For en kveld det ble med Trondheimsolistene, Eir Inderhaug og Maria Schneider. En intens time i lag med et strålende orkester og en sopranstemme som framførte musikken til Schneider med fullt trøkk!

Årets Artist-in-Residence, Maria Schneider, avsluttet sin termin med en strålende konsert i Molde Domkirke. Jeg vanker ikke ofte i kirker, men en av mine favorittkirker er Molde Domkirke. Den har et strålende kirkerom, som for denne type konserter egner seg aldeles utmerket.

Spøkelsesskribenten til biskop Midttømme har nok bommet litt. Midttømme sammenligner det vi skal høre med plata Miles Ahead, laget i samarbeid mellom Miles Davis og Gil Evans. Det blir feil.

Maria Schneider Trondheimsolistene og Eir Inderhaug. Foto: Ruben Olsen Lærk

Det vi skal få høre nå er ikke jazz, eller annen improvisert musikk. Dette er moderne amerikansk klassisk musikk, eller rettere samtidsmusikk, i tradisjonen etter komponister, som Charles Ives, Morton Gould og George Gershwin. Dette er en muisikkform som vokste fram i USA, sterkt influert av europeisk impresjonisme. Denne arverekka var også en inspirasjon for jazzen på 1950- og 1960-tallet, og spesielt tydelig ble det i Gil Evans’ arrangementer og skivene med Miles Davis.

Selv om deler av denne amerikanske klassiske tradisjonen omtales som “symfonisk jazz”, ligger den på utsiden av jazzens historie i USA i det 20. århundret. Skal vi betegne forholdet i den musikken vi fikk høre lørdag kveld og Gil Evans/Miles Davis er det at de er musikalske søskenbarn eller bedre, tremenninger.

Maria Schneider Trondheimsolistene og Eir Inderhaug

Trondheimsolistene er et eminent ensemble som vi har hørt i flere sammenhenger, sist i samarbeid med Arild Andersen. Sopranen Eir Inderhaug er vel mest kjent fra sine tolkninger som Nattens dronning i Tryllefløyten, som Solveig i Peer Gynt-spelet på Gålå og som Gudrun i Spelet om Heilag Olav. Jeg skal innrømme at jeg var spent, kanskje ørlite skeptisk, til om Inderhaug ville evne en framføring som dramatisk sopran.

Vi fikk en smakebit av musikken for kvelden under åpningskonserten med Ensemble Denada, på mandag. De som husker tilbake til mandag, kunne nå få demonstrert hvordan verkenes uttrykk endres om de gjengis — som i åpningskonserten — i jazz-versjon, eller — som lørdag kveld — i en klassisk form.

Programmet består av to større suiter, begge utgitt på plata Winter Morning Walks fra 2013, med Dawn Upshaw som solist. Suiten Carlos Drummond de Andrade Stories, skrevet over tekster av den brasilianske poeten Carlos Drummond de Andrade, har fem satser. Trondheimsolistene med strykere og treblås spilte ut de store flatene som Schneider har skapt. Vakkert, mektig og stort.

Maria Schneider Trondheimsolistene og Eir Inderhaug Foto: Ruben Olsen Lærk

Etter en liten omrokkering og sceneskift, reduseres Trondheimsolistene til strykerne. De suppleres med Olga Konkova på klaver, Per Mathisen på bass og Atle Nymo på saksofon. Det vi nå skal få høre er suiten Winter Morning Walks, skrevet over tekster av Ted Kooser. Kooser skrev hundre tekster om sine fotturer og observasjoner tidlig om morgen før soloppgang, mens han var kreftsyk og, på grunn av behandlingen, ikke tålte sollys. Schneider har valgt ut ni av dem, og skrevet musikk, ikke til tekstene, men over tekstene. For dette er en re-kreasjon — en gjenskapelse — av diktsyklusen, ikke en sette-musikk-til-dikt-versjon.

Eir Inderhaug er mesterlig denne kvelden i begge verkene, og hun tar rolleforventningene på kornet. Det er en lise å lytte til. Arrangementene til Schneider er penslende, vakre! Men dessverre, der jeg satt på første rad, var det så godt som umulig å høre Olga Konkova, Per Mathisen og Atle Nymo.

Når siste linjer toner ut til Koosers tekst, “… the sun at the end of the road …” , lar vi inntrykkene synke inn, fra musikken vi nå har opplevd, og alle opplevelsene gjennom seks intense dager i uke 29, 2018.

Takk for i år! Og stor takk til Maria Schneider som har skapt moldehistorie i form av nok en vellykket Artist-in-Residence-termin . Og takk for seks intense og arbeidssomme dager. Når vi nå går ut i søndagen, post festum, er det med mange store minner og opplevelser. Og fra møtet med en spennende musiker.

Og så; på søndag ettermiddag begynner vi å glede oss til møtet med Artist-in-Residene Gard Nilssen, i uke 29, 2019! Vi ses da!

Maria Schneider Trondheimsolistene og Eir Inderhaug

 

Maria Schneider Trondheimsolistene og Eir Inderhaug Foto: Ruben Olsen Lærk

 

Maria Schneider Trondheimsolistene og Eir Inderhaug Foto: Ruben Olsen Lærk

 

Maria Schneider Trondheimsolistene og Eir Inderhaug. Foto: Ruben Olsen Lærk

 

 

Previous post

Revolt leverte rocken

Next post

Motorpsycho

Johan Hauknes

Johan Hauknes