Mangt og meget sies og skrives om kvaliteten på konsertanmeldelsene i Fireflate. Ikke helt uten grunn, skal det vise seg. Som illustrasjon publiserer vi med dette redaktørens notater fra konserten med Melody Gardot.
Ifølge Romsdals Budstikke hadde han gått på “feil konsert, igjen”. Ut fra notatene å dømme, vil vi si tvert om: De viser en redaktør i dyp konsentrasjon om det som skjedde på scenen, med bare beskjeden interesse for egne notater.
Den som måtte interessere seg for anmelderiet, som fag, kan forresten med fordel studere nettopp Fireflate. Her finner du eksempler på flerfoldige former for anmeldelser. Som du forstår: Konsertanmeldelser er så visst ikke én sjanger.
Og sånn skal det være. Også anmeldelser av jazz-konserter er improvisasjon. Men denne grunnregelen gjelder: Man skal alltid forholde seg til sannheten. Og sannheten kan som kjent fortone seg både sånn og slik.
Som Jon Christensen en gang sa det, da han fikk spørsmål fra sin vokalist Sidsel Endresen om han ikke innimellom kunne markere 1-er’n i takta?
– 1-er’n, Sidsel. Den kan være både her og der, den.