{"id":5322,"date":"2015-07-15T12:20:48","date_gmt":"2015-07-15T10:20:48","guid":{"rendered":"http:\/\/fireflate.no\/?p=5322"},"modified":"2015-07-16T12:36:44","modified_gmt":"2015-07-16T10:36:44","slug":"nu-jazz-i-jamaica","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/fireflate.test\/2015\/07\/15\/nu-jazz-i-jamaica\/","title":{"rendered":"Nu-jazz p\u00e5 Jamaica?"},"content":{"rendered":"

Det er blitt tirsdags kveld. Det n\u00e6rmer seg midnatt\u00a0– og det er tid for den nye kvintetten Sly & Robbie meet Molv\u00e6r<\/em> i Teatret V\u00e5rt. I vinter begynte ryktet \u00e5 g\u00e5. Sulaisten Nils Petter Molv\u00e6r skulle samarbeide med Sly & Robbie<\/em>!<\/p>\n

Om noe b\u00e6rer arven videre fra Jamaicas undergrunns-musikkliv er det samarbeidet mellom bassisten Sly Dunbar og trommisen Robert Shakespeare. De er fortsatt aktive som musikere i tillegg til \u00e5 drive musikkproduksjon hvor de presenterer nye, lovende band fra Jamaica. De inng\u00e5r ogs\u00e5 samarbeid med andre musikere hvor de legger sitt umiskjennelige preg p\u00e5 musikken.<\/p>\n

Nils Petter Molv\u00e6r trenger ingen bred presentasjon. Siden utgivelsen av Khmer<\/em> p\u00e5 ECM i 1997, har trompetisten v\u00e6rt en sentral p\u00e5driver ikke bare av norsk improvisert musikk, men ogs\u00e5 av utviklingen av det som har blitt benevnt som nu-jazz. En musikk-tradisjon hvor den improviserte akustiske musikken integrerer inspirasjon fra techno, og andre nyere musikkstiler. En aktiv og musikkskapende bruk av lydgenererende og -manipulerende elektroniske verkt\u00f8y st\u00e5r sentralt i dette. Innenfor moderne jazz er det Jon Hassel<\/em> som st\u00e5r som den sentrale drivkrafta i denne utviklinga.<\/p>\n

Etter at den siste plata Switch<\/em> syntes \u00e5 vise en ny Molv\u00e6r i emning, s\u00e5 vi fram til denne konserten. Og jeg veit at jeg ikke var den eneste. Ville dette v\u00e6re nok en nyorientering av Molv\u00e6rs musikk?<\/p>\n

Med seg har de tre den norske gitaristen Eivind Aarset<\/em> og den finske live-sampleren Samu Ripatti, under sitt karakteristiske, musikalske pseudonym Vladislav Delay.<\/em><\/p>\n

Det var derfor med stor spenning vi n\u00e6rmet oss Teatret V\u00e5rt denne natta. N\u00e5r bandet er vel i gang er det langt fra fullstappet i Teatret V\u00e5rt. Og kanskje bemerkelsesverdig nok, ingen som er aktive i kroppslig medlevelse av musikken.<\/p>\n

Det starter med\u00a0umiskjennelig molv\u00e6rske lyder. Molv\u00e6r er plassert sentralt fremst p\u00e5 scenen. Aarset ytterst til venstre og Delay p\u00e5 h\u00f8yre side. Bak st\u00e5r Robbie Shakespeare med elbass opp\u00e5 Sly Dunbars venstre side. Dunbar synes knapt bak trommene, med lite lys er det s\u00e5vidt jeg aner at det sitter noen bak trommesettet. Det kan synes som om han er utstyrt for r\u00f8ffe tilstander. P\u00e5 hodet har han noe som vi aner er en styrthjelm eller liknende.<\/p>\n