På mirakuløst vis: Den 60. jazzfestivalen i Molde er i gang! Og hvilken start vi fikk, med Arild Andersen Group!
Arild Andersen Group regjerte i Bjørnsonhuset. Og når jeg skriver regjerte, så er det med omhu. En stille og fredelig, tidvis oppjaga maktdemonstrasjon. Jeg sto der og tenkte – fins det egentlig noe bedre band på denne kloden? Som en kollega sa det: – Det er sånn jazz skal værra!
Karin Krog var gjesteartist i tre låter. Lang, rød kjole. Elegant, som alltid. Da blir det Break of Day in Molde. Queen of all queens.
Her i Fireflate har vi for flere år siden lufta ideen om en helnorsk festival. Av årsaker vi alle kjenner, ble det sånn i år. Men dette er faktisk helt sant: Norsk jazz er ledende på verdensbasis. Den musikalske kvaliteten trues således på ingen måte via et gjennomført, norskprodusert program.
Tar vi så til orde for å stenge grensene? På ingen måte! Moldejazz skal være international, for all del – hvilket fordrer en internasjonal stjerne av format neste år, da det egentlige 60-årsjubileet skal feires. I intervjuet med festivalsjef Hans-Olav Solli du kan se på disse sidene, lanserer vi vårt drømmeoppsett.
Under 30-års jubileet serverte Jan Garbarek vidunderlige Molde Canticle. «En pop-hit!» skreiv vi her i avisa, og serverte like godt partituret på forsida. Det går et grøss gjennom kroppen, når vi tenker Molde Canticle Pt. II – featuring Keith Jarrett.
Med dagens stramme, men likevel jazz-løsslupne ledelse, har vi god tro på at dette ordner seg. Men da må vel kanskje Romsdalsmuseet tas i bruk …?