Fireflate frittet ut fire fine Moldejazz-fjes om deres beste konsertopplevelse og hva de vil anbefale fra årets program.

Audun Vinger, musikkjournalist:

Audun Vinger er tidligere redaktør og musikkanmelder i Dagens Næringsliv. På tross av at Vinger sjelden dveler ved gamle konsertminner, har han spesielt et godt konsertminne å trekke fram. Året var 2004, og residerende artist var Håvard Wiik. På gamle Kulturhuset samlet han et stjernelag av musikere til konserten med Atomic Schooldays. Konserten var storslått, det var mye liv i publikum, og Vinger satt igjen med sterke inntrykk.

I år er det spesielt Alf Hulbækmos Skumringsbarda han ser frem til. Det virker som en spennende konsert, synes han, spesielt på grunn av at sammensetningen av årets Trondheim Jazzorkester er utenom det vanlige.

Arild Rønsen intervjuer Audun Vinger. Foto: Fra video

Wenche Eli Johansen, frivilliglegende

Wenche Eli Johansen

Wenche Eli Johansen

Wenche Eli har vært frivillig på Moldejazz siden ‘84, og det er også dette året hennes beste konsertopplevelse fant sted. Da Jan Garbarek spilte på Idrettens Hus dette året ble det en overjordisk opplevelse som fremdeles sitter som spikret i minnet. Det var på tiden Arne Nøst var scenograf, og scenografien hevet opplevelsen mange hakk, med store seil i taket og fantastisk lyssetting. Wenche ble sittende lamma igjen i bilen etterpå.

Anbefalingen for årets festival følger naturlig av Wenches tilholdssted under festivalen:

– Alt på Teatret Vårt!

Edvard Hoem, forfatter, teatermenneske og årets festivalåpner:

Det er ikke tvil om hvilken konsert Hoem husker best. Det var da den japanske pianisten Aki Takase, den portugisiske vokaliten Maria João og bassisten Niels Henning Ørsted Pedersen møttes på Molde kino i 1989. En storartet konsert, ifølge Edvard Hoem.

Når det gjelder årets festival, hvor Hoem selv står som offisiell åpner, oppfordrer han publikum å få meg seg hans egen 70-års-konsert på Bjørnsonhuset. Lørdag klokken 18.00 samles en rekke kjente jazzmusikere for å hedre Hoem, et prosjekt initiert av forfatterens datter, musiker Ine Hoem. Pianist Erlend Skomsvoll har komponert verket over Edvard Hoems egne tekster.

Edvard Hoem holder åpningstalen. Foto: Hogne Bø Pettersen

Foto: Ruben Olsen Lærk

Festivalsjef Hans-Olav Solli. Foto: Ruben Olsen

Hans-Olav Solli, festivalsjef:

Festivalsjefen ergrer seg over at han ikke fikk oppleve Miles Davis’ konserter i 1984 og 1985. Til gjengjeld fikk han heldigvis se funk-legenden James Brown på Idrettens hus i 1986, hvor det var stjernefaktoren som imponerte. Når Solli ser tilbake på konserten, var det som en form for oppladning til konsertene på Romsdalsmuseet, som i ettertid har servert Molde en lang rekke superstjerner.

Fra årets program ønsker festivalsjefen å trekke fram to onsdagskonserter: Funk-bassisten Marcus Miller på Bjørnsonhuset, etterfulgt av jazzstipendiatvinner Alf Hulbækmos bestillingsverk i Molde Domkirke.

Besøkt 168 ganger
Previous post

5 på Jazzen, mandag

Next post

Siril - med verden for sine føtter

Synnøve Berg Meisingset

Synnøve Berg Meisingset