\n