Foto: Ruben Olsen Lærk

Lucky Chops: Wo sind ihre Lederhosen?

Et Brazz Bros for YouTube-alderen! sier Moldejazz’ festivalprogram om New York-bandet Lucky Chops. T-banetrubadurer? Musikalske anleggsarbeidere? Spellemenn? Hatten har de i hvert fall glemt, idet Alexandraparken forvandles til en bierstube av det tjueførste århundre.

Foto: Ruben Olsen Lærk

Brød og sirkus, osv. Lucky chops har tatt med strobelys og donk-ka-donka-rytmer. Det tar ikke mer en et lite minutt før det provisoriske dansegulvet fylles opp av godt oppvarmede moldensere etter Zenos Modes forrykende konfrontasjon av en konsert.

Foto: Ruben Olsen Lærk

Det er jo ikke ofte en får partyband med susafon! Såfremt man ikke befinner seg i München i oktober, da. De veksler mellom ska, tropical house, EDM-emulering (med tilhørende fallos-metaforer), headbangende bluesrock, og covrer kjente og, for noen, kjære låter. De minner ikke rent lite om trioen Moon Hooch som besøkte festivalen i fjor, og var hakket hvassere om jeg kan tillate meg å si det. Lucky Chops leverer et show i rette forstand, så publikum får det de betaler for. Blant deres egne komposisjoner får vi også høre Spice Girls og «Funky Town». Referanser til Løvenes Konge er det også.

Foto: Ruben Olsen Lærk

Saksofonene og bassklarinetten pulserer og suggererer. Trompetisten kan hyle som bare rakkern, trommisen hopper på setet og holder smilende og pliktskyldig drivet i gang. De trenger ikke boks, de kan spille disse nujårkerne, men jeg må innrømme at det hele blir for platt og tannløst for undertegnede. Jutub-fenomen eller ei, for dette er nesten like hermetisk som mye av popmusikken de trakterer.

Foto: Ruben Olsen Lærk

Vokalistens halvhjertede forsøk på å verbalt forsvare at dette er noe som ligner jazz er like trist som det er komisk. Nei, denne musikken er ikke jazz. Heller ikke når de i ei låt alluderer til George Gershwins «Summertime» etterfulgt av et funk-arrangement som går over i en frijazzparodi. Den forsøker kanskje å imitere noe som en gang var fjernt i slekt med jazz, men denne musikken er fordummende, og da får det være det samme om de som spiller kan sirkelpuste eller multiphonics. All teknikk i verden kan ikke bøte på dette hånlige klovneriet.

Foto: Ruben Olsen Lærk
Foto: Ruben Olsen Lærk

Besøkt 53 ganger