Har Dagfinn Nordbø jobba for Fireflate eller for Dagbladet under festivalen?
Spørsmålet kan virke sært og ikke lite internt. Men – siden det har oppstått misforståelser som florerer i offentligheten, og siden undertegnede må ta noe av skylda for dette, så følger her en oppklaring.
Alt starta med Dagbladets angrep på Tor Hammerøs dobbeltrolle som konferansier og anmelder. Det fortsatte med en satirisk tekst her i Fireflate. Over til oppklaringene.
Når jeg skriver at Dagfinn Nordbø er hyra for å drive “propaganda” for Moldejazz, skal det selvfølgelig forstås som ironi. Men, som Ole Paus har sagt ved gjentatte anledninger: Ironi er noe av det vanskeligste å bedrive her i landet; faren for å bli misforstått er mildt sagt overhengende. Om det er en mann som veit dette veldig godt, så er det Dagfinn Nordbø – mannen som mesteparten av sitt voksne liv har livnært seg på å “henge ut folk” gjennom satiriske tekster.
Faktum er nå uansett at Nordbø ikke har mottatt et rødt øre for sitt arbeid for Moldejazz/Fireflate. Ei heller er han blitt sponsa med flybillett eller hotellopphold. For Nordbø, som for de fleste av oss andre i Fireflate, innebærer altså vårt opphold og virke under festivalen et betydelig innhogg i privat budsjett.
Poenget var altså dette med “dobbeltrolle”. Jeg aner ikke om Tor Hammerø får betalt av Romsdals Budstikke, men det var da heller aldri poenget. Dagbladet kritiserte Hammerø og Romsdals Budstikke bare for en eneste sak: Det faktum at han inntok en dobbeltrolle. På samme vis som Nordbø gjorde det i sin rolle som skribent både for Fireflate – Moldejazz’ offisielle organ – og for Dagbladet.
Har jeg, som redaktør i Fireflate, hatt noe imot at Nordbø også skriver for Dagbladet? Slettes ikke! Nordbø er jo en drivende flink skribent, og slike penner får norsk journalistikk aldri nok av.
Er vi så en gjeng uforbederlige narsissister, alle vi som er journalister? Svaret er antageligvis ja.