Unge Produsenter er et prosjekt som samler unge produsentspirer i alderen 18-25 fra hele landet. Ni av fremtidens konsertarrangører har fått frie tøyler til å arrangere og produsere en konsert med en selvbestemt artist på Teateret Vårt under Moldejazz 2016.
I år falt valget på Morten Qvenild og hans spellemannsnominerte soloprosjekt «the HyPer(sonal) Piano».De siste 15 årene har Morten Qvenild vært en av de mest kreative og innovative musikerne i europeisk jazz og andre beslektede musikalske utsving. Morten Qvenilds siste bestrebelse er å utvikle “the HyPer(sonal) Piano”. Han arbeider med å utvikle den soniske paletten til flygelet ved å integrere elektronikk i forskjellige former og på forskjellige måter i flygelet. Qvenilds innfallsrike komposisjoner og personlige tilnærming til improvisasjon legger grunnlaget for en innovativ lydverden, og en ærlig og inderlig musikalsk produksjon.
Om man går noen tiår tilbake, så valgte John Cage å preparere pianoet sitt ved å legge forskjellig ting mellom og oppå strengene. Dette for å skape nye lydbilder ut av et instrument som fram til da var statisk. Når vi nå har beveget oss de nevnte tiårene tilbake til dagens konsert på Teatret Vårt, så kjenner vi igjen elementene i Morten Qvenilds musikk. Ikke nødvendigvis tonaliteten, men behandlingen av pianoet. Det som en gang var binderser og papirark er nå byttet ut med digitale dippedutter, de fleste ting jeg ikke kjenner navnet på. Om man er så heldig å få stå oppe på scenen og se ned på konglomeratet av utstyr, så skjønner man at her er det snakk om timer på timer med forberedelser for å finne ut hva som funker i dette prosjektet.
Konserten er i stor grad en naken affære, til tross fra alt utstyret. Det visuelle, produsert av ungdommene i Unge Produsenter, understreker i aller høyeste grad musikken. Nakne trær, enkelt satt opp rundt musikeren og hengt opp på bakveggen, skapte en forsterking tematikken i musikken.
Morten Qvenild er tydelig takknemlig for at de unge produsentene valgte hans prosjekt å jobbe med. Dette har vært en stor jobb for en gruppe på 9 dyktige ungdommer, som har gitt alt for at artisten skal føle seg ivaretatt på best mulig måte, samtidig som at det scenografiske skulle falle på plass. Helheten i produksjonen er god, og jeg mener at de har fanget essens i Mortens uttrykk. Det å profesjonalisere
rammen rundt en konsert er en viktig jobb. Jeg mener at det å gi noen muligheten til å arbeide sammen for å skape et produkt er viktig for kultur-Norge og institusjoner som Moldejazz. Disse unge menneskene skal være med på å forme framtidens festival, og da er det viktig at de skaffer seg erfaring, blant annet ved et slikt prosjekt.