Det var bare noen korte uker igjen til fødselsdagen; Charlie Haden ble født 6. august 1937. Så ble det brått slutt.
Ingen som har vært i nærheten av jazzmusikk de siste 50 åra kan ha unngått å ha støtt på Charlie Haden. Her på berget er vi kanskje mest stolt av hans triosamarbeid med Jan Garbarek og Egbert Gismonti. Men han var jo så mye mer – ja, var han ikke hele den moderne jazzbassistens historie, i førsteperson entall?
Jeg kom for alvor i kontakt med mannen idet han fronta Liberation Music Orchestra, sammen med Carla Bley. Men før det hadde han vært sentral i innspillinga av Ornette Colemans revolusjonerende «The Shape of Jazz to Come»!
Charlie Haden bar bud om framtida. Nå er han fortid.
Men jazzen må gå videre – og med dette dystre bakteppet, ønsker Fire Flate velkommen til Molde. Vi gir deg avisa på nett i år, så ikke hør for mye på folk som mener du er slave av smarttelefonen din. Du skal bare si som sant er, at om jeg skal følge med på hva som skjer på festivalen – ja, da er jeg avhengig av Fire Flate. Det staves sånn, når du skal velge deg startside denne uka: www.fireflate.no.
Vi kommer ikke med «mandagsutgaven»; www.fireflate.no lever, kontinuerlig. 24/7. Så hvis noen tar deg i å studere telefonen din til frokost …? Denne uka kan du ha god samvittighet, for det fins bare ett medium som holder deg fullstendig oppdatert: www.fireflate.no.
Og kanskje kan vi, sånn innledningsvis, håpe på at Sidsel Endresen og hennes bassist Inga Margrethe Aas dedikerer en låt mandag kveld til … Charlie Haden?