Norsk hip-hop har mange stjerner. Lars Vaular er en av dem, og i natt sto han på scenen i Teatret Vårt.
Lars Vaular har med albumtrilogien «666 ALT», «666 GIR» og nå sist «666 MENING», befestet sin posisjon som en av landets aller viktigste artister.
Vaular fikk sitt gjennombrudd våren 2010 med plata “Helt om natten, helt om dagen” som viste norskspråklig og vestlandsk hip-hop-kunst på en forfriskende ny og ærlig måte.Etter det har han gitt ut tre album, og fått en mengde spelemannspriser og utmerkelser for tekster. Når Valuar så i 2015 gir ut sitt siste album «666 ALT» triller både VG og Dagsavisen terningen til topps. Vaular er på vei oppover.
Sist Lars Vaular gjestet Moldejazz var det i samarbeid med saksofonisten Kjetil Møster i 2013, og det ble en konsert som virkelig traff knallhardt for de som var der.
Torsdag natt tok rett og slett av inne på Teatret Vårt. Det var solgt såpass mange billetter til denne konserten at arrangøren hadde valgt å sette opp en skjerm ute i foajeen, slik at man også kunne være der og samtidig få med seg det som skjedde på scenen.
Lars Vaular er så absolutt tilstede i det han gjør, og låtene har så tunge beats at man merker at gulvet i salen dirrer. Det er såpass fullt inne i salen at man rett og slett er nødt til å bli med på de spontane bevegelsene som oppstår.
Lars Vaular har noe han vil få sagt og han får fram budskapet. Han tør å ta tak i tema som treffer meg som lytter. Det blir nært, og kjent.
Så, hva med hip-hop og jazz? Jeg synes konferansieren summerte opp dette spørsmålet ganske godt. Improvisasjon er grunnlaget for begge.
Det er ingen bilder i dette galleriet.