Foto: Ruben Olsen Lærk

Klezmer og jazz? Ok

Det ble veldig MYE, da Allison Miller’s Boom Tie Boom inntok Storyville tirsdag ettermiddag.

Vi fikk høre mye klezmer-aktig musikk, som er tett tilknyttet jazzen, både ved utstrakt bruk av improvisasjon og synkoperte trekk, og mange av musikerne i bandet hadde tydeligvis israelsk bakgrunn, noe man egentlig kunne lese av navnene. Vi fikk høre kornettisten Kirk Knuffke, klarinettisten Ben Goldberg, fiolinisten Jerry Scheinman, bassisten Todd Sickafoose, pluss den glitrende pianisten Myra Melford, ved siden av Allison Miller på trommer.

Myra Melford. Foto: Jan Granlie

Jeg har stor sans for klezmer-musikk. Og i min platesamling forekommer det en rekke plater med denne musikkformen, men jeg vil helst ha det i små porsjoner. Og denne ettermiddagen ble det dessverre altfor mye klezmer og altfor lite av noe annet.

Allison Miller. Foto: Ruben Olsen Lærk

Derfor ble høydepunktet for meg, Myra Melfords komposisjon «Kitchen», som kom ca. halvveis ut i konserten, som skilte seg ut fra resten med intrikate rytmiske figurer og en komposisjon hvor hele bandet virkelig måtte skjerpe seg, og være helt på tuppa for å følge Melfords pianospill.

Allison Miller er en dyktig trommeslager, men jeg blir litt sliten av at hun hele tiden «peiser på» uten den ønskede dynamikken, som ville gjort konserten godt. Kornettist Knuffke har det siste året samarbeidet en del med danske Pierre Dørge New Jungle Orchestra, et band han passer perfekt inn i, pluss at han har gjort den strålende hyllestplaten, «Cherryco», til Don Cherry på selskapet Steeple Chase. Les anmeldelsen på salt-peanuts.eu HER . Og på denne konserten viste han sin klasse med mye fint kornettspill. Gode og gjennomtenkte solier, og fine ensemblespill. Klarinettisten Goldberg overbeviste tidvis, spesielt når han spilte bassklarinett, mens fiolinist Scheinman, som har spilt med både Mark Ribot og Bill Frisell, leverte nydelig spill hele veien.

Allison Miller. Foto: Jan Granlie

Men den som overbeviste mest, var en av våre favorittpianister, Myra Melford. Hun angriper pianoet som var det en fiende i ene øyeblikket og hennes elskede i neste, og selv om mye av musikken lå et stykke fra det vi er vant til å høre hun «delta» i, så fungerte hun som selve navet i bandet. Og hennes komposisjon, «Kitchen», ble for meg konsertens høydepunkt.

Allison Miller’s Boom Tie Boom leverte en helt ok konsert, men mens dette skrives suser det fremdeles i ørene, noe det ikke har gjort siden jeg hørte bandet Painkiller med Bill Laswell på bass i Idrettens Hus for en del år siden. Bra jeg har en stående avtale med min fastlege, Dr. Nielsen!

 

Jenny Scheinman Foto: Jan Granlie

 

Det er ingen bilder i dette galleriet.

Besøkt 75 ganger