Så får Moldejazz gjenbesøk av en av våre store helter fra Sambandsstatene, fra tiden da den nyere, amerikanske jazzen virkelig var ny og, ikke minst, nyskapende.

Saksofonisten og fløytisten Henry Threadgill er født i 1944, og kom for alvor på jazzscenen på 70-tallet, ofte med band som i tillegg til jazz, også inkorporerte en del andre musikksjangere inn i si musikk.

Han er medlem av AACM, og har samarbeidet med de fleste innenfor den nyere amerikanske jazzen, som Muhal Richard Abrams, Anthony Braxton, Roscoe Mitchell, Material, Sly & Robbie, Kip Hanrahan, Billy Bang og mange fler.

For mange står trioen AIR som det virkelige høydepunktet i Threadgills karriere. Sammen med bassisten Fred Hopkins og trommeslageren Steve McCall. De utmerket seg spesielt ved å blande tradisjonell jazz fra 20- og 30-tallet, hemningsløst med avantgarde og nyere jazzformer, ofte i et hardtswingende og heftig landskap.

Han var sist i Molde i 1989 med bandet Henry Threadgill Very Very Circus, som holdt en av Moldejazz-historiens tøffeste konserter i gode, gamle Kulturhuset.

Nå var han tilbake med et av sine nyere prosjekter, bandet Zooid, som ved siden av Threadgill selv, består av trombonisten Jose Davila, gitaristen Liberty Ellman, cellisten og fiolinisten Christopher Hoffman og trommeslageren Elliot Humberto Kavee. De har gjort seks plater på Threadgills plateselskap PI Recordings, og den seneste “In for a Penny, In for a Pound”, som kom i 2015, har fått overstrømmende anmeldelser fra et samlet pressekorps, og etter å ha hørt platen en rekke ganger, pluss gått gjennom det som er å oppdrive av opptak med bandet på nettet, er det med stor spenning vi inntar Teatret Vårt denne tirsdagskvelden.

Bandet spilte på North Sea-festivalen i Rotterdam for to dager siden, og rapportene derfra er gjennomgående positive, så her er det bare å glede seg!

Besøkt 96 ganger
Previous post

Edvard Hoem taler

Next post

LRK Trio snirkler jazzen inn

Jan Granlie

Jan Granlie