Moldejenta Mari Kvien Brunvoll utgjør en tredjedel av trioen Building Instrument som  i kveld gjør “Schwitters-konsert” i Romsdalsmuseets nybygg Krona. Dette er første gang dette bygget blir brukt som konsertarena og vi tok en prat med Mari i forkant av konserten.

– Hva lar du deg inspirere av i en skapelsesprosess, musikalsk i det håndverksmessige arbeidet, og på hvilken måte vever du dette sammen?

Det kan være så mye forskjellig. Filmer, annen musikk, personlige opplevelser, samtaler med folk. Stemninger som er lagret inni meg kommer ofte ut i musikk på et eller annet tidpunkt. Det er ganske magisk hvordan musikk og kunst kan være en kanal på denne måten. Håndverksmessig kan jeg holde på å terpe på noe dritkjedelig en periode, og så plutselig vever det seg fint sammen med andre mer “skjulte” kvaliteter som ligger der å venter. Minner, modna inntrykk, ja, som det bare er vanskelig å sette fingeren på hva er.  Det er da det skjer helt nye ting, og jeg blir litt overraska at det kom noe ut av det jeg holdt på med likevel.. Da vi lagde bestillingsverket til Henie Onstad for eksempel, testa vi ut ulike måter å bygge musikken på, ganske strengt konseptuelt, liksom. Først låt det ganske så tullete, for å være helt ærlig. Men så fikk liksom musikken flere og flere lag på seg etter hvert som vi jobba oss inn i det. Vi stolte på at det ville komme noe fint ut av det. Måtte bare presse oss selv litt ut på tynn is. Heldigvis kjenner vi hverandre veldig godt nå, og vet hva vi står for kvalitetsmessig. Da er det ikke så farlig om ting låter skikkelig ute av og til på øvingsrommet.

– Building Instrument skrev og framførte bestillingsverket «Schwitters» for Henie Onstad Kunstsenter og Ultima i 2015. På fredagens konsert på Moldejazz 2016 skal dere opptre i Romsdalsmuseets nye bygg «Krona» som opprinnelig skulle dedikeres til Schwitters kunst og virke. Hvilke tanker har du om det?

Vi er så glade for at vi fikk komme å spille musikken nettopp på Romsdalsmuseet, siden de har så mye med Schwitters å gjøre. Det er jo litt sånn historisk sus over det hele, da. Spennende å tenke på at her kommer vi, så mange år senere, og skaper noe i et møte med hans kunst og liv. Tenk om han visste det! Gøy å tenke på, synes jeg. Lurer på hva han hadde syns om musikken vår, forresten…Kanskje han kunne lagd noe kult med inspirasjon av vår musikk igjen, og så hadde vi hatt den sirkelen gående..! Vi kunne hatt noen kule improsessions sammen, ser jeg for meg..!

– Trekker dere linjer til Schwitters konstruktivistiske stil generelt i Building Instrument? Er navnet i seg selv et hint, og er MERZ-ing noe dere kan identifisere dere med?

Nei, bandnavnet vårt er gammelt. Vi begynte å spille sammen for ca. 8 år siden, lenge før vi egentlig kjente til noe med Scwitters. Men det passer jo fint, det er sant! Men vi har et veldig åpnet forum sammen som band i forhold til å bygge ting sammen, bygge ny sound, bygge nye ideer og metoder for å skape.. I prossessen med bestillingsverket lekte vi oss blant annet med å bygge egne collager med lim og ulike objekter. Og musikalsk så bygde vi på en måte musikken opp med å klippe og lime sammen skisser som vi sendte til hverandre på epost over et halvt års periode.  Vi oppdaget vel i grunn at måten han jobbet på tidvis ga veldig naturlig gjenklang i måten vi tenker på selv.. I utganspunktet kan man skape noe ut i fra hva som helst..
 
– Du skriver mye på dialekt, og har en måte å inkorporere det sømløst i det musikalske. Hva er bakgrunnen for at du jobber på denne måten?
Det har bare blitt sånn gjennom utprøving de siste ti åra.. Jeg har skrevet flere låter på dialekta mi, spesielt til Building Instrument. Til dette Scwitters-verket har jeg fokusert på å vandre fra de mer eller mindre forståelige orda til rare ord du bare kan fornemme, og lure litt på hva kanskje kan bety, til bare lyd. Det er spennende for da er det andre ting som skjer hos lytteren, og ikke minst hos meg selv. Det blir en veldig åpen form for poesi, plutselig, nettopp slik som Schwitters sin lydpoesi. For det KAN jo hende det betyr noe? Eller kanskje det bare er en stemning..Så lenge det vekker noe til liv inne i en eller annen krok i en kropp eller sinn. Så gir det liksom mening likevel.

Besøkt 22 ganger
Previous post

Gudstjeneste med SKRUK og Vårsøg

Next post

Jazzquizz fredag: 12 vrange

Standard for nettstedet

Standard for nettstedet