Fireflates jazz-nestor Johan «Hauken» Høknes vandrer videre gjennom programmet, og avslører skjulte skatter man bør få med seg. Vi har nå kommet til onsdagsprogrammet. Følg med!
Det er blitt onsdag – og festivalkroppen er kommet i siget. Men moldeknekken truer. Det er derfor tid for å roe ned et hakk før den siste innspurten mot helga. Onsdag 20. juli i Teateret Vårt – duokonsert med Ola Kvernberg og Joshua Redman – en perfekt måte å gjøre det på.
En nåværende og en forhenværende Artist in Residence (AiR), med ti års mellomrom. Da Joshua Redman gjorde sin AiR-konsert med Trondheim jazzorkester (TJO) under ledelse av Eirik Hegdal i Bjørnsonhuset i 2006, var Kvernberg med.
Kvernberg forteller at å spille med Redman var et naturlig valg, «han er en av de musikerne jeg kjenner som er mest grenseløs. Han kombinerer et romantisk forhold til musikk med å være en intelligent musiker – han er uhyre skarp. Samtidig er han en åpen og lite selvhøytidelig fyr. Joshua er en virkelig spellemann.»
«Vi er begge glade i melodier, sjøl om vi er improvisatorer, så det kan bli noe melodiøst, kanskje kombinert med friere innslag.»
Samme dagen får vi finalen i årets – den tiende i rekka – Jazzintro. Finalekonserten kl. 16:00 – og så vinnerens konsert kl. 22:00 – begge to i Storyville på Plassen. Juryen for Jazzintro 2016 består av Eirik Hegdal, Helge Lien, Bjørn Vidar Solli og Sissel Vera Pettersen. Juryleder er Øyvind Skjerven Larsen i Norsk jazzforum. Delfinaler under Vossa Jazz, Maijazz, Nattjazz og Kongsberg jazzfestival har pekt ut de fire bandene til finalen for utnevnelsen til Årets unge jazzmusikere 2016.
Finalebanda er Megalodon Collective, Kjetil Jerve Trio, Ant Farm Boogie, Duetrost.
Parallelt med Jazzintro-finalen vises Don Cheadles film «Miles Ahead» kl. 16:00 i Molde Kino
En forhåndsomtale kan du lese annet sted i fireflate.
Det drar seg mot kveld igjen. Vi må finne roen i selskap med «Trail of Souls» med Solveig Slettahjell, Knut Reiersrud og trioen In The Country til Morten Qvenild, Pål Hausken og Roger Arntzen. De spiller opp kl. 21:30 i Molde Domkirke.
En konsert i Berlin-filharmonien våren 2014 ble til livealbumet «Norwegian Wood» – ei plate som nær sagt selvfølgelig ble Spellemann-nominert. Dette samarbeidet ga mersmak og kvintetten ville videreføre prosjektet. Resultatet ble albumet «Trail of Souls».
Afroamerikansk blues, soul og gospel med Slettahjells stemme, Reiersruds gitarer og In The Country. Helheten blir mye mer enn summen – 1 + 1 + 3 = 10!
Nå ser vi enden av den vanskelige tredjedagen. For å komme i et godt humør trenger vi noe ordentlig funka soul-musikk. Derfor trekker vi ned i Alexandraparken for å få med oss litt god gammaldags James Brown-fot. Til det har vi to muligheter – enten i kveld eller i morgen til samme tid.
Altså: Charles Bradley kl. 23:00 i Alexandraparken onsdag eller torsdag. Charles Bradley er en soul-man av den gamle skolen, med en karakteristisk hes, kraftfull stemme og brennende innlevelse. Med årene har Charles Bradley utviklet en egenartet stil, tungt tuftet på soul-, r&b- og funkmusikken han vokste opp med på 60-tallet – fra Otis Redding til James Brown.
Han debuterte med «No time For Dreaming» så seint som i 2011. Bradley har ikke minst gjort seg bemerket som en forrykende liveartist. I år slapp han «Changes». Opplev tida fra Stax Records’ glansdager – som konserten i Njårdhallen i 1968, eller vibbene fra James Browns legendariske konsert i Idrettens Hus i 1986.
Det er stor sannsynlighet for at vi venter med denne konserten til torsdag. For vi vil ha med oss kraftfesten i Teatret Vårt. Det skulle vært Hedvig Mollestad Trio med mannen vi har omtalt som «udyret fra Umeå» – Mats Gustafsson, som var Artist in Residence i fjor. Dessverre har Gustafsson måttet melde avbud på grunn av sykdom i heimen.
Men uansett setter Hedvig, Ellen og Ivar i gang ved midnatt. Med Hedvig Mollestad Thomassen veit vi aldri hvor rocken slutter og jazzen begynner. Hvor grensa går er overhodet ikke viktig – det er god musikk, og det eneste som teller er at det til sammen blir egenartet, medrivende og blendende musikk.