Fireflates jazz-nestor Johan “Høken” Hauknes vil vandre sulten gjennom programmet i år og fortelle oss om skjulte skatter man bør få med seg. Første vandring tar for seg mandagsprogrammet. Følg med!

Vi vandrer gjennom et utvalg av programmet for Molde-festivalen. Det blir en lang uke, med mange heftige inntrykk, som det alltid er i Molde! Det blir sveler, mye moro, og seine kvelder. Forhåpentligvis kryper også termometeret i løpet av uka over 20° – får vi se sola?

Mye sol blir det i musikken i hvert fall. Treffes vi?

Vi starter med frænaværingen som i år er – så vidt jeg kan regne ut – den syttende Artist-in-Residence (AiR), siden Chick Corea var den aller første i år 2000. Noe som vel også var det året Ola Kvernberg spilte på Moldejazz for første gang – med Jon Larsens Hot Club de Norvège i Alex-kjeller’n.

Tradisjonen tro er åpningskonserten i Bjørnsonhuset satt av til årets AiR Ola Kvernbergs første konsert: Ola Kvernberg med Mechanical Fair, mandag 18. juli @ kl. 18:00 i Bjørnsonhuset.

Mechanical Fair ble opprinnelig skrevet for Kongsberg Jazzfestival prisvinnerkonserten i 2013. Seinere har Ola utvidet verket med nytt materiale og flere musikere. Bl.a. ble Trondheimssolistene en viktig del av verket. Beviset kom med albumet «The Mechanical Fair» på Jazzland i 2014.

Mechanical Fair kombinerer jazz og kammerorkester på en fascinerende måte. Kvernberg framførte høsten 2015 på Nasjonal Jazzscene i Oslo det «nye» Mechanical Fair til stor jubel. Verket vil ta nye steg når Ola Kvernberg åpner Moldejazz 2016 på Bjørnsonhuset.

Fra Bjørnsonhuset løper vi over til Gørvelplassen hvor Lizz Wright starter opp kl. 20:00 i Teatret Vårt.

Med det kritikerroste albumet «Freedom & Surrender» høsten 2015 er det en fornyet Lizz Wright vi vil møte på mandagen. Hun er i dag den fremste amerikanske stemmen innenfor den moderne vokaljazzen og forener på en guddommelig måte jazz, funk og soul i et svært variert repertoar.

I «Soultracks» skrev Robb Patryk etter en konsert i New York sist høst: «… jeg har aldri opplevd en forestilling som den Lizz Wright og bandet hennes leverte … Det var en helt eksepsjonell kveld … Hun har den flotteste, varmeste og mest fengslende stemmen i sin generasjon …»

Her går det i ett kjør. Men det er ennå bare åpningsdagen, så vi har krefter igjen. Nate Wooley Quintet åpner festivalscena Storyville kl. 22:00.

Wooley kjenner vi fra samspill med Anthony Braxton, John Zorn, Evan Parker og mange flere. Trompetens tonespektrum blir utfordret og utnyttet. En fascinerende fusjon av fritt spill med respekt og fornyelse av tradisjonene.

La deg bli overrasket. Musikken henter inspirasjon fra 1960-tallets postbop, like gjerne som fra den europeisk impromusikken.

Nate Wooley Quintet ga seint i fjor ut «(Dance To) The Early Music» på den portugisiske avantgarde-labelen Clean Feed. Med seg har han bandets bassist, New York-baserte musikeren Eivind Opsvik.

Vi samler krefter og går tidlig hjem på mandagskvelden. På tirsdagen tar vi det rolig – det er viktig å ikke brenne av alt kruttet de første dagene.

Det er fortsatt lenge igjen til søndag morgen!

Besøkt 48 ganger
Previous post

Domino

Next post

En bohems tirsdagsvandring

Johan Hauknes

Johan Hauknes

1 Comment

  1. Avatar
    17. juli 2016 at 17:48

    Nyeste plata til Lizz Wright er langtfra det beste hun har gjort! Les anmeldelse på salt-peanuts.eu.
    Natøe Wooley er hovedoppslag i salt-peanuts.eu sin lørdagsrappory fra Aarhus Jazz Festival. Bare så dere vet det, og det er flere enn unge Opsvik med i bandet som nå turnerer Europa.