Verdens første norske jazzfotobok.
I våres ble mangeårige redaktør av Jazznytt, Jan Granlie, sagt opp, vel å merke ikke uten viderverdigheter som ikke skal omtales her. Men saken fikk sin løsning, og Molderose-innehaveren og entusiasten Granlie aktet ikke å bli sittende å glane tomt opp i taket. I hans private arkiv befinner deg seg intet mindre enn 44527 bilder fra konserter og festivaler rundt om i Europa, tatt gjennom de siste 10 årene, og om tre uker kommer fotoboken med ex-redaktørens 200 utvalgte bilder.
– Når ting ble som de ble, og jeg plutselig hadde masse tid til overs, var det jo nærliggende å se om jeg kunne bruke alle disse bildene til noe som også forhåpentligvis kunne glede andre, sier Granlie. – Jeg la ut noen av bildene på Facebook og fikk umiddelbart respons fra Ziga Koritnik fra Slovenia, etter min mening en av verdens aller beste jazz-fotografer. Han mente at jeg måtte lage bok. Så da så.
– Hvilke kriterier ligger til grunn når et så stort tilfang av bilder skal siktes ned til kun 200?
– Det ligger i kortene at de bildene som har funnet veien mellom permene er fra konserter som for meg personlig har vært spesielt minneverdige. Mange av disse bildene er langt fra teknisk perfekte, men for meg representerer de altså konsertbegivenheter som har fått en særlig plass i mitt liv. Av en eller annen grunn er det blitt mange bilder med kvinnelige utøvere, forteller Granlie, og smiler skjevt, uten at det i utsagnet ligger noen pek til den løpende debatten om kvotering basert på kjønn i den norske musikkoffentlighet.
– Siden vi er i Molde, vil vi jo gjerne ha noen eksempler fra festivalen her som har funnet nåde for ditt blikk?
– Og det er mange! Sonny Rollins på Romsdalsmuseet, er ett eksempel. Den konserten var etter min mening fantastisk bra, selv om meninger ble brutt om akkurat den saken, ikke minst i Fire flate-redaksjonen. CherryThing for to år siden, er et annet eksempel på en konsert i Molde som virkelig har satt seg i ryggmargen. Konserten med Louis Sclavis, og med Dianne Reeves, Angelique Kidjo og Lizz Wright, likeså. Konserten på Kongsberg i fjor med The Thing er med, og fra Tampere var det et must å ta med Dr. Lonnie Smith.
– Økonomien da, Granlie, jazzfolk er vel ikke først og fremst kjent for å være de mest kunnige når det kommer til debit og kredit og alt det der?
– Nei, det er sikkert korrekt, men som redaktør av Jazznytt i mange år har jeg opparbeidet et godt kundeforhold til trykkeriet vi brukte i Riga i Latvia, og jeg har fått en god pris. Dessuten blir jeg sponset av festivalene i Tampere, Umeå, Voss og Molde, ikke i form av garanterte bestillinger av et visst antall bøker, men i rene penger. Selger jeg 100 bøker er jeg i mål med utgiftene, utover det er det lutter glede.
Opplaget er på 500 eksemplarer, boka blir såkalt hard-cover og formatet er 30×30 cm. – En typisk coffeetable-bok, med andre ord, sier Granlie. som under årets festival, i likhet med tidligere festivaler, er invitert til å øse av sine erfaringer til deltakerne på årets jazzfotokurs.
– Dette er verdens første norske jazzfotobok, og planen er at det blir lansering under Oslo jazzfestival i begynnelsen av august, avslutter Jan Granlie.
Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at Jan Granlie i år er en del av redaksjonen i Fire flate (red.)