Presis på slaget halv tolv satte gateparaden seg i bevegelse anført av festivalsjef Hans-Olav Solli, ordfører Torgeir Dahl og årets festivalåpner, kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen – og det aller meste var ved det vante. Jazzlogen spilte, og tunge, regnsvangre skyer oppløste himmelens geografi og drev omkring som kontinenter på villstrå, gradestokken hadde parkert på fjorten lumre grader, og det var regnsip i lufta. Med andre ord, greit sommervær som de sier her på Vestlandet. Riktignok slet Røe Isaksen tungt med de rytmiske eksesser som liksom er påkrevd under gateparaden, men det gjør ikke så mye, det gjelder for de fleste politikerne som har vært her for å forestå den offisielle åpningen av jazzfestivalen.

Ordfører Torgeir Dahl, som utstrålte en nesten klerikal høytidelighet med sitt statelige ordførerkjede om halsen, var første ute og benyttet denne gang anledningen til å mane til forsoning når det gjelder den betente sykehussaken som de senere år har hjemsøkt regionen. Han mente at debatten om lokalisering av det nye fylkessykehuset tidligere var preget av skyttergravsmentalitet og krigsmetaforer, men at han nå så tydelige tegn på at forsoningens vinder blåste over hele fylket. – Stadig flere anerkjenner at vi her i Molde har jobbet strukturert og metodisk, og derfor har vi halt seieren i land. Deretter bega ordføreren seg udi temaet jazzmusikk og serverte de samme velmente fraser som tidligere år, om at jazzen har åpnet Molde for verden, har gjort den jevne moldenser mer tolerant, liberal og vidsynt, og alt det andre som hører med når det skal stemmes til fest og festival.

Hans-Olav Solli, som holdt sin jomfrutale som festivalsjef, ga til beste historier fra sine to første møter i det internasjonale forumet der representanter for alle verdens store jazzfestivaler er til stede, og kunne gi personlig vitnesbyrd om den betydelig internasjonal anerkjennelse Moldejazz nyter ute i den vide verden. – Vi har fått mange hyggelige tilbakemeldinger på årets program. Nå er det opp til publikum, sa Solli til slutt, og høstet varm applaus fra en fullsatt park.

Kunnskapsministeren holdt sin åpningstale i en tilnærmet jazza form, både spontan og tidvis improvisatorisk, og gjorde et poeng av at jazzmusikken opphavlig var opprørsmusikk, Ifølge Røe Isaksen ble jazzmusikken, særlig under den kalde krigen, fremholdt som et eklatant eksempel på den vestlige verdens frihetsbegrep. Jazz har spilt en viktig rolle som musikalsk språk for fri mennesker i frie samfunn. Han fortalte en anekdote fra et besøk daværende president Lyndon B. Johnson avla kongen av Thailand, der regenten etter sigende skal ha latt seg opprøre over den amerikanske presidentens manglende innsikt i orientalsk etikette. Men kongen var jazzentusiast, og skaden ble glattet ut ved å sende Stan Getz til Thailand i ens ærend for å spille for kongen.

– Moldejazz er viktig for musikklivet, ikke bare her i Molde og regionen, men for hele landet, avsluttet kunnskapsministeren, før han erklærte festivalen, den 55. i rekken, for åpnet.

De musikalske innslag i Alexanderparken ble besørget av årets Artist i Residence, Mats Gustafsson, og Moldes egen tubaist Daniel Herskedal. Gustafsson kan høres ved hele fem anledninger i løpet av festivaluka, Herskedal spiller fredag kl. 21:30 i Molde Domkirke.

Så er det hele i gang.

C. H.

 

 

 

Besøkt 2 ganger
Previous post

Dagens frivillig

Next post

Røe Isaksen og Louis Armstrong

Christen Hvam

Christen Hvam